koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
KLIMT Wrocław
zmodyfikowano  5 miesięcy temu  »  

III FESTIWAL IN TEMPORE REGUM. GLORIA! / KONCERT INAUGURACYJNY FESTIWALU

CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 9 354 wyświetleń od 16 lipca 2024
  • 26 września 2024, czwartek
    » 20:30

👑 Wydarzenie w ramach III Festiwalu IN TEMPORE REGUM. Muzyka Czasu Królów.

Spośród utworów sakralnych Antonia Vivaldiego Gloria RV 589 należy do tych najczęściej wykonywanych. Szczególny urok skontrastowanych ze sobą dwunastu części tkwi w umiejętnym wykorzystaniu bogactwa barokowych środków muzycznych. Vivaldi, który osiągnął mistrzostwo w zakresie komponowania muzyki koncertowej, doskonale potrafi wykorzystać możliwości wyrazowe orkiestry, która a to współpracuje, a to współzawodniczy z solistami i chórem. Pełny werwy początek z charakterystycznymi oktawami granymi unisono przez obój, trąbkę i smyczki znajduje odpowiedź w nie mniej energetycznym okrzyku chóru: „Chwała!”. Dalej znajdziemy ujmujące melodie, kontemplacyjne dialogi i wyrafinowane fugi, jak choćby uroczyste Cum sancto spiritu zamykające kompozycję.

W drugiej części zabrzmią utwory Johanna Sebastiana Bacha. W Suicie orkiestrowej D-dur BWV 1068 kompozytor wznosi się na wyżyny inwencji melodycznej i kontrapunktycznego kunsztu. Po utrzymanej w stylu francuskim uwerturze następuje ujmująca wyrafinowaniem część, w XIX wieku spopularyzowana jako Aria na strunie g. Z nastroju zadumy wyrywają słuchacza pozostałe części – pełne tanecznej werwy i radosnego uniesienia gawoty, bourrée i gigue. Koncert zwieńczy Gloria in excelsis Deo BWV 191 – jedyna kantata Johanna Sebastiana Bach napisana w języku łacińskim. Dziś nie wiemy, jakie okoliczności skłoniły mistrza do dokonania takiego wyboru. Dość rzec, że kompozycja z 1742 roku niemal w całości zawiera poddany niezbędnym skrótom i przekształceniom materiał muzyczny zaczerpnięty z drugiej części Missy (pod koniec życia rozbudowanej do postaci słynnej Mszy h-moll). Oryginał zaś powstał na potrzeby starań Bacha o tytuł nadwornego kompozytora elektora saskiego Augusta III.

◆PROGRAM◆

• Antonio Vivaldi (1678–1741) – Gloria RV 589

Gloria in excelsis Deo

Et in terra pax

Laudamus te

Gratias agimus tibi

Propter magnam gloriam

Domine Deus, Rex coelestis

Domine, Fili unigenite

Domine Deus, Agnus Dei

Qui tollis peccata mundi

Qui sedes ad dexteram Patris

Quoniam tu solus sanctus

Cum Sancto Spiritu

• Johann Sebastian Bach (1685–1750) – Suita orkiestrowa D-dur BWV 1068

Ouverture

Air

Gavotte I

Gavotte II

Bourrée

Gigue

• Johann Sebastian Bach (1685–1750) – Gloria in excelsis Deo BWV 191

Chór: Gloria in excelsis Deo

Duet: Gloria Patri et Filio et Spiritui sancto

Chór: Sicut erat in principio

◆WYKONAWCY◆

OLGA PASIECZNIK sopran

ANETA ŁUKASZEWICZ mezzosopran

SYLWESTER SMULCZYŃSKI tenor

Chór Kameralny Polskiej Opery Królewskiej

Zespół Instrumentów Dawnych Polskiej Opery Królewskiej CAPELLA REGIA POLONA

KRZYSZTOF GARSTKA klawesyn, dyrygent

Bilety 👉 https://kicket.com/embedded/rezerwacja/280306

📍Bazylika Świętego Krzyża, ul. Krakowskie Przedmieście 3 w Warszawie

zmodyfikowano  5 miesięcy temu  »  
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ