koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

INFORMACJA:

dla zakresu jest nie ma danych
dlatego przekierowano do zakresu BYŁO
OK

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
CO JEST GRANE - listopad 2024 - nr 365Wrocławianka roku Gala
zmodyfikowano  2 lata temu  »  

VI LETNI FESTIWAL POLSKIEJ OPERY KRÓLEWSKIEJ / OPERA BUFFA / LA SERVA PADRONA

CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 1 689 wyświetleń od 8 maja 2023

Giovanni Battista Pergolesi, słynny przedstawiciel włoskiego baroku, mimo iż żył zaledwie dwadzieścia sześć lat, pozostawił po sobie dzieła, które zapewniły mu trwałe miejsce w historii muzyki. Najjaśniejszą gwiazdą w katalogu jego twórczości pozostaje na pozór skromne intermezzo La serva padrona (Służąca panią). Ten niewielkich rozmiarów utwór, który wyszedł spod pióra zaledwie 23-letniego Pergolesiego, do dziś nie schodzi z europejskich afiszy, pokazywany zarówno w oryginalnej wersji językowej, jak i w licznych tłumaczeniach.

Libretto sporządzone przez Gennara Antonia Federica zbudowane jest na prostej intrydze wywodzącej się z tradycji commedia dell’arte. Oto zamożny stary kawaler poszukuje żony, a jego przebiegła służąca skutecznie przedstawia siebie jako najlepszą kandydatkę do tej roli. Pergolesi znajduje doskonałe środki muzyczne, by scharakteryzować bohaterów, a wyśpiewywany przez nich tekst odzwierciedlany jest w pełnych uroku recytatywach i ariach. Znakomicie podsumował zastosowane przez młodego kompozytora zabiegi Piotr Kamiński w swym leksykonie Tysiąc i jedna opera, przyrównując talent Pergolesiego do zdolności jednego z największych muzycznych geniuszy w historii:

💬„Chyba tylko Mozart zdoła wysnuć z dwunastu nut gamy chromatycznej takie bogactwo wesołej, teatralnej myśli, jedną ręką trzymając się tekstu, drugą kreśląc niewyczerpane, muzyczne czary, z nich zaś wywodząc, celnie, oszczędnie i elegancko, żywe postaci, o których wiemy wszystko”.

KIEROWNICTWO MUZYCZNE KRZYSZTOF GARSTKA

REŻYSERIA JITKA STOKALSKA

SCENOGRAFIA MARLENA SKONECZKO

REŻYSERIA ŚWIATEŁ KAROLINA GĘBSKA

RUCH SCENICZNY ALISA MAKARENKO

ASYSTENT REŻYSERA AGNIESZKA KOZŁOWSKA

II ASYSTENT REŻYSERA SŁAWOMIR JURCZAK

PROJEKCJE MAREK ZAMOJSKI

REALIZACJA OŚWIETLENIA PIOTR RUDZKI

INSPICJENTKA TATIANA HEMPEL-GIERLACH

◆ OBSADA ◆

SERPINA Aleksandra Klimczak

UBERTO Paweł Michalczuk

VESPONE I Rafał Karnicki

VESPONE II Jerzy Klonowski

VESPONE III Maciej Jan Kraśniewski

Zespół Instrumentów Dawnych Polskiej Opery Królewskiej CAPELLA REGIA POLONA

KRZYSZTOF GARSTKA ⎮ dyrygent

Bilety 👉https://kicket.com/embedded/rezerwacja/247188

zmodyfikowano  2 lata temu  »  
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ