koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
POKazujemy śpiewWieczory w Arsenale 2024
zmodyfikowano  8 dni temu  »  

UNE PETITE HYSTÉRIE | performance Anna Paszek

CO jest GRANE » 4 447 wyświetleń od 5 października 2023
  • 2 sierpnia 2024, piątek
    » 19:00

UNE PETITE HYSTÉRIE | performance

„Une petite hystérie" to trzyczęściowy performance traktujący o histerii - zjawisku medycznym, społecznym i kulturowym, które na dobre zniknęło z rejestru chorób psychicznych dopiero pod koniec XX wieku. Za twórcę terminu uznaje się Hipokratesa, który uważał, że jest to choroba „wędrującej macicy” (od gr. hystera).

Michael Foucault powiedział kiedyś, że „histerycy są prawdziwymi bojownikami anty-psychiatrii.” Co miał na myśli? Prawdopodobnie to, że w histerii krył się olbrzymi potencjał wywrotowy, obnażania słabości i hipokryzji systemu władzy, przez który została ona wymyślona. Innymi słowy jego rozbrojenia poprzez to, że wymykała się wszelkiej naukowej kategoryzacji. Za histeryczkę można było uznać każdą kobietę, która nie wpisywała się w powszechnie obowiązujący podział ról.

Performance przywołuje postaci trzech kobiet, w tym jednej z najbardziej znanych buntowniczek i „histeryczek” Idy Bauer (pseudonim Dora). To u niej Zygmunt Freud zdiagnozował w 1900 r. tzw. „małą histerię" i bezskutecznie leczył przez siedem tygodni.

Histeria była niejednokrotnie manifestacją niezależności, siły i niezgody na zastany porządek społeczny.

Anna Paszek urodzona w 1983 r. Artystka live art, performerka, absolwentka MA Live Art na QMUL w Londynie, uczestniczka licznych międzynarodowych warsztatów i festiwali, z wykształcenia lingwistka i adwokatka. Entuzjastka nowych technologii. W ramach praktyki artystycznej zajmuje się zagadnieniami wspólnotowości, sprawiedliwości, systemów władzy i kontroli, w szczególności, w jaki spoób oddziałują na grupy słabsze. W pracy z ciałem wykorzystuje przede wszystkim tekst, głos i storytelling. Określa siebie jako feministkę nieoczywistą w przestrzeniach, które nie uchodzą za feministyczne, mama Idy.

Czas trwania 60 minut | Kategoria wiekowa 15+

Działalność Teatru Druga Strefa współfinansuje Miasto st. Warszawa

zmodyfikowano  8 dni temu  »  
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ