koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

INFORMACJA:

dla zakresu jest nie ma danych
dlatego przekierowano do zakresu BYŁO
OK

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
POKazujemy śpiewSIŁY PRZEPŁYWU BWA SICNON SOLA SCRIPTA 2024KOMEDACO JEST GRANE - LIPIEC/SIERPIEŃ 2024 - nr 362KRUPA
zmodyfikowano  3 miesiące temu  »  

CANTEMUS! / SACRAE CANTIONES

CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 1 101 wyświetleń od 5 kwietnia 2024

Warszawa » Krakowskie Przedmieście 52/54 » NA MAPIE

  • 7 czerwca 2024, piątek
    » 20:30

Staropolska muzyka sakralna skrzy się różnorodnością. Obok pięknych w swej prostocie opracowań psalmów w języku ojczystym znajdują się wyrafinowane kompozycje, które śmiało można przyrównać do osiągnięć największych mistrzów niderlandzkiej czy włoskiej polifonii. W pierwszej części koncertu zabrzmią wybrane utwory ze słynnych Melodii na Psałterz polski Mikołaja Gomółki z 1580 roku do przekładów Jana Kochanowskiego. Szczególną uwagę warto zwrócić na ścisłą relację muzyki i tekstu. Opadająca melodia fragmentu „pisarz pismo leje” w Psalmie XLVb znakomicie obrazuje spływający po stalówce atrament, a w Psalmie XI drobne wartości nieprzypadkowo towarzyszą słowom „uciekaj co najdalej”. W zupełnie innym stylu utrzymany jest motet In Te Domine speravi Wacława z Szamotuł – pierwsza polska kompozycja wydana za granicą. Utwór opublikowany w Norymberdze w 1554 roku znalazł się obok dzieł takich mistrzów jak Clemens non Papa czy Nicolas Gombert.

Ostatnią część koncertu wypełnią wybrane kompozycje z imponującego zbioru Offertoria e communiones totius anni Mikołaja Zieleńskiego. Dzieło „po raz pierwszy przez Polaka nowym sposobem ułożone”, jak zaznaczał sam kompozytor, zostało opublikowane w Wenecji w 1611 roku. Ofertoria utrzymane w stylu weneckiej polichóralności świadczą o głębokiej wrażliwości kompozytora na brzmienie, możliwe do uzyskania za pomocą różnych rejestrów głosów oraz instrumentów. Najbardziej okazałym tego przykładem jest uroczysty Magnificat przeznaczony na trzy czterogłosowe zespoły. Wielość barw zaklętych w partyturach „największego kompozytora wolnej Polski przed Chopinem” zabrzmi w interpretacji Chóru Kameralnego Polskiej Opery Królewskiej prowadzonego przez Agatę Góreczną-Jakubczak.

◆PROGRAM◆

Mikołaj Gomółka

Psalm XLVb Serce mi każe śpiewać Panu swemu

Psalm CXL Broń mię, mój Panie, od ludzi złośliwych

Psalm XI Panu ja ufam

Psalm XXX Będę Cię wielbił, mój Panie

Wacław z Szamotuł

In Te Domine speravi

Psalm CXVI Alleluja. Chwalcie Pana Boga…

Modlitwa, gdy dziatki spać idą

Ach, mój niebieski Panie

Kryste, dniu naszej światłości

Mikołaj Zieleński

Deus firmavit orbem terrae

Viderunt omnes

Laetentur caeli

Per signum crucis

Haec dies

O gloriosa Domina

Magnificat

◆ WYKONAWCY ◆

CHÓR KAMERALNY POLSKIEJ OPERY KRÓLEWSKIEJ

KRZYSZTOF GARSTKA pozytyw

AGATA GÓRECZNA-JAKUBCZAK dyrygentka, przygotowanie chóru

Koncert z cyklu: CANTEMUS!

Bilety 👉 https://kicket.com/embedded/rezerwacja/272926

📍Kościół seminaryjny ul. Krakowskie Przedmieście 52/54

zmodyfikowano  3 miesiące temu  »  
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ