koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
KONGRES KULTURYPINOKIO wrzesień 2024KULTURA BIAŁORUSKASurrenderWRZESIEŃ POKCO JEST GRANE - WRZESIEŃ 2024 - nr 363GASTRO MIASTO po powodzi
zmodyfikowano  12 godzin temu  »  

HI§TORY / MICHAŁ DOBRZYŃSKI – PRAPREMIERA

CO jest GRANE » 1 128 wyświetleń od 13 września 2024

Wydarzenie objęte patronatem honorowym Marszałka Senatu Rzeczpospolitej Polskiej Pani Małgorzaty Kidawy-Błońskiej oraz Pani Rity Gombrowicz.

Utwór zamówiony przez Polską Operę Królewską

Opera w dwóch aktach

Opracowanie libretta: Michał Dobrzyński

na podstawie manuskryptów (także fragmentów dotąd niepublikowanych) dramatu Historia (Operetka) Witolda Gombrowicza

Ja mam głos. Nie możecie odebrać mi głosu. […]

Niech moja bosa noga towarzyszy

Mym ustom…

będę mówił, boso…

– oto pierwsza deklaracja Witolda, głównego bohatera opery. Siedemnastoletni chłopak – bez butów – staje do konfrontacji z własną rodziną i reprezentowanymi przez jej członków złudnymi społecznymi ideałami, a także z twórcami wielkiej Historii. Przeplatające się wątki osobiste i polityczne tworzą mozaikę znaczeń, groteskową plątaninę zdarzeń realnych i wyobrażonych. To, co miało być „muzyczną komedią” staje się obrazem tęsknoty za nie-uwikłaniem, za wolnością od „formy”, od „gęby”, od „stroju”, od „buta”, od zwodniczości świata, od małej i wielkiej historii.

Michał Dobrzyński występuje w podwójnej roli – kompozytora i librecisty. Tekst opery opracował na podstawie nieukończonego dramatu Historia Witolda Gombrowicza oraz nigdy nieopublikowanych dotąd manuskryptów pisarza. Kompozytor wraca w ten sposób do twórczej myśli towarzyszącej jego Operetce, sięgając do literackich praźródeł zrealizowanego w 2015 roku utworu. „Jednym z naczelnych zadań mojego pisania to przedrzeć się poprzez Nierzeczywistość do Rzeczywistości” – powiedział kiedyś Gombrowicz, a Michał Dobrzyński za pomocą uniwersalnego języka muzyki przenosi tę myśl w nowy wymiar.

KIEROWNICTWO MUZYCZNE KAROL SZWECH

REŻYSERIA MACIEJ WOJTYSZKO, JAKUB KROFTA

SCENOGRAFIA WOJCIECH STEFANIAK

KOSTIUMY DOROTA (DOROTHÉE) ROQUEPLO

PRZYGOTOWANIE ZESPOŁU WOKALNEGO JAKUB SZAFRAŃSKI

REŻYSERIA ŚWIATEŁ PIOTR PAWLIK

PROJEKCJE MAREK ZAMOJSKI

ASYSTENT DYRYGENTA KLAUDIA MAZUR

ASYSTENCI REŻYSERA SŁAWOMIR JURCZAK, AGNIESZKA KOZŁOWSKA

INSPICJENTKI TATIANA HEMPEL-GIERLACH, WANDA KARPIŃSKA

◆ OBSADA◆

WITOLD (KONTRATENOR) / ALBERTYN – Michał Sławecki

WITOLD (SOPRAN) – Iwona Lubowicz / Olga Pasiecznik

MATKA / CESARZOWA – Aneta Łukaszewicz / Małgorzata Pańko-Edery

OJCIEC / PROFESOR / CESARZ MIKOŁAJ II / CESARZ WILHELM II / PIŁSUDSKI – Robert Gierlach / Paweł Michalczuk

JANUSZ / RASPUTIN / XIĄŻĘ VON PLESS / WIENIAWA- DŁUGOSZOWSKI – Łukasz Hajduczenia / Robert Szpręgiel

JERZY / XIĄŻĘ VON EULENBURG / ADAŚ MAUERSBERGER – Witold Żołądkiewicz

RENA – Dorota Lachowicz / Monika Ledzion-Porczyńska

ALBERTYNA / KRYSIA – Joanna Freszel

HINDENBURG – Piotr Halicki

LUDENDORFF – Sylwester Smulczyński

AKTORZY (PROKURATOR, GENERAŁ, GŁOS, PALÉOLOGUE, ADIUTANT, MINISTER WOJNY, MINISTER I, II, III)

ZESPÓŁ WOKALNY POLSKIEJ OPERY KRÓLEWSKIEJ

ORKIESTRA POLSKIEJ OPERY KRÓLEWSKIEJ

Bilety 👉https://operakrolewska.pl/repetoire/history-michal-dobrzynski-prapremiera/

📍 Teatr Królewski w Starej Oranżerii w Muzeum Łazienki Królewskie w Warszawie

zmodyfikowano  12 godzin temu  »  
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ