Trzy Wysokie Kobiety
Teatr Polski im. Arnolda Szyfmana
Warszawa » ul. Kazimierza Karasia 2 00-327 Warszawa tel. 22 826 92 76, bilety@teatrpolski.waw.pl » NA MAPIE
- 22 grudnia 2023, piątek» 19:30
- 21 grudnia 2023, czwartek» 19:30
- 20 grudnia 2023, środa» 19:30
- 5 listopada 2023, niedziela» 18:00
- 4 listopada 2023, sobota» 19:30
- 3 listopada 2023, piątek» 19:30
Premiera: 26.09.2020, Scena Kameralna
„Trzy wysokie kobiety”, „Kto się boi Virginii Woolf?”, „Chwiejna równowaga”, „American dream” to najbardziej znane utwory, których autorem jest Edward Albee – jeden z najważniejszych amerykańskich dramaturgów, zaliczany (wraz z Arthurem Millerem, Eugenem O’Neillem i Tennesseem Williamsem) do tzw. „wielkiej czwórki”, która ukształtowała dwudziestowieczny amerykański teatr.
Za „Trzy wysokie kobiety” Albee został wyróżniony nagrodą Pulitzera w 1994 roku. Sztuka spotkała się z żywym przyjęciem również ze względu na jej autobiograficzny charakter. Edward Franklin Albee III był dzieckiem adoptowanym. Biologiczna matka oddała go dwa tygodnie po urodzeniu. Przybrani rodzice dali dziecku nazwisko, konserwatywne wychowanie, wykształcenie, bezpieczeństwo finansowe i pozycję społeczną. Nie potrafili dać mu miłości. Pani Albee była surowa i oschła. Wrażenie nieprzystępności potęgował jej wzrost – była bardzo wysoka. Pan Albee odwrotnie – niski i krępy, miał za to wysokie mniemanie o sobie i pozycji swojej rodziny. Mimo to wychowaniu syna nie poświęcał zbyt wiele czasu. Nigdy nie czułem się dobrze w domu moich przybranych rodziców – wspominał Albee. – Oni nie wiedzieli jak być rodzicami. Możliwe, że ja nie wiedziałem jak być ich synem.
Albee opuścił dom w wieku osiemnastu lat. Największy żal miał do przybranej matki, która nie tylko nie zatrzymała go, ale wręcz zmusiła do odejścia. Syn homoseksualista, marzący o karierze literackiej, nie mieścił się w jej idealnym wyobrażeniu szanowanej amerykańskiej rodziny. Nie była przygotowana na taki scenariusz. Jej „american dream” się nie ziścił…
„Trzy wysokie kobiety nie zostały napisane z chęci zemsty – tłumaczył Albbe okoliczności powstania utworu. – Przez lata ja i kobieta, która mnie wychowała unieszczęśliwialiśmy się wzajemnie. Dla mnie to już przeszłość, choć myślę, że ona żyła tym do końca. Prawdą jest, że jej nie cierpiałem, nie mogłem znieść jej uprzedzeń, braku empatii, jej paranoicznych obsesji, ale jednocześnie podziwiałem jej władczość i poczucie własnej wartości. Byłem głęboko poruszony obserwując, jak zbliżając się do dziewięćdziesiątki, osłabiona fizycznie i mentalnie, z właściwą sobie wyższością, rozpaczliwie próbowała ignorować zbliżający się koniec. Sztuka „Trzy wysokie kobiety” ma swój początek w zafascynowaniu grozą i smutkiem tamtych przeżyć.
Edward Albee bywa nazywany defetystą i pesymistą. Jest jednak raczej moralistą wierzącym, że szokując, być może nawet obrażając, dobitniej stawia pytania, które mogą skłonić do przewartościowania postaw, nigdy do utraty nadziei. Dialogi w sztukach Albeego cechuje dystans i poczucie humoru, ale i szczerość, która bywa bolesna, a jego wnikliwe obserwacje przynoszą refleksję, że życie najpełniej definiuje się poprzez nieuniknioną bliskość śmierci. Szkoda, że wtedy jest już zbyt późno, by choć na chwilę „wyjść z roli”.
Czym jest los? Czym szczęście? Czym osobista odpowiedzialność za życiowe wybory? Czy nasze istnienie jest wolnością? Ile jesteśmy w stanie znieść żeby dopasować się do własnych i cudzych wyobrażeń o szczęściu i życiowym sukcesie? Czy jesteśmy niewolnikami systemów społecznych? Ile jesteśmy w stanie poświęcić aby obronić bezpieczne dla nas status quo? Te zasadnicze pytania, które zadaje w swojej sztuce Albee, są sednem dyskusji toczącej się od wieków. Zadają je również Twórcy spektaklu, szukając w tekście Edwarda Albeego współczesnych kontekstów.
Wchodzimy w świat kobiety, której życie zostało precyzyjnie zaprogramowane, którą od młodzieńczych lat ćwiczono do spełniania oczekiwań, jakie miał wobec niej świat. Oczekiwań, których realizacja miała dać jej prestiż, pozycję, dobre życie – szczęście. A jednak to nie wystarczyło. Przepis na szczęście nie zadziałał. Po czyjej stronie zatem leży wina? Zazwyczaj pytanie to zadajemy sobie dopiero w punkcie ostatecznym, na krawędzi śmierci, kiedy poznanie odpowiedzi nie ma już żadnego znaczenia.
Edward Albee w jednym z wywiadów odpowiadając na pytanie o przesłanie "Trzech wysokich kobiet" odpowiedział – Myślę, że może ono sprowadzać się do napomnienia, aby bardzo uważać, co czynimy z jedynym życiem jakie mamy. Uważać, by pozostać sobą i nie skończyć jak moja bohaterka – przepełniona gniewem, wściekłością i żalem. Ona wpadła w pułapkę „radzenia sobie jakoś”. Tymczasem my powinniśmy dokonywać wyborów.
***
Bezpieczne zakupy w Bilety24. W przypadku odwołania wydarzenia, gwarantujemy automatyczny zwrot środków potwierdzony komunikatem wysyłanym na adres e-mail, podany podczas zakupu.
Bodo - Pieśniarz Warszawy
4 kwietnia 2009 - 19:00
Dom Kultury Śródmieście
ul. Smolna 9 Warszawa
37 481teatr
Spektakl Shirley Valentine
4 kwietnia 2009 - 19:00
Bemowskie Centrum Kultury
Górczewska 201 Warszawa
22 541teatr
Spektakl Tajemnicze jajko czyli przygody Czuczudaka
4 kwietnia 2009 - 12:30
Bielański Ośrodek Kultury
ul. Goldoniego 1 Warszawa
22 721teatr
Labirynt
od: 24 marca 2009 do: 4 kwietnia 2009
SCh Puławska
ul. Puławska 114 Warszawa
42 431teatr
TRADYCYJNA OPERA PEKIŃSKA
3 kwietnia 2009 - 18:00
Muzeum Azji i Pacyfiku - Galeria Azjatycka
ul. Freta 5 Warszawa
23 149teatr
LIMINALNA
1 kwietnia 2009 - 20:30
Klub Hydrozagadka
11 listopada 22 Warszawa
41 635teatr
LIMINALNA
1 kwietnia 2009 - 20:30jest więcej terminów
Klub Hydrozagadka
11 listopada 22 Warszawa
41 569teatr
Tristan - Richard Wagner
31 marca 2009 - 19:00jest więcej terminów
Teatr Wielki - Opera Narodowa
pl. Teatralny 1 Warszawa
22 595teatr
Pokaz filmu Węgajty
31 marca 2009 - 18:00
Kluboksięgarnia Bílý Koníček
ul.Kredytowa 1 Warszawa
38 807teatr
KABARETOWA SCENA TRÓJKI
30 marca 2009 - 20:00
Piwnica Pod Harendą
Krakowskie Przedmieście 4/6 Warszawa
38 008teatr
Paranienormalni vs. Neo-Nówka
30 marca 2009 - 19:00
Teatr Roma
ul. Nowogrodzka 49 Warszawa
23 425teatr
Teatr Gong - O Koguciku, Kocie i Lisicy
29 marca 2009 - 10:00, 12:00
Dom Kultury Śródmieście
ul. Smolna 9 Warszawa
23 100teatr
Kabaret 41 - Republika marzeń
29 marca 2009 - 17:00jest więcej terminów
Dom Kultury Śródmieście
ul. Smolna 9 Warszawa
37 210teatr
Oj przydałby się ktoś na przyczepkę
29 marca 2009 - 14:00
Białołęcki Ośrodek Kultury
ul. Vincentego van Gogha 1 Warszawa
22 141teatr
Bolero Teatru 13
29 marca 2009 - 18:00
Białołęcki Ośrodek Kultury
ul. Vincentego van Gogha 1 Warszawa
22 002teatr
PAJĘCZA SIEĆ
29 marca 2009 - 19:00jest więcej terminów
Teatr Syrena
ul. Litewska 3 Warszawa
22 462teatr
PRÓBY - Bogusława Schaeffera
28 marca 2009 - 18:00
Białołęcki Ośrodek Kultury
ul. Vincentego van Gogha 1 Warszawa
21 948teatr