Pasja według św. Jana / J. S. Bach
- 10 marca 2024, niedziela» 18:00
Występują:
Natalia Rubiś – sopran
Rafał Tomkiewicz *– kontratenor
*Aleksander Kunach – tenor (Ewangelista)
Mariusz Godlewski – bas (Jezus)
Łukasz Górczyński – bas (Piłat)
Zespół Wokalny Warszawskiej Opery Kameralnej
Kierownik Zespołu Wokalnego – Krzysztof Kusiel-Moroz
Orkiestra Instrumentów Dawnych Warszawskiej Opery Kameralnej Musicae Antiquae Collegium Varsoviense
Dyrygent: Michał Maciaszczyk
Pasja wg św. Jana jest dziełem wcześniejszym od słynnej Pasji Mateuszowej (1729), przez wiele lat cyzelowanym przez samego Lipskiego Kantora. Skomponowana i wykonana w Wielki Piątek 1724 roku w lipskim kościele św. Mikołaja, kolejną odsłonę z licznymi zmianami miała w innym lipskim kościele św. Tomasza. Wersja najczęściej wykonywana dzisiaj jest mieszanką niedokończonej nowej wersji z końca 1730 roku i czwartej wersji z 1749 roku, bez późniejszych zmian tekstowych w ariach. Nie zakończyło to jednak prac nad Pasją. Inna jej wersja, wykonana za życia kompozytora, datowana jest na rok 1749. Zasadniczo odpowiada ponownie strukturze z 1724 roku, ale jest znacznie rozszerzona w obszarze instrumentalnym i zawiera dłuższą część 33. Przypuszcza się, że dwa fragmenty zaczerpnięte z Ewangelii Mateuszowej wstawione do pierwotnej wersji Pasji Janowej (Mt 26, 75: Wspomniał Piotr na słowo Jezusa, który mu powiedział: „Zanim kogut zapieje, trzy razy się Mnie wyprzesz”. Wyszedł na zewnątrz i gorzko zapłakał.; Mt 27, 51-52; A oto zasłona przybytku rozdarła się na dwoje z góry na dół; ziemia zadrżała i skały zaczęły pękać. Groby się otworzyły i wiele ciał Świętych, którzy umarli, powstało) zostały usunięte na polecenie władz (partytura miała zawierać wyłącznie muzykę oryginalną, skomponowaną z myślą o Ewangelii Janowej), w to miejsce trafiły: aria tenorowa i sinfonia. Te ostatnie zaginęły.
Mówi się, że Pasja opisująca drogę Jezusa od pojmania do śmierci na krzyżu, jest modlitwą samego Bacha, jego głębokim wyznaniem wiary. Od początkowego chóru Herr, unser Herrscher, dessen Ruhm in allen Landen herrlich ist! (Panie, nasz Władco, którego chwałę wielką głosi każda z ziem!), po finałowy Ach Herr, lass dein lieb Engelein (Ach Panie, ześlij umiłowanego anioła), Bach buduje każdą frazą i nutą napięcie – tę niezwykłą tajemnicę, która leży u podstaw dogmatu, istoty chrześcijańskiej wiary. U św. Jana opis ogranicza się w zasadzie do „fabularnego” przedstawienia scen sądu przed arcykapłanami i Piłatem. I właśnie ten natłok patosu, atmosfera nieustającego dramatycznego wzburzenia musiała Bachowi przeszkadzać, skoro dla równowagi i tak wplótł wspomnianych kilka fragmentów z Ewangelii św. Mateusza. Dzisiaj słychać, jak bardzo opis św. Jana ograniczał Bacha, uniemożliwiając wkomponowanie niezbędnych w oratoryjnej pasji arii i chorałów. Tę swobodę formalną odnalazł Bach w Ewangelii Mateuszowej.
Zauważył to o. Julian Mieczysław Śmierciak z Instytutu Muzykologii KUL: Bach tworzył spontanicznie, mocą swojego geniuszu i nie trzymał się ściśle schematów muzycznych, nie kopiował i nie obliczał wg matematycznych proporcji, ale znając doskonale zasady muzycznej retoryki, wykorzystał je po mistrzowsku, aby tak ważne wydarzenia, jakie niesie ze sobą Męka Chrystusa, wyrazić jak najtrafniej, z taką siłą i z taką efektywnością jak tylko możliwe i przy użyciu najlepszych środków.
Muzyka Jana Sebastiana Bacha każdą nutą zdaje się potwierdzać słuszność słów Marcina Lutra, który mówił: Pasja Chrystusa nie może być odgrywana słowami i udawaniem, ale samym prawdziwym życiem. Stąd u Bacha właśnie dzieła pasyjne uzyskują niespotykany u innych balans między powagą i ciężarem opisu męki Pana z doskonałością frazy, wręcz ulotnością arii. Nomen omen, Bach tworząc swoją pasję odwołał się do tłumaczenia Ewangelii wg. św Jana właśnie w wersji Marcina Lutra.
Erudyci twierdzą wprost, że dziełem tym Bach sam modli się do Boga, a ciężar nut zdaje się prosić o odkupienie win. Win nas wszystkich.
Warszawska Opera Kameralna z bachowskiej muzyki oratoryjnej uczyniła swoistą wizytówkę, a za sprawą budowania interpretacji na fundamencie jednego z najlepszych zespołów naszych czasów z grona tych specjalizujących się w wykonawstwie na instrumentach dawnych bądź ich kopiach – Musicae Antiquae Collegium Varsoviense, dostarcza melomanom doznań płynących na fali interpretacji historycznie poinformowanych.
***
Bezpieczne zakupy w Bilety24. W przypadku odwołania wydarzenia, gwarantujemy automatyczny zwrot środków potwierdzony komunikatem wysyłanym na adres e-mail, podany podczas zakupu.
MIKOŁAJKOWY WIECZÓR TAŃCA
1 grudnia 2007 - 16:00
Dom Kultury Zacisze
ul. Blokowa 1 Warszawa
21 218muzyka
Fiesta Flamenca
1 grudnia 2007 - 19:00
Klub Depozyt 44
Solec 44 Warszawa
21 165samorozwój
DISCO INTIMISSIMO
1 grudnia 2007 - 20:00
Klub Saturator
11 Listopada 22 Warszawa
20 874muzyka
ANDRZEJKI
30 listopada 2007 - 20:00
Klub Perła
Kolejowa 8/10 Warszawa
20 536muzyka
MUZYKA z HUMOREM
30 listopada 2007 - 18:00
Dom Kultury Działdowska
Działdowska 6 Warszawa
21 105muzyka
Historia rocka w PRL
30 listopada 2007 - 20:00
Herbaciarnia Dzieła zebrane
ul. Nowolipki 18(podziemia kościoła św. Augustyna) Warszawa
21 039samorozwój
DO TAŃCA GRA... Andrzejki na Smolnej
30 listopada 2007 - 19:00
Dom Kultury Śródmieście
ul. Smolna 9 Warszawa
20 865samorozwój
Andrzejki w rytmieLatino House / Electro
30 listopada 2007 - 20:00
Klub Lucid - Centrum Handlowe Blue City
Al. Jerozolimskie 179 Warszawa
21 390muzyka
XIV Międzynarodowy Festiwal Laboratorium Muzyki Współczesnej
30 listopada 2007 - 19:00
Galeria Porczyńskich
pl. Bankowy 3 Warszawa
21 523muzyka
SAMIR BARRIS TOUR + DIGITAL RA
30 listopada 2007 - 20:00
Klub Muzyczny - INDEKS
Krakowskie Przedmieście 24Mały Dziedziniec UW Warszawa
21 088muzyka
40 lat minęło ...
29 listopada 2007 - 21:30
Klub 55
Pałac Kultury i Nauki Warszawa
20 629muzyka
Kabaret Pod Egidą
29 listopada 2007 - 20:00
Ośrodek Kultury Ochoty
Grójecka 75 Warszawa
20 804muzyka
KABARET pod EGIDĄ
29 listopada 2007 - 20:00
Ośrodek Kultury Ochoty
Grójecka 75 Warszawa
20 863muzyka
Radość Tworzenia
29 listopada 2007 - 11:00jest więcej terminów
Mazowiecki Instytut Sztuki
ul. Elektoralna 12 Warszawa
21 596muzyka
REVEROX
29 listopada 2007 - 20:30
Jadłodajnia Filozoficzna
ul. Dobra 33/35 Warszawa
21 136muzyka
KAPITAN NEMO
27 listopada 2007 - 21:30
Hard Rock Cafe
ul. Złota 59 Warszawa
20 835muzyka
Kabaretowa Scena Trójki
26 listopada 2007 - 20:00
Klub Harenda
Krakowskie Przedmieście 4/6 Warszawa
21 123muzyka