koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
KLIMT Wrocław
zmodyfikowano  5 miesięcy temu  »  

III FESTIWAL IN TEMPORE REGUM. IN PARADISUM / KONCERT FINAŁOWY FESTIWALU

CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 7 395 wyświetleń od 16 lipca 2024
  • 13 października 2024, niedziela
    » 19:00

👑 Koncert finałowy III Festiwalu IN TEMPORE REGUM. Muzyka Czasu Królów.

Zarówno Conductus funebris Grzegorza Gerwazego Gorczyckiego, jak i kantata Laß, Fürstin, laß noch einen Strahl BWV 198 Johanna Sebastiana Bacha to muzyka żałobna, jednak wykonywana w odmiennych obrządkach. Okoliczności powstania wyjątkowego cyklu czterech koncertów kościelnych Gorczyckiego prawdopodobnie związane były z pogrzebem króla Augusta II celebrowanym w styczniu 1734 w Krakowie. Oszczędne stosowanie środków techniki koncertującej sprzyja zachowaniu powagi i refleksyjnego nastroju. Natomiast kantata Bacha powstała w 1727 roku na uroczystości żałobne królewskiej małżonki – Christiany Eberhardyny. W przeciwieństwie do męża, który by otrzymać polski tytuł królewski przeszedł na wiarę katolicką, nigdy nie wyrzekła się wyznania luterańskiego. Niektóre części pełnej spokoju, czułości i bólu kompozycji z jej bogatą instrumentacją i wyrafinowanymi środkami muzycznymi Bach wykorzystał ponownie w niezachowanej do dziś w całości Pasji wg św. Marka.

Niebiańska muzyka towarzyszyła jednak rodzinie elektorów saskich nie tylko w obliczu śmierci, ale służyła także celebracji życia. Drugą część koncertu wypełni brzmienie uroczystej kantaty Tönet, ihr Pauken! Erschallet, Trompeten! BWV 214, którą Johann Sebastian napisał w 1733 roku dla uczczenia urodzin Marii Józefy, królowej Polski, żony Augusta III Sasa. Już od pierwszych dźwięków słusznie może się ona słuchaczom kojarzyć z okresem bożonarodzeniowym. Bach bowiem, zadowolony z efektu, zaadaptował znaczną część tej muzyki na potrzeby słynnego Weihnachtsoratorium, oczywiście ze zmienionym tekstem. Jednak niektóre związki słowno-muzyczne są obecne tylko w oryginalnej wersji utworu. Wystarczy wsłuchać się w niezwykle uroczysty pierwszy chór (utrzymany nieprzypadkowo w rytmie poloneza), gdzie – podążając za tekstem – kompozytor kolejno wprowadza kotły, trąbki i smyczki. Zabieg może oczywisty, ale jakże efektowny! I w końcu obecny w tekście śpiew zilustrowany imitacyjnymi wejściami kolejnych głosów – hołd dla wspaniałych tradycji polifonicznej muzyki wokalnej, których źródła sięgają poprzedniej epoki.

◆PROGRAM◆

• Grzegorz Gerwazy Gorczycki – Conductus funebris

Subvenite Sancti Dei

Libera me Domine

In paradisum

Salve Regina

• Johann Sebastian Bach – Kantata Laß, Fürstin, laß noch einen Strahl BWV 198

Chór: Laß, Fürstin, laß noch einen Strahl

Recytatyw (sopran): Dein Sachsen, dein bestürztes Meißen

Aria (sopran): Verstummt, verstummt, ihr holden Saiten! Recytatyw (alt): Der Glocken bebendes Getön

Aria (alt): Wie starb die Heldin so vergnügt!

Recytatyw (tenor): Ihr Leben ließ die Kunst zu sterben

Chór: An dir, du Fürbild großer Frauen

Aria (tenor): Der Ewigkeit saphirnes Haus

Recytatyw, Arioso & Recytatyw (bas): Was Wunder ists? Du bist es wert Chór: Doch, Königin! du stirbest nicht

— PRZERWA —

• Johann Sebastian Bach – Kantata Tönet, ihr Pauken! Erschallet, Trompeten! BWV 214

Chór: Tönet, ihr Pauken! Erschallet, Trompeten!

Recytatyw (tenor): Heut ist der Tag

Aria (sopran): Blast die wohlgegriffnen Flöten

Recytatyw (sopran): Mein knallendes Metall

Aria (alt): Fromme Musen! meine Glieder

Recytatyw (alt): Unsre Königin im Lande

Aria (bas): Kron und Preis gekrönter Damen

Recytatyw (bas): So dringe in das weite Erdenrund

Chór: Blühet, ihr Linden in Sachsen, wie Zedern

◆WYKONAWCY◆

MARTA BOBERSKA sopran

JUSTYNA RAPACZ alt

SYLWESTER SMULCZYŃSKI tenor

PAWEŁ MICHALCZUK bas

Zespół Wokalny Polskiej Opery Królewskiej

Zespół Instrumentów Dawnych Polskiej Opery Królewskiej CAPELLA REGIA POLONA

JAKUB SZAFRAŃSKI przygotowanie Zespołu Wokalnego

ANDRZEJ KOSENDIAK dyrygent

Bilety 👉 https://kicket.com/embedded/rezerwacja/280307

📍Zamek Królewski w Warszawie, Sala Balowa

zmodyfikowano  5 miesięcy temu  »  
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ