koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
Wrocławianka roku Gala
zmodyfikowano  rok temu  »  

MOTETY I KANTATY / PASIECZNIK – RADZIEJEWSKA

CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 6 548 wyświetleń od 11 października 2023
  • 9 grudnia 2023, sobota
    » 19:00

W dziełach mistrzów epoki baroku znaleźć można wiele nawiązań do zimowej aury oraz świąt Bożego Narodzenia. Do najsłynniejszych muzycznych ilustracji tego okresu należy ostatni z koncertów skrzypcowych Le quattro stagioni Antonia Vivaldiego. Każda z części cyklu została opatrzona odpowiednim sonetem. „Drobne kroki na lodzie kruchym lekko stawiam” – oto początek wiersza dołączonego do finałowej części koncertu L’inverno. Czy autorem poezji był sam Vivaldi? Niewykluczone. Pewne jest natomiast, że wykorzystane przez niego środki muzyczne doskonale oddają warunki atmosferyczne zasugerowane w warstwie tekstowej. W pełnym blasku umiejętność odzwierciedlania poetyckiej narracji za pomocą dźwięków kompozytor ukazuje w rzadziej wykonywanych, znakomitych solowych motetach religijnych. Energiczne przebiegi obrazujące burze i zawieruchy w Sum in medio tempestatum RV 632, jak i w Longe mala, umbrae, terrores RV 629 kontrastują z kojącymi melodiami płynącymi z niebios oraz radosnym Alleluja.

Zarówno budzące niepokój śnieżnobiałe pejzaże i mroźne powiewy wiatru, jak i radosne świętowanie doskonale oddaje Joseph Bodin de Boismortier (1689-1755) w świeckiej kantacie L’hyver z cyklu Les quatre saisons (Cztery pory roku) z 1724 roku. Bożonarodzeniowy nastrój przywołuje także Pastorale per il S.S. Natale Giuseppe Torellego. Szósty koncert z dwunastu concerti grossi op. 8 wieńczy radosny pochód pasterzy, którzy schodzą z gór, by powitać nowonarodzone Dziecię. Ich radość pięknie odmalowuje także Alessandro Scarlatti (1660-1725) w zamykającej program koncertu kantacie O di Betlemme.

◆ PROGRAM ◆

• Antonio Vivaldi – Sum in medio tempestatum RV 632

  • Aria „Sum in medio tempestatum”

  • Recitativo „Quid ergo faciam”

  • Aria „Semper maesta”

  • Alleluia

• Antonio Vivaldi – L’inverno RV 297

Allegro non molto | Largo | Allegro

• Joseph Bodin de Boismortier - L’Hyver

  • Charmans Zephirs

  • L’Hyver porte par tout ses funestes ravages

  • Les vents brisent leurs chaines

  • Le ciel, pour nous livrer la guerre

  • Souverain maitre du tonner

  • Mais au milieu de tant d’allarmes

  • Quel aimable fête

  • J’apperçois la Muse tragique

  • En vain Borée armé de frimas et de glace - Le doux Printemps ranime

——przerwa——

• Giuseppe Torelli - Pastorale per il S.S. Natale

Grave | Vivace | Largo | Vivace

• Antonio Vivaldi – Longe mala, umbrae, terrores RV 629

  • Aria „Longe mala, umbrae, terrores”

  • Recitativo „Recedite, nubes et fulgura”

  • Aria ”Descende, o coeli vox”

  • Alleluia

• Alessandro Scarlatti - O di Betlemme altera povertà venturosa

  • Introduzione

  • Recitativo „O di Betlemme altera”

  • Aria „Dal bel seno d'una stell”

  • Recitativo „Presa d'uomo la forma”

  • Aria „L'autor d'ogni mio bene”

  • Recitativo „Fortunati pastori”

  • Aria „Toccò la prima sorte a voi”

◆ WYKONAWCY ◆

OLGA PASIECZNIK⎮sopran

ANNA RADZIEJEWSKA⎮mezzosopran

MICHAŁ PIOTROWSKI⎮skrzypce

Zespół Instrumentów Dawnych Polskiej Opery Królewskiej CAPELLA REGIA POLONA

KRZYSZTOF GARSTKA⎮klawesyn, dyrygent

Bilety 👉https://kicket.com/embedded/rezerwacja/258889

zmodyfikowano  rok temu  »  
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ