Trzy Wysokie Kobiety
Teatr Polski im. Arnolda Szyfmana
Warszawa » ul. Kazimierza Karasia 2 00-327 Warszawa tel. 22 826 92 76, bilety@teatrpolski.waw.pl » NA MAPIE
- 22 grudnia 2023, piątek» 19:30
- 21 grudnia 2023, czwartek» 19:30
- 20 grudnia 2023, środa» 19:30

Premiera: 26.09.2020, Scena Kameralna
„Trzy wysokie kobiety”, „Kto się boi Virginii Woolf?”, „Chwiejna równowaga”, „American dream” to najbardziej znane utwory, których autorem jest Edward Albee – jeden z najważniejszych amerykańskich dramaturgów, zaliczany (wraz z Arthurem Millerem, Eugenem O’Neillem i Tennesseem Williamsem) do tzw. „wielkiej czwórki”, która ukształtowała dwudziestowieczny amerykański teatr.
Za „Trzy wysokie kobiety” Albee został wyróżniony nagrodą Pulitzera w 1994 roku. Sztuka spotkała się z żywym przyjęciem również ze względu na jej autobiograficzny charakter. Edward Franklin Albee III był dzieckiem adoptowanym. Biologiczna matka oddała go dwa tygodnie po urodzeniu. Przybrani rodzice dali dziecku nazwisko, konserwatywne wychowanie, wykształcenie, bezpieczeństwo finansowe i pozycję społeczną. Nie potrafili dać mu miłości. Pani Albee była surowa i oschła. Wrażenie nieprzystępności potęgował jej wzrost – była bardzo wysoka. Pan Albee odwrotnie – niski i krępy, miał za to wysokie mniemanie o sobie i pozycji swojej rodziny. Mimo to wychowaniu syna nie poświęcał zbyt wiele czasu. Nigdy nie czułem się dobrze w domu moich przybranych rodziców – wspominał Albee. – Oni nie wiedzieli jak być rodzicami. Możliwe, że ja nie wiedziałem jak być ich synem.
Albee opuścił dom w wieku osiemnastu lat. Największy żal miał do przybranej matki, która nie tylko nie zatrzymała go, ale wręcz zmusiła do odejścia. Syn homoseksualista, marzący o karierze literackiej, nie mieścił się w jej idealnym wyobrażeniu szanowanej amerykańskiej rodziny. Nie była przygotowana na taki scenariusz. Jej „american dream” się nie ziścił…
„Trzy wysokie kobiety nie zostały napisane z chęci zemsty – tłumaczył Albbe okoliczności powstania utworu. – Przez lata ja i kobieta, która mnie wychowała unieszczęśliwialiśmy się wzajemnie. Dla mnie to już przeszłość, choć myślę, że ona żyła tym do końca. Prawdą jest, że jej nie cierpiałem, nie mogłem znieść jej uprzedzeń, braku empatii, jej paranoicznych obsesji, ale jednocześnie podziwiałem jej władczość i poczucie własnej wartości. Byłem głęboko poruszony obserwując, jak zbliżając się do dziewięćdziesiątki, osłabiona fizycznie i mentalnie, z właściwą sobie wyższością, rozpaczliwie próbowała ignorować zbliżający się koniec. Sztuka „Trzy wysokie kobiety” ma swój początek w zafascynowaniu grozą i smutkiem tamtych przeżyć.
Edward Albee bywa nazywany defetystą i pesymistą. Jest jednak raczej moralistą wierzącym, że szokując, być może nawet obrażając, dobitniej stawia pytania, które mogą skłonić do przewartościowania postaw, nigdy do utraty nadziei. Dialogi w sztukach Albeego cechuje dystans i poczucie humoru, ale i szczerość, która bywa bolesna, a jego wnikliwe obserwacje przynoszą refleksję, że życie najpełniej definiuje się poprzez nieuniknioną bliskość śmierci. Szkoda, że wtedy jest już zbyt późno, by choć na chwilę „wyjść z roli”.
Czym jest los? Czym szczęście? Czym osobista odpowiedzialność za życiowe wybory? Czy nasze istnienie jest wolnością? Ile jesteśmy w stanie znieść żeby dopasować się do własnych i cudzych wyobrażeń o szczęściu i życiowym sukcesie? Czy jesteśmy niewolnikami systemów społecznych? Ile jesteśmy w stanie poświęcić aby obronić bezpieczne dla nas status quo? Te zasadnicze pytania, które zadaje w swojej sztuce Albee, są sednem dyskusji toczącej się od wieków. Zadają je również Twórcy spektaklu, szukając w tekście Edwarda Albeego współczesnych kontekstów.
Wchodzimy w świat kobiety, której życie zostało precyzyjnie zaprogramowane, którą od młodzieńczych lat ćwiczono do spełniania oczekiwań, jakie miał wobec niej świat. Oczekiwań, których realizacja miała dać jej prestiż, pozycję, dobre życie – szczęście. A jednak to nie wystarczyło. Przepis na szczęście nie zadziałał. Po czyjej stronie zatem leży wina? Zazwyczaj pytanie to zadajemy sobie dopiero w punkcie ostatecznym, na krawędzi śmierci, kiedy poznanie odpowiedzi nie ma już żadnego znaczenia.
Edward Albee w jednym z wywiadów odpowiadając na pytanie o przesłanie "Trzech wysokich kobiet" odpowiedział – Myślę, że może ono sprowadzać się do napomnienia, aby bardzo uważać, co czynimy z jedynym życiem jakie mamy. Uważać, by pozostać sobą i nie skończyć jak moja bohaterka – przepełniona gniewem, wściekłością i żalem. Ona wpadła w pułapkę „radzenia sobie jakoś”. Tymczasem my powinniśmy dokonywać wyborów.
***
Bezpieczne zakupy w Bilety24. W przypadku odwołania wydarzenia, gwarantujemy automatyczny zwrot środków potwierdzony komunikatem wysyłanym na adres e-mail, podany podczas zakupu.
HITY BUFFO
4 grudnia 2009 - 19:00
Studio Buffo
ul. Konopnickiej 6 Warszawa
21 773teatr
Mojo Mickybo
4 grudnia 2009 - 19:15
Stara ProchOFFnia
ul. Boleść 2 Warszawa
41 029teatr
Teatr Anima Art
4 grudnia 2009 - 21:00jest więcej terminów
Skład Butelek
ul. 11 Listopada 22 Warszawa
21 061teatr
Teatr Domowy Smok Wawelski
29 listopada 2009 - 10:00, 12:00
Dom Kultury Śródmieście
ul. Smolna 9 Warszawa
21 122teatr
Teatr LA M.ORT: NASTĘPNI
29 listopada 2009 - 19:00
TEATR LA M.ORTNatoliński Ośrodek Kultury
ul. Na uboczu 3 Warszawa
21 418teatr
Orfeusz i Eurydyka
29 listopada 2009 - 18:00jest więcej terminów
Teatr Wielki - Opera Narodowa
pl. Teatralny 1 Warszawa
20 989teatr
Andrzejki Rodzinne
29 listopada 2009 - 17:30
Centrum Promocji Kultury Praga Południe
Podskarbińska 2 Warszawa
20 570teatr
Kabaret Moralnego Niepokoju Trasasasa
29 listopada 2009 - 20:00
Pałac Kultury i Nauki - Sala Kongresowa
Pl. Defilad 1 Warszawa
21 358teatr
Landru, morderca kobiet
28 listopada 2009 - 18:00
Białołęcki Ośrodek Kultury
ul. Vincentego van Gogha 1 Warszawa
20 400teatr
Landru, morderca kobiet
28 listopada 2009 - 18:00jest więcej terminów
Białołęcki Ośrodek Kultury
ul. Vincentego van Gogha 1 Warszawa
20 404teatr
Akompaniator
27 listopada 2009 - 19:00jest więcej terminów
Teatr Syrena
ul. Litewska 3 Warszawa
20 850teatr
Przypadki Rpoberta R.
7 listopada 2009 - 19:00jest więcej terminów
Teatr Capitol
nie podano Warszawa
20 684teatr
Jaś i Małgosia
14 listopada 2009 - 10:00jest więcej terminów
Teatr Capitol
nie podano Warszawa
20 560teatr
Wyrzeczenie
25 listopada 2009 - 19:00jest więcej terminów
Teatr Wytwórnia
ul. MArkowska róg Białostockiej Warszawa
20 905teatr
URSYNÓW MA TEATR!
23 listopada 2009 - 19:00jest więcej terminów
Natoliński Ośrodek Kultury
Na Uboczu 3 Warszawa
21 741teatr
Giełda Satyry Politycznej Marka Majewskiego
23 listopada 2009 - 19:00
Dom Kultury Śródmieście
ul. Smolna 9 Warszawa
20 379teatr
SPEKTAKL DE-NATURAT A PO NIM DYSKUSJA SPOŁECZNA!
22 listopada 2009 - 16:00, 18:00
Teatr Staromiejski
Jezuicka 4 Warszawa
21 704teatr