koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

INFORMACJA:

dla zakresu jest nie ma danych
dlatego przekierowano do zakresu BYŁO
OK

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
CO JEST GRANE - listopad 2024 - nr 365Wrocławianka roku Gala
zmodyfikowano  rok temu  »  

MOZART / BEETHOVEN – koncert symfoniczny

CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 5 707 wyświetleń od 7 lipca 2023

Wolfgang Amadeus Mozart i Ludwig van Beethoven – dwaj wybitni reprezentanci stylu klasycznego, a jednocześnie twórcy o całkiem odmiennych językach kompozytorskich. Zestawienie arii i symfonii, które wyszły spod ich pióra daje doskonałą okazję do refleksji nad tym, jakie cechy są wspólne dla danej epoki oraz w jaki sposób formalne i harmoniczne wzorce mogą prowadzić do ukształtowania dwóch całkiem różnych postaw artystycznych.

Pierwszą część koncertu otwiera sentymentalna aria Vado, ma dove? oh Dei! KV 583, którą Mozart napisał w 1789 roku z myślą o znakomitej śpiewaczce Louise Villeneuve. Liryczna skarga zakochanego serca znajduje doskonały wyraz w niezwykle śpiewnej melodii oraz znakomicie wyważonej partii orkiestry. Zamiłowanie kompozytora do włoskiej sztuki operowej łączy się tu nie tylko z językiem tekstu, ale przede wszystkim ukazuje się w nawiązaniu do urzekającego stylu bel canto. Zresztą zamiłowanie do opery przenika przez wszystkie gatunki uprawiane przez Mozarta – także te czysto instrumentalne, choć ta fascynacja nie jest jeszcze obecna w jego pierwszej symfonii, napisanej w wieku zaledwie ośmiu lat. W partyturze, której autograf przechowuje Biblioteka Jagiellońska, widać natomiast efekty pilnych studiów nad kompozycjami swego ojca oraz synów Johanna Sebastiana Bacha. Zupełnie inny nastrój towarzyszy arii Ah! Perfido Beethovena, ukończonej przez kompozytora w Pradze w 1796 roku. Libretto Metastasia stanowi opowieść porzuconej przez Achillesa Deidamii. Falę silnych uczuć – miłości i wzburzenia – oddaje emocjonalna i pełna kontrastów muzyka. Program zwieńczy słynna V Symfonia mistrza z Bonn z poruszającym czterodźwiękowym „motywem losu”. Stanowi on budulec całej pierwszej części dzieła i powraca niczym echo w burzliwym Scherzu i triumfalnym finałowym Allegro. Bogata uczuciowość prowadzi słuchacza przez kolejne rozbudowane części wielkiego cyklu napisanego w pierwszych latach XIX wieku. Jeszcze mieści się on w ramach klasycznej formy, ale już zapowiada burzliwe stulecie, którego muzyka niebawem wybuchnie feerią barw i głębią emocji.

◆ PROGRAM ◆

WOLFGANG AMADEUS MOZART

• Aria koncertowa Vado, ma dove? KV 583

• I Symfonia Es-dur KV 16

Allegro molto – Andante – Presto

LUDWIG VAN BEETHOVEN

• Aria koncertowa Ah! Perfido op. 65

• V Symfonia c-moll op. 67

Allegro con brio – Andante con moto – Scherzo. Allegro – Finale. Allegro

◆ WYKONAWCY ◆

OLGA PASIECZNIK⎮sopran

ORKIESTRA POLSKIEJ OPERY KRÓLEWSKIEJ

DAWID RUNTZ⎮dyrygent

Bilety 👉https://kicket.com/embedded/rezerwacja/251934

zmodyfikowano  rok temu  »  
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ