koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

INFORMACJA:

dla zakresu jest nie ma danych
dlatego przekierowano do zakresu BYŁO
dla zakresu jest nie ma danych
dlatego przekierowano do zakresu BYŁO
OK

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
KRUPANON SOLA SCRIPTA 2024CO JEST GRANE - LIPIEC/SIERPIEŃ 2024 - nr 362SIŁY PRZEPŁYWU BWA SICPOKazujemy śpiewKOMEDA
zmodyfikowano  6 miesięcy temu  »  

MUZYKA DAWNA NA ZAMKU KRÓLEWSKIM. STABAT MATER

CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 1 490 wyświetleń od 2 stycznia 2024
  • 23 marca 2024, sobota
    » 19:00

Przejmujący tekst średniowiecznej sekwencji Stabat Mater Dolorosa od stuleci stanowi niewyczerpane źródło inspiracji dla przedstawicieli różnych dziedzin sztuki: malarzy, rzeźbiarzy, poetów, ale przede wszystkim kompozytorów. Dramatyczny opis cierpiącej Matki Bożej, patrzącej na męczeńską śmierć jedynego syna, jest stale obecny w dziełach takich twórców, jak Gioacchino Rossini i Giuseppe Verdi, zaś w XX wieku choćby Karol Szymanowski, Arvo Pärt czy Krzysztof Penderecki.

Jednym z najznakomitszych dzieł barokowych podejmujących ów temat jest Stabat Mater Antonia Vivaldiego. Kompozytor wykorzystał zaledwie połowę liturgicznego tekstu, skupiając się na wiernym odzwierciedleniu obrazu łkającej Marii. Umiejętne zastosowanie figur retoryczno-muzycznych, a także środków harmonicznych pozwoliło mu stworzyć niezwykle wymowną, do głębi poruszającą kompozycję.

W Stabat Mater objawił się również w sposób szczególny geniusz przedwcześnie zmarłego Giovanniego Battisty Pergolesiego. Targany chorobą, przeczuwający swą rychłą śmierć zaledwie 25-letni kompozytor stworzył arcydzieło, które zadziwia sugestywnością muzycznej treści i klarownością konstrukcji. Mimo niewielkiej obsady (sopran, alt, dwoje skrzypiec i basso continuo) utwór skrzy się od urzekających melodii, przejmujących arii i efektownych przebiegów instrumentalnych. Właśnie ta szczególna siła ekspresji zapewniła Pergolesiemu wiodące miejsce wśród licznych twórców mierzących się z opowieścią o Matce Boskiej bolejącej pod krzyżem na przestrzeni ostatnich trzystu lat.

◆PROGRAM◆

• Antonio Vivaldi – Stabat Mater

Stabat Mater dolorosa

Cujus animam gementem

O quam tristis

Quis est homo

Quis non posset

Pro peccatis suae gentis

Eja mater, fons amoris

Fac ut ardeat

Amen

• Giovanni Battista Pergolesi – Stabat Mater

Stabat Mater dolorosa

Cujus animam gementem

O quam tristis et afflicta

Quae moerebat et dolebat

Quis est homo qui non fleret

Vidit suum dulcem natum

Eja Mater, fons amoris

Fac ut ardeat cor meum

Sancta Mater, istud agas

Fac ut portem Christi mortem

Inflammatus et accensus

Quanto corpus morietur

◆ WYKONAWCY ◆

MARTA BOBERSKA sopran

ANETA ŁUKASZEWICZ mezzosopran

ZESPÓŁ INSTRUMENTÓW DAWNYCH POLSKIEJ OPERY KRÓLEWSKIEJ CAPELLA REGIA POLONA

MICHAŁ PIOTROWSKI⎮skrzypce, prowadzenie

📍Zamek Królewski w Warszawie

Bilety 👉https://kicket.com/embedded/rezerwacja/264746

zmodyfikowano  6 miesięcy temu  »  
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ