koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

INFORMACJA:

dla zakresu jest nie ma danych
dlatego przekierowano do zakresu BYŁO
OK

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
KOMEDAPOKazujemy śpiewNON SOLA SCRIPTA 2024KRUPACO JEST GRANE - LIPIEC/SIERPIEŃ 2024 - nr 362SIŁY PRZEPŁYWU BWA SIC
zmodyfikowano  8 miesięcy temu  »  

STRASZNY DWÓR / STANISŁAW MONIUSZKO

CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 6 136 wyświetleń od 12 września 2023

Wydarzenie wpisane w kalendarz obchodów 160. rocznicy Postania Styczniowego.

STRASZNY DWÓR Stanisława Moniuszki realizowany został przez Polską Operę Królewską w momencie szczególnym. Z jednej strony premiera tej patriotycznej opery stanowiła podsumowanie obchodów setnej rocznicy odzyskania przez Polskę niepodległości. Z drugiej – otwierała ona rok 2019, ustanowiony Uchwałą Sejmu RP Rokiem Stanisława Moniuszki. W przedstawieniu w reżyserii Ryszarda Peryta występują znakomici soliści, zespół wokalny i orkiestra Polskiej Opery Królewskiej.

Ciągłe zdrowie tylko cieszy i praca, do której, jako jedynej prawdziwej bieżących klęsk pocieszycielki, wróciłem z zapałem po długim wypoczynku… Tak pisał Moniuszko do przyjaciela, pochylając się na powrót nad rozpoczętym w 1861 roku rękopisem Strasznego dworu. Wstrząśnięty klęską powstania styczniowego, kompozytor stworzył dzieło ku pokrzepieniu serc, na wzór Mickiewiczowskiego Pana Tadeusza.

Prapremiera Strasznego dworu miała miejsce w Warszawie 28 września 1865. Mimo entuzjastycznego przyjęcia przez publiczność, opera została zdjęta z afisza zaledwie po trzech przedstawieniach. Carska cenzura szybko bowiem dostrzegła urzekającą atmosferę polskości zawartą zarówno w treści libretta przygotowanego przez Jana Chęcińskiego, jak i w samej muzyce. Moniuszko sięgnął nie tylko po rytmy charakterystyczne dla polskich tańców, ale też po szereg innych środków muzycznych. W ariach i chórach pobrzmiewają więc nawiązania a to do rodzimego folkloru, a to do lirycznych tradycji romantycznej pieśni. Jakże wzruszające w czasach niewoli musiały być wspomnienia dawnej obrzędowości. Jak znacząco musiała wybrzmiewać słynna aria z kurantem, w której pod słowami tęsknoty za zmarłą matką kryje się nieutulone łkanie nad losem zniewolonej ojczyzny…

INSCENIZACJA, SCENOGRAFIA, REŻYSERIA ŚP. RYSZARD PERYT

KOSTIUMY I REKWIZYTY MARLENA SKONECZKO

REŻYSERIA ŚWIATEŁ PIOTR RUDZKI

PROJEKCJE MAREK ZAMOJSKI

PRZYGOTOWANIE ZESPOŁU WOKALNEGO JAKUB SZAFRAŃSKI

ASYSTENT DYRYGENTA KAROL SZWECH

I ASYSTENT REŻYSERA SŁAWOMIR JURCZAK

II ASYSTENT REŻYSERA AGNIESZKA KOZŁOWSKA

INSPICJENTKA DOROTA LACHOWICZ

◆ OBSADA ◆

MIECZNIK Witold Żołądkiewicz

HANNA Gabriela Kamińska

JADWIGA Monika Ledzion-Porczyńska

DAMAZY Mateusz Zajdel

STEFAN Jacek Szponarski

ZBIGNIEW Paweł Michalczuk

CZEŚNIKOWA Aneta Łukaszewicz

SKOŁUBA Sławomir Jurczak

MACIEJ Piotr Kędziora

MARTA Małgorzata Bartkowska

GRZEŚ Andrzej Klepacki

STARA NIEWIASTA Ewa Mikulska

ZESPÓŁ WOKALNY POLSKIEJ OPERY KRÓLEWSKIEJ

ORKIESTRA POLSKIEJ OPERY KRÓLEWSKIEJ

DAWID RUNTZ ⎮dyrygent

Bilety 👉 https://kicket.com/embedded/rezerwacja/256801

zmodyfikowano  8 miesięcy temu  »  
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ