koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
CO JEST GRANE - MAJ 2024 - nr 360AMKL 75 lat
zmodyfikowano  miesiąc temu

KUSZLIK / MAKSYMIUK - KONCERT SYMFONICZNY - Niedziela, 14.04.2024 / 19:00

CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 3 902 wyświetleń od 17 lutego 2024

PROGRAM:

Jerzy Maksymiuk – Liście gdzieniegdzie spadające na smyczki i fortepian
(partia fortepianu w wykonaniu kompozytora)
Ludwig van Beethoven – III Koncert fortepianowy c-moll op. 37
1. Allegro con brio
2. Largo
3. Rondo. Allegro – Presto

— PRZERWA —

Ludwig van Beethoven – IV Symfonia B-dur op. 60
1. Adagio – Allegro vivace
2. Adagio
3. Allegro vivace
4. Allegro ma non troppo

WYKONAWCY:

JAKUB KUSZLIK FORTEPIAN
ORKIESTRA POLSKIEJ OPERY KRÓLEWSKIEJ
JERZY MAKSYMIUK DYRYGENT

„Autentycznie lubię jesień, kiedy spadają liście, moje myśli stają się bogatsze i ważniejsze” – przyznał w jednym z wywiadów maestro Jerzy Maksymiuk. Owocem tej szczególnej inspiracji jest otwierający program koncertu utwór Liście gdzieniegdzie spadające. Kompozytor osobiście wykona partię fortepianu i wraz z Orkiestrą Polskiej Opery Królewskiej wprowadzi publiczność w nastrój skupienia i zadumy, by następnie – już w roli dyrygenta – odmalować paletę barw i odcieni Beethovenowskiej twórczości.
Podczas wydarzenia solową partię w III Koncercie fortepianowym c-moll ostatniego z wiedeńskich klasyków wykona laureat XVIII Konkursu Chopinowskiego – Jakub Kuszlik. Po raz pierwszy utwór ten zabrzmiał w interpretacji samego kompozytora w roli solisty – w kwietniu 1803 roku. Beethoven już wówczas doskonale zdawał sobie sprawę z choroby, która powoli wyrywała go ze świata dźwięków. Stąd być może siła wewnętrznych napięć tkwiąca w tematach i ich przetworzeniach oraz cały wachlarz emocji zaklętych w kolejnych częściach – od poczucia zwątpienia, przez głęboką uczuciowość środkowego Largo, aż po nieco żartobliwe, lecz nie pozbawione cienia melancholii finałowe rondo.
Zmienność nastrojów tkwi także w IV Symfonii B-dur op. 60. Określana jako najbardziej pogodna z dziewięciu symfonii mistrza, rozpoczyna się ustępem zgoła ponurym. Z tajemnicy wyłania się jednak radosne światło, które nie gaśnie aż do wirtuozowskiego finału, wymagającego niezwykłej precyzji wykonania. Czy wobec takiego żywiołu można się zatem dziwić, że Hector Berlioz, urzeczony geniuszem opracowania drugiej części kompozycji, stwierdził, że „ten, kto to napisał, nie był zwykłym człowiekiem”?
Marta Dziewanowska-Pachowska

Bilety w cenie:
100 normalny
70 ulgowy

Bilety ulgowe przysługują uczniom, studentom do 26 roku życia, emerytom i rencistom oraz osobom z orzeczoną grupą inwalidzką bądź orzeczonym stopniem niepełnosprawności (po okazaniu stosownego dokumentu uprawniającego do zniżki przy wejściu na koncert).

Bilety można kupić w sklepie internetowym Polskiego Radia sklep.polskieradio.pl,
na stronie www.bilety24.pl oraz w kasie Studia Koncertowego Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego godzinę przed koncertem.

***

Bezpieczne zakupy w Bilety24. W przypadku odwołania wydarzenia, gwarantujemy automatyczny zwrot środków potwierdzony komunikatem wysyłanym na adres e-mail, podany podczas zakupu.

zmodyfikowano  miesiąc temu
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ