IN PARADISUM
- 13 października 2024, niedziela» 19:00

występują: MARTA BOBERSKA - SOPRAN
JUSTYNA RAPACZ - ALT
SYLWESTER SMULCZYŃSKI - TENOR
PAWEŁ MICHALCZUK - BAS
ZESPÓŁ WOKALNY POLSKIEJ OPERY KRÓLEWSKIEJ
ZESPÓŁ INSTRUMENTÓW DAWNYCH POLSKIEJ OPERY KRÓLEWSKIEJ CAPELLA REGIA POLONA
JAKUB SZAFRAŃSKI - PRZYGOTOWANIE ZESPOŁU WOKALNEGO
ANDRZEJ KOSENDIAK - DYRYGENT
Zarówno Conductus funebris Grzegorza Gerwazego Gorczyckiego, jak i kantata Laß, Fürstin, laß noch einen Strahl BWV 198 Johanna Sebastiana Bacha to muzyka żałobna, jednak wykonywana w odmiennych obrządkach. Okoliczności powstania wyjątkowego cyklu czterech koncertów kościelnych Gorczyckiego prawdopodobnie związane były z pogrzebem króla Augusta II celebrowanym w styczniu 1734 w Krakowie. Oszczędne stosowanie środków techniki koncertującej sprzyja zachowaniu powagi i refleksyjnego nastroju. Natomiast kantata Bacha powstała w 1727 roku na uroczystości żałobne królewskiej małżonki – Christiany Eberhardyny. W przeciwieństwie do męża, który by otrzymać polski tytuł królewski przeszedł na wiarę katolicką, nigdy nie wyrzekła się wyznania luterańskiego. Niektóre części pełnej spokoju, czułości i bólu kompozycji z jej bogatą instrumentacją i wyrafinowanymi środkami muzycznymi Bach wykorzystał ponownie w niezachowanej do dziś w całości Pasji wg św. Marka.
Niebiańska muzyka towarzyszyła jednak rodzinie elektorów saskich nie tylko w obliczu śmierci, ale służyła także celebracji życia. Drugą część koncertu wypełni brzmienie uroczystej kantaty Tönet, ihr Pauken! Erschallet, Trompeten! BWV 214, którą Johann Sebastian napisał w 1733 roku dla uczczenia urodzin Marii Józefy, królowej Polski, żony Augusta III Sasa. Już od pierwszych dźwięków słusznie może się ona słuchaczom kojarzyć z okresem bożonarodzeniowym. Bach bowiem, zadowolony z efektu, zaadaptował znaczną część tej muzyki na potrzeby słynnego Weihnachtsoratorium, oczywiście ze zmienionym tekstem. Jednak niektóre związki słowno-muzyczne są obecne tylko w oryginalnej wersji utworu. Wystarczy wsłuchać się w niezwykle uroczysty pierwszy chór (utrzymany nieprzypadkowo w rytmie poloneza), gdzie – podążając za tekstem – kompozytor kolejno wprowadza kotły, trąbki i smyczki. Zabieg może oczywisty, ale jakże efektowny! I w końcu obecny w tekście śpiew zilustrowany imitacyjnymi wejściami kolejnych głosów – hołd dla wspaniałych tradycji polifonicznej muzyki wokalnej, których źródła sięgają poprzedniej epoki.
Marta Dziewanowska-Pachowska
PROGRAM Grzegorz Gerwazy Gorczycki – Conductus funebris
Subvenite Sancti Dei Libera me Domine In paradisum Salve Regina
Johann Sebastian Bach – Kantata Laß, Fürstin, laß noch einen Strahl BWV 198
Chór: Laß, Fürstin, laß noch einen Strahl Recytatyw (sopran): Dein Sachsen, dein bestürztes Meißen Aria (sopran): Verstummt, verstummt, ihr holden Saiten! Recytatyw (alt): Der Glocken bebendes Getön Aria (alt): Wie starb die Heldin so vergnügt! Recytatyw (tenor): Ihr Leben ließ die Kunst zu sterben Chór: An dir, du Fürbild großer Frauen Aria (tenor): Der Ewigkeit saphirnes Haus Recytatyw, Arioso & Recytatyw (bas): Was Wunder ists? Du bist es wert Chór: Doch, Königin! du stirbest nicht
— PRZERWA —
Johann Sebastian Bach – Kantata Tönet, ihr Pauken! Erschallet, Trompeten! BWV 214
Chór: Tönet, ihr Pauken! Erschallet, Trompeten! Recytatyw (tenor): Heut ist der Tag Aria (sopran): Blast die wohlgegriffnen Flöten Recytatyw (sopran): Mein knallendes Metall Aria (alt): Fromme Musen! meine Glieder Recytatyw (alt): Unsre Königin im Lande Aria (bas): Kron und Preis gekrönter Damen Recytatyw (bas): So dringe in das weite Erdenrund Chór: Blühet, ihr Linden in Sachsen, wie Zedern
🔴 Zasady uczestnictwa w wydarzeniach organizowanych przez Polską Operę Królewską --> KLIKNIJ TUTAJ 🔴 Dojście na koncert bramą - D - Zamku Królewskiego w Warszawie. Otwartą na 30 minut przed wydarzeniem. 🔴 Spóźnieni widzowie mogą nie zostać wpuszczeni na widownię. 🔴 Miejsca na widowni w Zamku Królewskim są nienumerowane.
W razie pytań Biuro Organizacji Widowni Polskiej Opery Królewskiej jest do Państwa dyspozycji od poniedziałku do piątku w godzinach 9:00 – 17:00 +48 500 309 424

Teatralne Pożegnanie Lata
31 sierpnia 2008 - 20:00
AMFITEATR BEMOWO
Raginisa, róg Kryształowej Warszawa
24 173teatr
ArtPark
od: 27 czerwca 2008 do: 31 sierpnia 2008
ArtPark
Park im. Rydza-Śmigłego Warszawa
40 084teatr
UDAJĄC OFIARĘ Izobrażaja żertwu
31 sierpnia 2008 - 19:00
Teatr Współczesny
ul. Mokotowska 13 Warszawa
24 560teatr
PROCES
28 sierpnia 2008 - 19:00
Teatr Współczesny
ul. Mokotowska 13 Warszawa
24 716teatr
PROJEKT „THINGS WE CAN STILL DO ON STAGE”
od: 18 sierpnia 2008 do: 26 sierpnia 2008
AKADEMIA ISADORY
WAŁBRZYSKA 11 lok. 218 Warszawa
24 049teatr
HAJDPARK
od: 18 sierpnia 2008 do: 24 sierpnia 2008
Teatr Wytwórnia
ul. Ząbkowska 27/31 Warszawa
25 072teatr
Czarowna nocMęczeństwo Piotra Ohey a
24 sierpnia 2008 - 19:00
Teatr Współczesny
ul. Mokotowska 13 Warszawa
24 576teatr
Przyszedł meżczyzna do kobiety
10 sierpnia 2008 - 19:00
Teatr Ochoty - Ośrodek Kultury Teatralnej
ul. Reja 9 Warszawa
24 332teatr
Pułkownik - Ptak
3 sierpnia 2008 - 19:00
Teatr Ochoty - Ośrodek Kultury Teatralnej
ul. Reja 9 Warszawa
24 367teatr
Pułkownik - Ptak
31 lipca 2008 - 19:00
Teatr Ochoty - Ośrodek Kultury Teatralnej
ul. Reja 9 Warszawa
24 621teatr
John & Mary
od: 24 lipca 2008 do: 27 lipca 2008
Teatr Ochoty - Ośrodek Kultury Teatralnej
ul. Reja 9 Warszawa
24 539teatr
Wariacje Enigmatyczne
od: 18 lipca 2008 do: 20 lipca 2008
Teatr Ochoty - Ośrodek Kultury Teatralnej
ul. Reja 9 Warszawa
24 457teatr
Goło i wesoło
18 lipca 2008 - 19:30
Teatr BAJKA
ul. Marszałkowska 138 Warszawa
24 509teatr
Wariacje Enigmatyczne
17 lipca 2008 - 19:00
Teatr Ochoty - Ośrodek Kultury Teatralnej
ul. Reja 9 Warszawa
24 672teatr
STAROŚĆ JEST PIĘKNA
14 lipca 2008 - 17:00
Teatr Polonia
ul. Marszałkowska 56 00-545 Warszawa Warszawa
24 158teatr
Zaczarowana Zatoka
13 lipca 2008 - 16:00
Laboratorium Psychoedukacji
ul. Katowicka 18 Warszawa
24 806teatr
Teatr 75 z Łodzi „Morska opowieść”
13 lipca 2008 - 11:00
ArtPark
Park im. Rydza-Śmigłego Warszawa
24 468teatr