koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
Wrocławianka roku GalaCO JEST GRANE - listopad 2024 - nr 365
zmodyfikowano  4 miesiące temu  »  

MIŁOSZ SONGS - KONCERT KAMERALNY

CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 1 704 wyświetleń od 16 lipca 2024
  • 20 września 2024, piątek
    » 19:00

ℹ️ Koncert w ramach obchodów Roku Miłosza.

Rok 2024 został ogłoszony przez Senat Rzeczypospolitej Rokiem Miłosza. Jest to hołd dla polskiego laureata Literackiej Nagrody Nobla, który – cytując treść uchwały – „w swojej twórczości […] przekracza granice kultur, gatunków i języków”. Wyrazem uniwersalności jego poezji są inspirowane nią pieśni – kompozytorów rodzimych i zagranicznych.

Cykl Ocalenie Zygmunt Mycielski napisał niedługo po powrocie z niemieckiego obozu jenieckiego, w 1946 roku. W poezji Miłosza odnalazł odbicie własnych przeżyć – nie tylko związanych z tragedią wojny, ale i osobistą stratą. W przejmujący sposób przelał głęboki żal na papier nutowy, a niezwykle intymny charakter cyklu wprawiał go później w zakłopotanie.

Milosz songs z 2006 roku to drugie podejście amerykańskiego kompozytora Johna Harbisona do poezji polskiego noblisty. Cykl oryginalnie napisany na sopran i orkiestrę podczas koncertu zabrzmi w przygotowanej przez autora kameralnej wersji na głos i fortepian. Muzyczna odsłona wybranych wierszy Miłosza pozostawia słuchacza w niemym zachwycie, a pierwsze strofy finałowej pieśni w istocie stanowią „post-epilog” dla zaklętych w słowach i dźwiękach doświadczeń człowieka XX wieku:

Jasności promieniste

Niebiańskie rosy czyste,

Pomagajcie każdemu

Ziemi doznającemu.

Light off metal shaken,

Lucid dew of heaven,

Bless each and every one

To whom the earth is given

W inne wymiary kontemplacji przenosi słuchacza Paweł Łukaszewski. Łagodne brzmienie fortepianu i pełna nostalgii melodyka jego Dwóch pieśni do słów Miłosza podkreślają tęskny charakter poezji, obrazowo odmalowując utkane ze wspomnień pejzaże.

Koncert zwieńczy utrzymana w lekkim stylu groteski pieśń A Green Lowland of Pianos Samuela Barbera. Jest to ukłon w stronę Miłosza jako znakomitego tłumacza poezji – w tym przypadku występuje bowiem jako autor angielskiego przekładu wiersza Jerzego Harasymowicza.

◆PROGRAM◆

Zygmunt Mycielski (1907-1987)

Ocalenie – pięć pieśni na baryton i fortepian do słów Czesława Miłosza

Ty, którego nie mogłem ocalić…

To, co wzmacniało mnie, dla ciebie było śmiertelne

Oto dolina płytkich polskich rzek

Czym jest poezja, która nie ocala narodów ani ludzi?

Sypano na mogiły proso albo mak…

John Harbison (ur. 1938)

Milosz songs (wersja z 2006 r. na sopran i fortepian)

Prologue: from Lauda

What Once Was Great

So Little

When the Moon

On Old Women

Epilogue: from Winter

Post-epilogue: Rays of dazzling light

Paweł Łukaszewski (ur. 1968)

Dwie pieśni do słów Miłosza na baryton i fortepian

Gdy wiatr powieje

W mojej Ojczyźnie

Samuel Barber (1910-1981)

A Green Lowland of Pianos z cyklu Three songs op. 45

◆WYKONAWCY◆

JUSTYNA STĘPIEŃ sopran

WITOLD ŻOŁĄDKIEWICZ baryton

DAGMARA DUDZIŃSKA fortepian

Bilety 👉https://kicket.com/embedded/rezerwacja/280305

📍Pałac na Wyspie w Muzeum Łazienki Królewskie w Warszawie

zmodyfikowano  4 miesiące temu  »  
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ