koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

INFORMACJA:

dla zakresu jest nie ma danych
dlatego przekierowano do zakresu BYŁO
OK

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
Wrocławianka roku GalaCO JEST GRANE - listopad 2024 - nr 365
zmodyfikowano  10 miesięcy temu  »  

SINGE SEELE / KONCERT KAMERALNY

CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 3 814 wyświetleń od 11 grudnia 2023
  • 10 lutego 2024, sobota
    » 19:00

Nie ma z pewnością miejsca na świecie, dokąd człowiek może podróżować z większą przyjemnością i korzyścią niż Włochy. Tymi słowy Joseph Addison rozpoczął relację ze swojej podróży do Italii, którą odbył zaledwie kilka lat przed Haendlem. I choć u młodego Haendla idea podróży nie wzbudzała pierwotnie aż takiego entuzjazmu, to nie ulega wątpliwości, że wizyty we Florencji, Wenecji, Rzymie i Neapolu odegrały kluczową rolę w kształtowaniu jego twórczej osobowości. Zauroczony melodyjnością i dramaturgią tamtejszej muzyki, młody Haendel napisał kilkadziesiąt kantat. Jedną z bardziej przejmujących jest La Lucrezia HWV 145 z 1706. W następujących po sobie recytatywach i ariach kompozytor oddał cały wachlarz silnych emocji kobiety, która doświadczywszy gwałtu, ostatecznie decyduje się na samobójstwo. Inny nastrój towarzyszy kantacie Mi palpita il cor HWV 132. Młodego kochanka dręczą wątpliwości, czy wybranka jego serca odwzajemnia uczucia. Kompozycja ta musiała cieszyć się uznaniem samego twórcy, skoro opracował ją w co najmniej czterech wersjach, na różny aparat wykonawczy.

Natomiast cykl Neun deutsche Arien HWV 202-210 powstał później, między 1724 a 1727 rokiem, już w Londynie. Niech nas nie zmyli niemiecki tekst poezji Bartholda Heinricha Brockesa – muzyczny styl tych utworów nie odbiega od włoskich dzieł z tego okresu. Choć arie te nie są wpisane w szerszą narrację, to – podobnie jak solowe ustępy z Rodelindy czy Juliusza Cezara – zachwycają śpiewnością melodii, wyczuciem harmonii i naturalną, pełną umiaru ekspresją.

◆ PROGRAM ◆

• Georg Friedrich Haendel — z cyklu Neun deutsche Arien HWV 202-210:

Künft’ger Zeiten eitler Kummer HWV 202

Das zitternde Glänzen der spielenden Wellen HWV 203

Süßer Blumen Ambraflocken HWV 204

Die ihr aus dunklen Grüften HWV 208

Meine Seele hört im Sehen HWV 207

• Georg Friedrich Haendel — Mi palpita il cor HWV 132c

• Georg Friedrich Haendel — z cyklu Neun deutsche Arien HWV 202-210:

In den angenehmen Büschen HWV 209

Süße Stille, sanfte Quelle HWV 205

Flammende Rose, Zierde der Erden HWV 210

Singe Seele, Gott zum Preise HWV 206

• Georg Friedrich Haendel — La Lucrezia HWV 145

◆ WYKONAWCY ◆

DOROTA SZCZEPAŃSKA⎮sopran

ANNA RADZIEJEWSKA⎮mezzosopran

Zespół Instrumentów Dawnych Polskiej Opery Królewskiej CAPELLA REGIA POLONA

KRZYSZTOF GARSTKA⎮klawesyn, prowadzenie

Bilety 👉https://kicket.com/embedded/rezerwacja/263305

zmodyfikowano  10 miesięcy temu  »  
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ