koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

INFORMACJA:

dla zakresu jest nie ma danych
dlatego przekierowano do zakresu BYŁO
OK

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
CO JEST GRANE - listopad 2024 - nr 365Wrocławianka roku Gala
zmodyfikowano  rok temu  »  

HAENDEL / PORPORA – muzyka sakralna

CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 8 727 wyświetleń od 13 kwietnia 2023
  • 10 czerwca 2023, sobota
    » 19:00

W muzyce późnego baroku znajduje się całe bogactwo stylów i technik wykształconych na przestrzeni epoki. Szczególne zasługi w zakresie syntezy rozmaitych środków kompozytorskich ma Georg Friedrich Haendel, którego dwa utwory stanowią klamrę koncertu.

Program otworzy jedno z dwunastu słynnych Haendlowskich concerti grossi oznaczonych op. 6. Napisane jesienią 1739 koncerty zostały wydrukowane już w kolejnym roku jako 12 Grand Concertos. Tytułowa wielkość nie odnosi się jednak do objętości czy obsady, ale objawia się w bogactwie brzmienia, plastyczności melodii i wyjątkowości konstrukcji. W czwartym koncercie instrumenty z grup concertino i ripieni prowadzą żywy dialog, a to współgrając – jak w przejmującym Larghetto affettuoso – a to współzawodnicząc, m.in. w imponującym fugowanym Allegro.

Różnorodnością rozwiązań zachwyca także motet Silete venti HWV 242. Otwierające go uroczyste orkiestrowe Largo z homofoniczną fakturą i punktowanymi rytmami wyraźnie nawiązuje do stylu francuskiej uwertury. Natomiast finezyjne dialogi między solistką a instrumentami w przepięknych ariach przywołują na myśl pomysły włoskich mistrzów techniki koncertującej. Ich właściwa interpretacja wiąże się ze szczególną wrażliwością wykonawców na barwę.

Pomiędzy dwiema omówionymi kompozycjami zabrzmi Dixit Dominus Nicoli Porpory, jednego z głównych przedstawicieli neapolitańskiej szkoły operowej, który w latach 30. XVIII wieku stanowił poważną konkurencję dla londyńskiej działalności Haendla. Nie ulega wątpliwości, że ten znakomity włoski kompozytor miał okazję słuchać słynnych oratoriów i mógł czerpać z nich inspirację m.in. w zakresie kształtowania faktury chóralnej.

◆ PROGRAM ◆

▪︎ Georg Friedrich Haendel – Concerto grosso a-moll op. 6 nr 4, HWV 322

I. Larghetto affettuoso

II. Allegro

II. Largo e piano

IV. Allegro

▪︎ Nicola Porpora – Dixit Dominus a 4

I. Dixit Dominus

II. De torrente in via bibet

III. Gloria Patri et Filio

IV. Sicut erat in principio

▪︎ Georg Friedrich Haendel – Silete venti, HWV 242

I. Symphonia

II. Silete venti

III. Dulcis amor Jesu care

IV. O fortunata anima

V. Date serta

VI. Alleluja

◆ WYKONAWCY ◆

JUSTYNA STĘPIEŃ ⎮ sopran

Zespół Wokalny Polskiej Opery Królewskiej

Zespół Instrumentów Dawnych Polskiej Opery Królewskiej CAPELLA REGIA POLONA

JAKUB SZAFRAŃSKI, JUSTYNA PAKULAK ⎮ przygotowanie Zespołu Wokalnego

KRZYSZTOF GARSTKA ⎮ klawesyn, dyrygent

Bilety 👉 https://ewejsciowki.pl/embedded/rezerwacja/245845

zmodyfikowano  rok temu  »  
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ