koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

INFORMACJA:

dla zakresu jest nie ma danych
dlatego przekierowano do zakresu BYŁO
OK

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
Wrocławianka roku GalaCO JEST GRANE - listopad 2024 - nr 365
zmodyfikowano  rok temu  »  

III FESTIWAL BAROKOWY POLSKIEJ OPERY KRÓLEWSKIEJ / HAENDEL / RINALDO

CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 7 088 wyświetleń od 7 lipca 2023

Nie powinno nikogo dziwić, że Aaron Hill, dyrektor Queen’s Theatre w Londynie, chcąc wprowadzić do angielskiego repertuaru włoską operę, jako temat pierwszej premiery wybrał epizod ze słynnej Jerozolimy wyzwolonej. Genialna epopeja Torquata Tassa łączy w sobie tematykę historyczną (rzecz dzieje się podczas pierwszej krucjaty), chrześcijański etos i świat magii. Wpisane w ten kontekst porywające miłosne uniesienia i ciekawie zbudowane charaktery postaci sprawiają, że tekst stanowi doskonałą kanwę dla muzycznych utworów dramatycznych. Kunszt renesansowego dzieła docenił już Claudio Monteverdi, poświęcając wybranym wątkom kolejne madrygały. Natomiast opery do librett sporządzonych na bazie fragmentów poematu Tassa napisali m.in. Giulio Caccini, Jean Baptiste Lully i oczywiście Georg Friedrich Haendel.

Libretto do Rinalda – opery zamówionej u młodziutkiego, ale uznanego już kompozytora, który właśnie przybył na Wyspy – sporządził Giacomo Rossi na podstawie scenariusza Aarona Hilla. Zgodnie z jego relacją, sporządzenie partytury zajęło Haendlowi zaledwie dwa tygodnie. Liczne zapożyczenia z własnych wcześniejszych utworów nawet w najmniejszym stopniu nie odbiły się na jakości nowej opery. Pierwsze przedstawienia odbyły się w 1711 roku i zostały entuzjastycznie przyjęte przez publiczność. Po dwudziestu latach wystawiania na bieżąco rewidowanego przez samego kompozytora dzieła, opera zniknęła ze scen na niemal 200 lat. Odkryta na nowo w XX wieku, dziś jest zaliczana do najdoskonalszych dzieł Haendla z tego gatunku – wciąż inspiruje kolejne pokolenia twórców i melomanów.

REŻYSERIA JAROSŁAW KILIAN

SCENOGRAFIA I KOSTIUMY DOROTA KOŁODYŃSKA

PROJEKCJE MIKOŁAJ MOLENDA, MAREK ZAMOJSKI

CHOREOGRAFIA RUI ISHIHARA

REŻYSERIA ŚWIATEŁ JACQUELINE SOBISZEWSKI

REALIZACJA ŚWIATŁA PIOTR RUDZKI

ASYSTENT REŻYSERA SŁAWOMIR JURCZAK

II ASYSTENT REŻYSERA AGNIESZKA KOZŁOWSKA

ASYSTENT SCENOGRAFA KAROLINA BRAMOWICZ

INSPICJENTKA TATIANA HEMPEL-GIERLACH

◆ OBSADA ◆

GOFFREDO, WÓDZ KRZYŻOWCÓW Jan Jakub Monowid

ALMIRENA, JEGO CÓRKA, NARZECZONA RINALDA Olga Pasiecznik

RINALDO, RYCERZ CHRZEŚCIJAŃSKI Anna Radziejewska

EUSTAZIO, BRAT GOFFREDA Jakub Foltak

ARGANTE, SARACEN, KRÓL JEROZOLIMY Paweł Michalczuk

ARMIDA, CZAROWNICA, KRÓLOWA DAMASZKU Marta Boberska

MAG CHRZEŚCIJAŃSKI, PUSTELNIK Sławomir Jurczak

NIEWIASTA Z MORZA Iwona Lubowicz

SYRENY Julita Mirosławska, Justyna Reczeniedi

HEROLD Slawomir Jurczak

FURIE – TANCERZE Sławomir Greś, Joanna Lichorowicz-Greś, Karol Urbański

Zespół Instrumentów Dawnych Polskiej Opery Królewskiej CAPELLA REGIA POLONA

MICHAŁ PIOTROWSKI⎮prowadzenie

Bilety 👉https://kicket.com/embedded/rezerwacja/252124

zmodyfikowano  rok temu  »  
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ