koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
CO JEST GRANE - listopad 2024 - nr 365Wrocławianka roku Gala
zmodyfikowano  4 miesiące temu  »  

IL BARBIERE DI SIVIGLIA / GIOACHINO ROSSINI (inscenizowana wersja koncertowa)

CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 6 140 wyświetleń od 17 lipca 2024

VII LETNI FESTIWAL POLSKIEJ OPERY KRÓLEWSKIEJ - ROSSINI

Partnerem VII Letniego Festiwalu Polskiej Opery Królewskiej / Rossini jest RUCH MUZYCZNY.

Il barbiere di Siviglia (Cyrulik sewilski) to jedno z najsłynniejszych dzieł Gioachina Rossiniego. Choć jego napisanie zajęło ponoć kompozytorowi zaledwie trzy tygodnie, to okazało się jednym ze szczytowych osiągnięć w gatunku opera buffa. Skrząca się od oryginalnych muzycznych pomysłów kompozycja obfituje w kunsztowne arie i zabawne dialogi. Doskonałość muzycznych rozwiązań potęguje znakomite libretto, które Cesare Sterbini ułożył na podstawie sztuki Pierre’a Beaumarchais’go.

Dziś nie każdy pamięta, że prapremiera słynnej opery Rossiniego odbyła się pod tytułem Almaviva, ossia L’inutile precauzione (Almaviva lub Zbyteczna ostrożność). Zmiana oryginalnego tytułu stanowiła jeden z licznych zabiegów mających na celu zjednanie rzymskiej publiczności. Spodziewano się bowiem, że wykorzystanie przez młodego Rossiniego tekstu, na kanwie którego powszechnie szanowany Giovanni Paisiello skomponował wcześniej własną operę, może wzbudzić negatywne emocje. I rzeczywiście. Na nic zdało się uzyskanie zgody mistrza oraz wyjaśnienie dołączone do programu. Wszelkie próby załagodzenia sytuacji okazały się daremne, a premiera, która odbyła się w Teatro Argentina w Rzymie 20 lutego 1816 roku, zakończyła się fiaskiem. Jednak już drugie przedstawienie publiczność przyjęła z należytym uznaniem. Wkrótce zaś opera zyskała sławę nie tylko we Włoszech, ale i na całym świecie. Przyjąwszy ostatecznie tytuł tożsamy z literackim pierwowzorem, Il barbiere di Siviglia Rossiniego bawi i zachwyca również dziś.

KIEROWNICTWO MUZYCZNE DAWID RUNTZ

REŻYSERIA JITKA STOKALSKA

SCENOGRAFIA MARLENA SKONECZKO

REŻYSERIA ŚWIATEŁ KAROLINA GĘBSKA

RUCH SCENICZNY ALISA MAKARENKO

PRZYGOTOWANIE ZESPOŁU WOKALNEGO JAKUB SZAFRAŃSKI

ASYSTENT REŻYSERA SŁAWOMIR JURCZAK

II ASYSTENT REŻYSERA AGNIESZKA KOZŁOWSKA

II DYRYGENTKA LILIANNA KRYCH

ASYSTENT REŻYSERA ŚWIATEŁ MAREK ZAMOJSKI

REALIZACJA OŚWIETLENIA PIOTR RUDZKI

KONSULTACJE ILUZJONISTYCZNE MACIEJ POL

INSPICJENT AGNIESZKA ORLIKOWSKA

◆ WYKONAWCY ◆

HRABIA ALMAVIVA Sylwester Smulczyński

FIGARO Witold Żołądkiewicz

ROSINA Anna Radziejewska

DON BARTOLO Robert Gierlach

DON BASILIO Wojtek Gierlach

BERTA Tatiana Hempel-Gierlach

FIORELLO / NOTARIUSZ Paweł Michalczuk

AMBROGIO Jakub A. Grabowski

OFICER Sławomir Jurczak

ROSSINI Wojciech Pałęcki

DZIEWCZYNA I Marta Schnura

DZIEWCZYNA II Maria Złotek

GITARZYSTA I Mirosław Zalewski

GITARZYSTA II Filip Zieliński

MIMOWIE Rafał Karnicki, Jerzy Klonowski, Maciej Jan Kraśniewski

KRZYSZTOF TRZASKOWSKI⎮pianoforte

Zespół Wokalny Polskiej Opery Królewskiej

Orkiestra Polskiej Opery Królewskiej

DAWID RUNTZ⎮dyrygent

📍 Studio Koncertowe Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego, ul. Modzelewskiego 59, Warszawa

zmodyfikowano  4 miesiące temu  »  
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ