koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

INFORMACJA:

dla zakresu jest nie ma danych
dlatego przekierowano do zakresu BYŁO
OK

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
Wrocławianka roku GalaCO JEST GRANE - listopad 2024 - nr 365
zmodyfikowano  rok temu  »  

RESPIGHI | RAVEL | RICHTER. ZAKOŃCZENIE SEZONU ARTYSTYCZNEGO 2022/2023

CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 5 453 wyświetleń od 31 maja 2023
  • 10 czerwca 2023, sobota
    » 19:00

Wykonawcy
Stefan Plewniak | skrzypce, dyrygent
Zuzanna Całka | syntezator, improwizacje
Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa

Program
Ottorino Respighi – Trittico Botticelliano
Maurice Ravel – Le Tombeau de Couperin


Max Richter – Vivaldi’s Four Seasons Recomposed

Twórczość włoskiego postromantyka Ottorino Respighiego znana jest dość wybiórczo – dużą popularnością cieszą się zawsze barwne i monumentalne orkiestrowe cykle „Trylogii rzymskiej”, obejmujące Fontane di Roma, Pini di Roma i Feste romane. Niemniej ciekawe, a przypominane nieco rzadziej są kompozycje „historyzujące” na bardziej kameralne składy, nawiązujące do dziedzictwa dopiero w Italii odkrywanej muzyki dawnych mistrzów. Trittico botticelliano z 1927 to przywołanie trzech słynnych obrazów renesansowego malarza Sandro Botticellego ze zbiorów florenckiej Galerii Uffizi. Niezwykle oryginalne w swej koncepcji, powstało z inspiracji amerykańskiej mecenaski artystów Elizabeth Coolidge, a jego części nawiązują do płócien La Primavera, L’Adorazione dei Magi i La nascita di Venere, podejmując próbę oddania dźwiękami impresji podziwiającego go artysty. Ukłonem w stronę epoki malarza są subtelne stylizacje muzyki dawnej oraz cytat gregoriańskiej antyfony Veni, veni Emanuel. Kompozytorzy muzyki lutniowej i klawesynowej w barokowej Francji tworzyli dzieła nazywane tombeau – często w typie stylizowanego allemande lub pawany ku czci zmarłej osobistości, nie w charakterze „lamentu”, lecz raczej wzniosłej apoteozy. Do tej epoki i tradycji nawiązał Maurice Ravel, pisząc w trudnych latach I wojny światowej fortepianowy cykl sześciu miniatur nawiązujących do konceptu barokowej suity: Le Tombeau de Couperin. Każde z ogniw dedykowane jest pamięci jednego z poległych na wojnie przyjaciół kompozytora (który notabene sam zaciągnął się do wojska, marząc o karierze pilota – z uwagi na słabe zdrowie nie brał udziału w walkach, lecz był między innymi kierowcą ciężarówek z zaopatrzeniem frontu). Podobnie jak dawne tombeaux, także ten utwór nacechowany jest raczej pogodną, czasem melancholijną afirmacją, nie rozpaczą – pytany o to autor odpowiadał, że „zmarli są wystarczająco smutni w swej wiekuistej ciszy”. W 1919 Ravel dokonał orkiestracji dzieła, w wersji zredukowanej do czterech części.
Max Richter, współczesny niemiecki kompozytor działający głównie w Wielkiej Brytanii, jest twórcą wszechstronnym, kreatywnie nawiązującym do wielu nurtów i stylów muzyki nowej, często określanym mianem „postminimalisty”. Jego przemawiająca żywymi emocjami, ciekawie stylizowana muzyka gości często w filmach i serialach (między innymi Genialna przyjaciółka według prozy Eleny Ferrante), komponowana specjalnie dla nich, bądź zapożyczana z dzieł koncertowych. Kompozycja Vivaldi’s Four Seasons Recomposed w chwili płytowej premiery w 2012 (później zaprezentowano dzieło koncertowo) wzbudziła wielkie zainteresowanie i należy odtąd do często wykonywanych. Twórca sięgnął po doskonale znany programowy cykl czterech koncertów mistrza włoskiego baroku i ukazał go w całkiem nowym świetle, wykorzystując dobrze znane motywy (według Richtera w jego wersji zawiera się około 1/4 oryginalnego materiału Vivaldiego) przetworzone i osadzone w nowych kontekstach.
Dyrygentem i zarazem solistą-skrzypkiem koncertu wieńczącego owocny sezon Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa będzie Stefan Plewniak, wszechstronny artysta, znany jako wybitny barokowy i współczesny skrzypek, dyrygent i producent muzyczny. Jest założycielem i dyrektorem artystycznym orkiestry Il Giardino d’Amore, zespołu Cappella dell’Ospedale della Pietà Venezia i The FeelHarmony Symphony Orchestra, także założycielem wytwórni płytowej Ëvoe Records. Pierwszy dyrygent L’Orchestre de l’Opera Royale w Wersalu, był kierownikiem muzycznym w Warszawskiej Operze Kameralnej. Realizator wielu niezapomnianych kreacji koncertowych i operowych, cenionych nagrań, występował również jako dyrygent gościnny, między innymi z Filharmonią Krakowską i Łódzką oraz wieloma innymi zespołami w Polsce i za granicą. Prowadzi także działalność pedagogiczną, między innymi w Instytucie Smyczkowym NOR59 w Oslo. [pmac]

Bilety dostępne w systemach Polskie Radio – Bilety24, eBilet oraz w kasie Studia Koncertowego Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie
Bilety normalne: 40 zł / miejsce
Bilety ulgowe: 30 zł / miejsce
• dla uczniów, studentów do ukończenia 26 roku życia, emerytów i rencistów oraz osób po 70 roku życia;
• uczniów szkół muzycznych i baletowych oraz studentów uczelni muzycznych i muzykologii.

Patronat medialny: TVP Kultura, Presto, polmic.pl
Organizator: Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa

Organizator zastrzega prawo do zmiany programu koncertu lub jego wykonawców

autor:
zmodyfikowano  rok temu  »  
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ