koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

INFORMACJA:

dla zakresu jest nie ma danych
dlatego przekierowano do zakresu BYŁO
OK

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
KLIMT Wrocław
zmodyfikowano  5 miesięcy temu  »  

III FESTIWAL IN TEMPORE REGUM. IN FESTO PURIFICATIONIS

CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 1 721 wyświetleń od 16 lipca 2024
  • 4 października 2024, piątek
    » 20:00

👑 Wydarzenie w ramach III Festiwalu IN TEMPORE REGUM. Muzyka Czasu Królów.

Od najdawniejszych czasów muzyka stanowiła integralną część mszy świętej – centralnej liturgii Kościoła zachodniego. Początkowo występowała w postaci śpiewów chorałowych, następnie przybrała kształt kunsztownych opracowań wielogłosowych, aż wreszcie rozbudowanych kompozycji wokalno-instrumentalnych. Szczególny rozkwit rodzimej muzyki sakralnej nastąpił za czasów królów z dynastii Wazów, co musiało znajdować wyjątkowy wyraz podczas ważnych uroczystości kościelnych. Do takich niewątpliwie należało święto Ofiarowania Pańskiego. We wprowadzonej przez sobór trydencki w 1570 roku nadzwyczajnej formie rytu rzymskiego święto znane było jako Festo purificationis, zaś w polskiej tradycji do dziś powszechnie funkcjonuje jako święto Matki Bożej Gromnicznej. Na program koncertu składają się dzieła wiodących kompozytorów kształtujących repertuar Rzeczpospolitej XVII wieku. Ułożone w porządku odzwierciedlającym muzyczną sferę uroczystej liturgii dają obraz wyrafinowania mszy wieńczącej radosny okres Bożego Narodzenia.

Części stałe zaczerpnięte zostały z Missa Sancta Anna Marcina Mielczewskiego, kompozytora w XVII wieku okrytego sławą nie tylko w Polsce, ale w całej Europie. Msza oparta na melodii popularnej wówczas pieśni O Maryja cna dziewica jest przeznaczona na sześciogłosowy chór, coro capella o takim samym składzie oraz zespół instrumentalny. Odtworzenie muzycznego przebiegu całego obrzędu wymaga także doboru odpowiednich propriów, a więc utworów ułożonych do tekstów właściwych dla danego święta. Procesyjnemu wejściu przy blasku świec wtórować będzie wywiedzione z chorałowej melodii ośmiogłosowe Lumen ad revelationem Giovanniego Francesca Aneria, a jako introit zabrzmi dziesięciogłosowe Ave Maria Asprilia Pacellego. Obydwaj Włosi pełnili funkcję maestro di capella na dworach polskich władców i wnieśli do polskiej praktyki muzycznej najnowsze techniki kompozytorskie rodem z Italii. Pierwszym rodzimym kompozytorem, który wdrożył stile moderno w swojej twórczości był Mikołaj Zieleński. Ofertorium i komunia pochodzą z jego słynnego zbioru wydanego w Wenecji w 1611 roku. Nie zabraknie także ustępów instrumentalnych polskich kapelmistrzów – Franciszka Liliusa czy Adama Jarzębskiego, a także pełnych dostojeństwa tradycyjnych fragmentów chorałowych.

◆PROGRAM◆

PROCESJA ZE ŚWIECAMI

Giovanni Francesco Anerio (1569-1630) – Lumen ad revelationem ( a 8 )

INTROIT

Asprilio Pacelli (1570-1623) – Ave Maria (a 10)

INTONACJA

Franciszek Lilius (zm. 1657) – Toccata

KYRIE I GLORIA

Marcin Mielczewski (zm. 1651) – Missa Sancta Anna (a 12)

GRADUAŁ

Chorał – Suscepimus Deus

CREDO

Marcin Mielczewski (zm. 1651) – Missa Sancta Anna (a 12)

OFIAROWANIE

Mikołaj Zieleński – Felix namque es ( a 8 )

PREFACJA

Chorał – Vere dignum et iustum est

SANCTUS

Marcin Mielczewski (zm. 1651) – Missa Sancta Anna (a 12)

PODNIESIENIE

Adam Jarzębski (zm. 1648/49) – Concerto a 2

AGNUS DEI

Marcin Mielczewski (zm. 1651) – Missa Sancta Anna (a 12)

KOMUNIA

Mikołaj Zieleński – Responsum accepit (a voce sola)

PO KOMUNII

Tarquinio Merula (1590/95-1665) – Nigra sum (a voce sola con violino)

Chorał – Ite missa est

Franciszek Lilius (zm. 1657) – Jubilate Deo omnis terra (a 11)

◆WYKONAWCY◆

JULITA MIROSŁAWSKA sopran

DOROTA LACHOWICZ mezzosopran

ŁUKASZ KÓZKA tenor

MACIEJ GOCMAN tenor

MIKOŁAJ ZGÓDKA tenor

PIOTR CHWEDOROWICZ bas

Zespół Wokalny Polskiej Opery Królewskiej

Zespół Instrumentów Dawnych Polskiej Opery Królewskiej CAPELLA REGIA POLONA

JAKUB SZAFRAŃSKI przygotowanie Zespołu Wokalnego

JAKUB BURZYŃSKI dyrygent

Bilety 👉 https://kicket.com/embedded/rezerwacja/280271

📍Kościół Nawiedzenia Najświętszej Marii Panny, ul. Przyrynek 2 w Warszawie

zmodyfikowano  5 miesięcy temu  »  
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ