Trzy Wysokie Kobiety
Teatr Polski im. Arnolda Szyfmana
Warszawa » ul. Kazimierza Karasia 2 00-327 Warszawa tel. 22 826 92 76, bilety@teatrpolski.waw.pl » NA MAPIE
- 22 grudnia 2023, piątek» 19:30
- 21 grudnia 2023, czwartek» 19:30
- 20 grudnia 2023, środa» 19:30
Premiera: 26.09.2020, Scena Kameralna
„Trzy wysokie kobiety”, „Kto się boi Virginii Woolf?”, „Chwiejna równowaga”, „American dream” to najbardziej znane utwory, których autorem jest Edward Albee – jeden z najważniejszych amerykańskich dramaturgów, zaliczany (wraz z Arthurem Millerem, Eugenem O’Neillem i Tennesseem Williamsem) do tzw. „wielkiej czwórki”, która ukształtowała dwudziestowieczny amerykański teatr.
Za „Trzy wysokie kobiety” Albee został wyróżniony nagrodą Pulitzera w 1994 roku. Sztuka spotkała się z żywym przyjęciem również ze względu na jej autobiograficzny charakter. Edward Franklin Albee III był dzieckiem adoptowanym. Biologiczna matka oddała go dwa tygodnie po urodzeniu. Przybrani rodzice dali dziecku nazwisko, konserwatywne wychowanie, wykształcenie, bezpieczeństwo finansowe i pozycję społeczną. Nie potrafili dać mu miłości. Pani Albee była surowa i oschła. Wrażenie nieprzystępności potęgował jej wzrost – była bardzo wysoka. Pan Albee odwrotnie – niski i krępy, miał za to wysokie mniemanie o sobie i pozycji swojej rodziny. Mimo to wychowaniu syna nie poświęcał zbyt wiele czasu. Nigdy nie czułem się dobrze w domu moich przybranych rodziców – wspominał Albee. – Oni nie wiedzieli jak być rodzicami. Możliwe, że ja nie wiedziałem jak być ich synem.
Albee opuścił dom w wieku osiemnastu lat. Największy żal miał do przybranej matki, która nie tylko nie zatrzymała go, ale wręcz zmusiła do odejścia. Syn homoseksualista, marzący o karierze literackiej, nie mieścił się w jej idealnym wyobrażeniu szanowanej amerykańskiej rodziny. Nie była przygotowana na taki scenariusz. Jej „american dream” się nie ziścił…
„Trzy wysokie kobiety nie zostały napisane z chęci zemsty – tłumaczył Albbe okoliczności powstania utworu. – Przez lata ja i kobieta, która mnie wychowała unieszczęśliwialiśmy się wzajemnie. Dla mnie to już przeszłość, choć myślę, że ona żyła tym do końca. Prawdą jest, że jej nie cierpiałem, nie mogłem znieść jej uprzedzeń, braku empatii, jej paranoicznych obsesji, ale jednocześnie podziwiałem jej władczość i poczucie własnej wartości. Byłem głęboko poruszony obserwując, jak zbliżając się do dziewięćdziesiątki, osłabiona fizycznie i mentalnie, z właściwą sobie wyższością, rozpaczliwie próbowała ignorować zbliżający się koniec. Sztuka „Trzy wysokie kobiety” ma swój początek w zafascynowaniu grozą i smutkiem tamtych przeżyć.
Edward Albee bywa nazywany defetystą i pesymistą. Jest jednak raczej moralistą wierzącym, że szokując, być może nawet obrażając, dobitniej stawia pytania, które mogą skłonić do przewartościowania postaw, nigdy do utraty nadziei. Dialogi w sztukach Albeego cechuje dystans i poczucie humoru, ale i szczerość, która bywa bolesna, a jego wnikliwe obserwacje przynoszą refleksję, że życie najpełniej definiuje się poprzez nieuniknioną bliskość śmierci. Szkoda, że wtedy jest już zbyt późno, by choć na chwilę „wyjść z roli”.
Czym jest los? Czym szczęście? Czym osobista odpowiedzialność za życiowe wybory? Czy nasze istnienie jest wolnością? Ile jesteśmy w stanie znieść żeby dopasować się do własnych i cudzych wyobrażeń o szczęściu i życiowym sukcesie? Czy jesteśmy niewolnikami systemów społecznych? Ile jesteśmy w stanie poświęcić aby obronić bezpieczne dla nas status quo? Te zasadnicze pytania, które zadaje w swojej sztuce Albee, są sednem dyskusji toczącej się od wieków. Zadają je również Twórcy spektaklu, szukając w tekście Edwarda Albeego współczesnych kontekstów.
Wchodzimy w świat kobiety, której życie zostało precyzyjnie zaprogramowane, którą od młodzieńczych lat ćwiczono do spełniania oczekiwań, jakie miał wobec niej świat. Oczekiwań, których realizacja miała dać jej prestiż, pozycję, dobre życie – szczęście. A jednak to nie wystarczyło. Przepis na szczęście nie zadziałał. Po czyjej stronie zatem leży wina? Zazwyczaj pytanie to zadajemy sobie dopiero w punkcie ostatecznym, na krawędzi śmierci, kiedy poznanie odpowiedzi nie ma już żadnego znaczenia.
Edward Albee w jednym z wywiadów odpowiadając na pytanie o przesłanie "Trzech wysokich kobiet" odpowiedział – Myślę, że może ono sprowadzać się do napomnienia, aby bardzo uważać, co czynimy z jedynym życiem jakie mamy. Uważać, by pozostać sobą i nie skończyć jak moja bohaterka – przepełniona gniewem, wściekłością i żalem. Ona wpadła w pułapkę „radzenia sobie jakoś”. Tymczasem my powinniśmy dokonywać wyborów.
***
Bezpieczne zakupy w Bilety24. W przypadku odwołania wydarzenia, gwarantujemy automatyczny zwrot środków potwierdzony komunikatem wysyłanym na adres e-mail, podany podczas zakupu.
Grzech
21 kwietnia 2007 - 20:30
Stara ProchOFFnia
ul. Boleść 2 Warszawa
26 179teatr
Very
20 kwietnia 2007 - 18:00
Stara ProchOFFnia
ul. Boleść 2 Warszawa
26 060teatr
KABARET ZYGZAK oraz KATARZYNA ZYGMONT z Orkiestrą Moralnego Niepokoju
20 kwietnia 2007 - 19:00
Dom Kultury Śródmieście
ul. Smolna 9 Warszawa
26 340teatr
HENRY_K.SCRATCH E SLUBU GOMBROWICZA
19 kwietnia 2007 - 20:00
Teatr Wytwórnia
ul. Ząbkowska 27/31 Warszawa
26 187teatr
Giganci z Gór
17 kwietnia 2007 - 19:00jest więcej terminów
Mazowiecki Instytut Sztuki
ul. Elektoralna 12 Warszawa
27 116teatr
Paw Królowej
od: 13 kwietnia 2007 do: 15 kwietnia 2007
Teatr Wytwórnia
ul. Ząbkowska 27/31 Warszawa
26 454teatr
No Prince Yes Prince
od: 30 marca 2007 do: 1 kwietnia 2007
Teatr Wytwórnia
ul. Ząbkowska 27/31 Warszawa
26 509teatr
SZYMANOWSKI I TANIEC - WIECZÓR BALETOWY
29 marca 2007 - 19:00jest więcej terminów
Teatr Wielki - Opera Narodowa
pl. Teatralny 1 Warszawa
26 169teatr
GIOVANNI
29 marca 2007 - 17:00, 21:30jest więcej terminów
Teatr Wielki - Opera Narodowa
pl. Teatralny 1 Warszawa
26 669teatr
III. TEATRALNA WIOSNA NA RAKOWCU
27 marca 2007 - 18:00jest więcej terminów
Dom Kultury RAKOWIEC
ul. Wiślicka 8 Warszawa
51 885teatr
Córka Słońca
od: 24 marca 2007 do: 25 marca 2007
Teatr Wytwórnia
ul. Ząbkowska 27/31 Warszawa
49 586teatr
PORANKI FAMILIJNE
25 marca 2007 - 11:00
Dom Kultury Śródmieście
ul. Smolna 9 Warszawa
26 295teatr
WIRTUALNE SERCE
25 marca 2007 - 16:00jest więcej terminów
Teatr Syrena
ul. Litewska 3 Warszawa
26 523teatr
Stalowe magnoile
25 marca 2007 - 19:00jest więcej terminów
Teatr Syrena
ul. Litewska 3 Warszawa
26 468teatr
TIRAMISU
21 marca 2007 - 19:00jest więcej terminów
Studio Buffo
ul. Konopnickiej 6 Warszawa
26 807teatr
Opowieści budujące
20 marca 2007 - 19:15jest więcej terminów
Stara ProchOFFnia
ul. Boleść 2 Warszawa
26 518teatr
Nie mówię tu o miłości
19 marca 2007 - 19:15
Stara ProchOFFnia
ul. Boleść 2 Warszawa
26 385teatr