koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

INFORMACJA:

dla zakresu jest nie ma danych
dlatego przekierowano do zakresu BYŁO
OK

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
CO JEST GRANE - listopad 2024 - nr 365Wrocławianka roku Gala
zmodyfikowano  2 lata temu  »  

HӒNDEL. KONCERT MUZYKI BAROKOWEJ

CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 6 173 wyświetleń od 24 kwietnia 2023
  • 14 maja 2023, niedziela
    » 18:00

Wykonawcy
Philippa Hyde | sopran
Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa
Paul Esswood | dyrygent

Program
Georg Friedrich Händel
Muzyka na wodzie. Suita F-dur HWV 348
Muzyka na wodzie. Suita D-dur HWV 349
Silete venti. Kantata na sopran i orkiestrę HWV 242
Muzyka królewskich ogni sztucznych HWV 351

Wykonanie "Muzyki na wodzie" Händla w czerwcu roku 1717 było częścią starannie zaaranżowanego widowiska o charakterze politycznym. Nowy król-Niemiec (dał początek dynastii hanowerskiej), który nie cieszył się sympatią swych poddanych, starał się pozyskiwać ich względy, pokazując się publicznie możliwie najczęściej – służyć temu celowi miała m.in. ceremonialna wycieczka statkiem po Tamizie. Na jednej z towarzyszących królowi barek płynęła orkiestra, grająca m.in. skomponowaną na tę okazję suitę Händla, który już wcześniej był w służbie Jerzego jako elektora hanowerskiego. Dzieło szybko zyskało wielką popularność i zaczęło żyć własnym życiem, wykonywane przy rozmaitych okazjach i poddawane przez kompozytora wielokrotnym przeróbkom i rozbudowom. Na Water Music składają się trzy suity, które można wykonać integralnie, ale też stanowią punkt wyjścia dla rozmaitych kompilacji.
Utwór ten pochodzi z wczesnych lat londyńskiej kariery kompozytora, natomiast do pewnego stopnia podobny cykl – Muzyka królewskich ogni sztucznych to dzieło późne, skomponowane po ponad trzech dekadach, w 1749 roku. Miało uczcić zawarcie pokoju w Akwizgranie kończącego wieloletnią wojnę o sukcesję austriacką. Zaplanowano z tej okazji imponujące obchody w londyńskim Green Park, gdzie w specjalnie zbudowanej przez włoskich mistrzów scenografii odbyć się miał pokaz ogni sztucznych (i salwa stu dział), z towarzyszeniem plenerowej muzyki Händla, w bogatej obsadzie instrumentów dętych i smyczkowych. Przedsięwzięcie skończyło się spektakularną katastrofą – ognie sztuczne raniły wiele osób, doszło też do pożaru dekoracji. Wspaniała muzyka pozostała najlepszym po nim wspomnieniem, podziwiana w kolejnych interpretacjach do dziś.
Oba dzieła, choć służyć mogą za przykład typowego dla swego twórcy stylistycznego kosmopolityzmu – obserwujemy w nich wyraźne wpływy francuskie, choćby w pompatycznych uwerturach i rytmach poszczególnych suitowych tańców, lecz także elementy stylu włoskiego, bliskiego duchowi concerto grosso. Händel zawsze czuł się twórcą „ponadnarodowym”, z równym powodzeniem władając każdym z ówcześnie przyjętych kompozytorskich idiomów. Dowodzi tego także religijna, ale nie liturgiczna kantata-motet Silete venti, jedno z nielicznych dzieł autora w języku łacińskim, skomponowana z nieznanej nam dziś okazji ok. 1724 roku. Dzieło, cytujące fragmenty kilku wcześniejszych kompozycji, przeznaczone na sopran solo i zespół instrumentów, ukazuje wokalną wirtuozerię we włoskim stylu (być może powstało z myślą o planowanym powrocie kompozytora do Italii?), ale instrumentalny wstęp znów nawiązuje do wzorów francuskich. Zaprezentuje je Philippa Hyde, ceniona brytyjska śpiewaczka, podziwiana na rodzimej i międzynarodowej scenie (znana też z występów w Polsce). Absolwentka Royal Academy of Music, współpracuje z wieloma zespołami, specjalizuje się w muzyce baroku, także w rolach operowych. Śpiewała m.in. z Academy of Ancient Music, the Orchestra of the Age of Enlightenment, The Parley of Instruments, The Musicke Companye, Harmonious Society of Tickle Fiddle Gentlemen, prowadzi też własny zespół Bloomsbury Baroque.
Koncert poprowadzi dyrygent-legenda, Brytyjczyk Paul Esswood. Rozpoczynał swą karierę na początku lat siedemdziesiątych jako śpiewak-kontratenor, jeden z najważniejszych pionierów nurtu historycznego wykonawstwa muzyki dawnej. Sławę przyniósł mu zwłaszcza udział w przesławnym cyklu nagrań kantat Bacha pod dyrekcją Nikolausa Harnoncourta i Gustava Leonhardta, rejestrowanych na dawnych instrumentach. Brał udział w niezliczonych nagraniach i koncertach na całym globie, od wielu lat prowadzi też wysoko cenioną działalność dyrygencką i pedagogiczną. Pod jego kierunkiem POSI grała w 2019 roku, co sam tak wspominał: „Cieszę się, że miałem okazję współpracować ze wspaniałą orkiestrą Sinfonia Iuventus w utworze Siedem Ostatnich Słów Chrystusa na Krzyżu Josepha Haydna. Wykonanie orkiestry było wyjątkowe, a ja byłem zachwycony, mogąc dyrygować tym wybitnym utworem w Kościele Świętego Krzyża w Warszawie”.

Bilety: 40 zł / miejsce

Sprzedaż biletów:
eBilety: https://bit.ly/41x18hJ
bilety24: https://bit.ly/3my8frD

Organizator: Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa
Organizator zastrzega prawo do zmiany programu koncertu lub jego wykonawców

Patroni medialni: TVP Kultura, Presto, polmic.pl

autor:
zmodyfikowano  2 lata temu  »  
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ