INFORMACJA:
HALKA / STANISŁAW MONIUSZKO (WERSJA WILEŃSKA)
- 23 lutego 2024, piątek» 19:00
„Mam nadzieję za parę tygodni […] przesłać Tobie wyjątki z mojej Halki, które na przekorę ludziom złej woli, ku wiecznej pamięci, że byli przecież wariaci, co polskie opery pisywali, wydaję”.
Trudno dziwić się gorzkim słowom, jakie Stanisław Moniuszko skreślił w liście do przyjaciela, Józefa Sikorskiego w 1850 roku. Wszak doskonale zdawał sobie sprawę z wysokiej wartości Halki – dziś należącej do żelaznego repertuaru niemal każdego polskiego teatru operowego i cenionej jako przełomowy utwór w rodzimej historii gatunku. W 1847 roku, mimo rozpoczętych przygotowań do warszawskiej premiery, jej partytura na dekadę została odłożona na półkę teatralnej biblioteki.
Libretto Włodzimierza Wolskiego oparte na ludowej gawędzie opowiada o miłości nieszczęśliwej i naiwnej – bo prostej góralki i szlachcica. Wątki społeczno-obyczajowe opowieści stały się zresztą przyczyną, dla której zarzucano operze antypatriotyczny wydźwięk (z racji ostrej krytyki postaw wyższych warstw społecznych) i niemoralny charakter. Natomiast sam Moniuszko podkreślał kontekst społecznych nierówności za pomocą muzycznych rozwiązań – a to zestawił pompatyczne brzmienie z motywem zaczerpniętym z pieśni ludowej, a to w rysunku melodii ukrył dodatkowe znaczenie wypowiadanych przez bohaterów słów… Z pewnością miał świadomość, że siła polskości tkwi nie tylko w tym, co szlacheckie i sarmackie, ale także w bogactwie symboliki i tradycji ludowej. Podstawowe problemy zawarte w treści dramatu są zresztą uniwersalne i pozostają aktualne do dziś. Stąd też decyzja reżysera Wojciecha Adamczyka, by akcję Halki osadzić w czasach współczesnych.
KIEROWNICTWO MUZYCZNE DAWID RUNTZ
INSTRUMENTACJA I OPRACOWANIE PARTYTURY MICHAŁ DOBRZYŃSKI
REŻYSERIA, REŻYSERIA ŚWIATEŁ WOJCIECH ADAMCZYK
SCENOGRAFIA, PROJEKCJE ZUZANNA GRZEGOROWSKA
KOSTIUMY MARIA BALCEREK
PRZYGOTOWANIE ZESPOŁU WOKALNEGO JAKUB SZAFRAŃSKI
II DYRYGENT KAROL SZWECH
ASYSTENCI REŻYSERA SŁAWOMIR JURCZAK, AGNIESZKA KOZŁOWSKA
INSPICJENTKA AGNIESZKA ORLIKOWSKA
◆ OBSADA 23.02.2024 → https://bit.ly/3Ss82lH
Zespół Wokalny Polskiej Opery Królewskiej
Orkiestra Polskiej Opery Królewskiej
KAROL SZWECH⎮dyrygent
Bilety 👉 https://kicket.com/embedded/rezerwacja/263310
KONCERTY PRZY ŚWIECACH
24 listopada 2024 - 19:00 | KUP-BILET 21:00 | KUP-BILETjest więcej terminów
Sala Koncertowa Fryderyk
Podwale 13/15 Warszawa
6 726muzyka
XIV Koncert Organowy na Bielanach
24 listopada 2024 - 19:00
Dobre Miejsce
Dewajtis 3 Warszawa
568muzyka
Którędy do dźwięku. Warsztaty tworzenia muzyki za pomocą ruchu
24 listopada 2024 - 10:30
Dom Kultury Zacisze
ul. Blokowa 1 Warszawa
1 242muzyka
POKazujemy historię. Dlaczego kot jest w butach? / warsztaty z opowieścią dla rodzin z dziećmi 4-7
24 listopada 2024 - 11:00, 13:00
Teatr Królewski w Muzeum Łazienki Królewskie
Agrykola 1 Warszawa
1 393muzyka
Warszawa/ Iluzjonista Y: "To jest ustawione!"
24 listopada 2024 - 16:00 | KUP-BILET | 105zł
NYX Hotel Warsaw
Chmielna 71 Warszawa
1 338teatr
NIE TYLKO O MIŁOŚCI - RECITAL ZBIGNIEWA ZAMACHOWSKIEGO
24 listopada 2024 - 17:00 | KUP-BILET
Teatr Polonia
ul. Marszałkowska 56 00-545 Warszawa Warszawa
928muzyka
HI§TORY / MICHAŁ DOBRZYŃSKI
24 listopada 2024 - 19:00
Teatr Królewski w Muzeum Łazienki Królewskie
Agrykola 1 Warszawa
2 769muzyka
Najpiękniejsze melodie śwata, czyli od opery do musicalu!
24 listopada 2024 - 15:00 | KUP-BILET | 89zł
Ursynowskie Centrum Kultury "Alternatywy"
ul. Indiry Gandhi 9 Warszawa
2 030teatr
Od Opery do Musicalu
24 listopada 2024 - 18:00 | KUP-BILET | 89zł
Ursynowskie Centrum Kultury "Alternatywy"
ul. Indiry Gandhi 9 Warszawa
2 002teatr