koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

INFORMACJA:

dla zakresu jest nie ma danych
dlatego przekierowano do zakresu BYŁO
OK

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
KLIMT Wrocław
zmodyfikowano  miesiąc temu  »  

IX SYMFONIA d-moll op. 125 / LUDWIG VAN BEETHOVEN

CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 2 029 wyświetleń od 8 października 2024
  • 13 grudnia 2024, piątek
    » 19:00

W maju 2024 roku minęło dwieście lat od pierwszego wykonania IX Symfonii Ludwiga van Beethovena. Niewiele brakowało, by prawykonanie bodaj najsłynniejszego dzieła kompozytora odbyło się w Londynie, nie zaś w Wiedniu, do którego w roku 1792 przeniósł się na stałe z rodzinnego Bonn. W końcu jednak „ostatni żyjący duch muzyki niemieckiej” uległ namowom przyjaciół i – po zaledwie dwóch próbach w pełnym składzie – dzieło zabrzmiało w Wiedniu w wykonaniu orkiestry złożonej z profesjonalistów i amatorów, chóru i solistów. Choć recenzenci wskazywali na niedoskonałości tej pierwszej interpretacji, to publiczność przyjęła nową symfonię wielkim aplauzem, którego niestety nie mógł usłyszeć Beethoven – niemal zupełnie już głuchy w tym czasie. Dopiero odwrócony przez jedną z solistek przodem do publiczności mógł doświadczyć feerii zachwytu wyrażanej przez rozentuzjazmowanych słuchaczy.

Schillerowski tekst Ody do radości, który rozbrzmiewa w finałowej części, inspirował Beethovena od wczesnej młodości. Pierwsze plany jego umuzycznienia kompozytor zaczął snuć jeszcze w Bonn, jednak na ich realizację zdecydował się dopiero w swym późnym dziele. Jakby miał świadomość, że poetycka wizja braterstwa w dążeniu do radości i szczęścia wymaga doskonałości formy i dojrzałości języka muzycznego. Wyłaniające się z kwintowych współbrzmień początkowe Allegro, pełne witalności Scherzo w tempie Vivace i kontrastujące z nim liryczne Andante stanowią pełną wyrazu drogę ku podsumowującej całość rozbudowanej części ostatniej. To w niej z dialogu instrumentów orkiestrowych wyłania się przejmujący i uniwersalny w swym przesłaniu śpiew solistów i chóru.

◆ PROGRAM ◆

Ludwig van Beethoven – IX Symfonia d-moll op. 125

• Allegro ma non troppo e un poco maestoso

• Scherzo. Molto vivace – Presto

• Adagio molto e cantabile

• Presto – Allegro assai; Allegro assai vivace (Alla marcia); Andante maestoso – Adagio ma non troppo, ma divoto; Allegro energico, sempre ben marcato – Allegro ma non tanto – Prestissimo

◆ WYKONAWCY ◆

Gabriela Kamińska sopran

Monika Ledzion-Porczyńska mezzosopran

Rafał Bartmiński tenor

Robert Gierlach baryton

Zespół Wokalny Polskiej Opery Królewskiej

Chór Kameralny Polskiej Opery Królewskiej

Chór Akademicki Politechniki Warszawskiej

Orkiestra Polskiej Opery Królewskiej

Jakub Szafrański przygotowanie Zespołu Wokalnego

Renata Szczypior przygotowanie Chóru Kameralnego

Dariusz Zimnicki przygotowanie Chóru Akademickiego

DAWID RUNTZ dyrygent

Bilety 👉 https://operakrolewska.pl/repetoire/ix-symfonia-d-moll-op-125-ludwig-van-beethoven/

📍Studio Koncertowe Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego, ul. Modzelewskiego 59, Warszawa

zmodyfikowano  miesiąc temu  »  
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ