koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

INFORMACJA:

dla zakresu jest nie ma danych
dlatego przekierowano do zakresu BYŁO
OK

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
CO JEST GRANE - listopad 2024 - nr 365Wrocławianka roku Gala
zmodyfikowano  8 miesięcy temu  »  

LA FINTA GIARDINIERA / WOLFGANG AMADEUS MOZART

CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 8 942 wyświetleń od 8 marca 2024

Bogu chwała! Wczoraj 13-go moja opera została wystawiona i miała tak wielkie powodzenie, że nawet nie jest możliwe opisanie całej tej wrzawy. […] Po każdej arii następował huragan braw i okrzyki: „viva Maestro!” – tak w liście do matki osiemnastoletni Wolfgang Amadeusz Mozart opisywał premierę swej trzyaktowej opery buffa – La finta giardiniera. Rzekoma ogrodniczka została prawykonana w Monachium 13 stycznia 1775 roku, gdzie, jak wynika z relacji kompozytora, spotkała się z niezwykle entuzjastycznym przyjęciem.

Autorstwo libretta, sporządzonego na wzór neapolitańskiej farsy L’amor vuol sofferenza Leonarda Lea, nie zostało potwierdzone po dziś dzień. Najczęściej przypisywane jest ono jednak Giuseppe Petroselliniemu. I choć tekst nie należy do najdoskonalszych, to młody Mozart wykrzesał z niego to, co najlepsze – komiczną niejednoznaczność i parodystyczny potencjał.
O niezwykłej sile młodzieńczego dzieła może świadczyć nie tylko entuzjazm pierwszej publiczności, ale także recepcja tytułu w kolejnych latach. Szybko zostało ono przeniesione na sceny niemieckie w postaci singspielu, a i współcześnie doczekało się licznych interpretacji. W muzyce Rzekomej ogrodniczki objawia się już bowiem dramaturgiczny geniusz Mozarta. Elementy charakterystyczne dla gatunku seria doskonale przełamują komiczną narrację, dając śpiewakom asumpt do wykazania się aktorskimi zdolnościami, a reżyserom – do kreatywnych i niejednoznacznych rozwiązań inscenizacyjnych.

KIEROWNICTWO MUZYCZNE DAWID RUNTZ

REŻYSERIA JITKA STOKALSKA

SCENOGRAFIA MARLENA SKONECZKO

RUCH SCENICZNY ALISA MAKARENKO

REŻYSERIA ŚWIATEŁ MACIEJ IGIELSKI

PROJEKCJE MAREK ZAMOJSKI

REALIZACJA OŚWIETLENIA PIOTR RUDZKI

ASYSTENT DYRYGENTA KAROL SZWECH

ASYSTENT REŻYSERA SŁAWOMIR JURCZAK

II ASYSTENT REŻYSERA AGNIESZKA KOZŁOWSKA

INSPICJENTKI DOROTA LACHOWICZ (9.05), AGNIESZKA ORLIKOWSKA (10.05)

◆ OBSADA 9.05.2024 → https://bit.ly/3uYR46H

◆ OBSADA 10.05.2024 → https://bit.ly/3ToOhgi

Orkiestra Polskiej Opery Królewskiej

Klawesyn – Dagmara Dudzińska (10.05), Krzysztof Trzaskowski (9.05)

KAROL SZWECH⎮dyrygent

Bilety 9.05.2024 👉https://kicket.com/embedded/rezerwacja/270968

Bilety 10.05.2024 👉https://kicket.com/embedded/rezerwacja/270969

📍 Teatr Królewski w Starej Oranżerii w Muzeum Łazienki Królewskie w Warszawie

zmodyfikowano  8 miesięcy temu  »  
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ