IN PARADISUM
- 13 października 2024, niedziela» 19:00
występują: MARTA BOBERSKA - SOPRAN
JUSTYNA RAPACZ - ALT
SYLWESTER SMULCZYŃSKI - TENOR
PAWEŁ MICHALCZUK - BAS
ZESPÓŁ WOKALNY POLSKIEJ OPERY KRÓLEWSKIEJ
ZESPÓŁ INSTRUMENTÓW DAWNYCH POLSKIEJ OPERY KRÓLEWSKIEJ CAPELLA REGIA POLONA
JAKUB SZAFRAŃSKI - PRZYGOTOWANIE ZESPOŁU WOKALNEGO
ANDRZEJ KOSENDIAK - DYRYGENT
Zarówno Conductus funebris Grzegorza Gerwazego Gorczyckiego, jak i kantata Laß, Fürstin, laß noch einen Strahl BWV 198 Johanna Sebastiana Bacha to muzyka żałobna, jednak wykonywana w odmiennych obrządkach. Okoliczności powstania wyjątkowego cyklu czterech koncertów kościelnych Gorczyckiego prawdopodobnie związane były z pogrzebem króla Augusta II celebrowanym w styczniu 1734 w Krakowie. Oszczędne stosowanie środków techniki koncertującej sprzyja zachowaniu powagi i refleksyjnego nastroju. Natomiast kantata Bacha powstała w 1727 roku na uroczystości żałobne królewskiej małżonki – Christiany Eberhardyny. W przeciwieństwie do męża, który by otrzymać polski tytuł królewski przeszedł na wiarę katolicką, nigdy nie wyrzekła się wyznania luterańskiego. Niektóre części pełnej spokoju, czułości i bólu kompozycji z jej bogatą instrumentacją i wyrafinowanymi środkami muzycznymi Bach wykorzystał ponownie w niezachowanej do dziś w całości Pasji wg św. Marka.
Niebiańska muzyka towarzyszyła jednak rodzinie elektorów saskich nie tylko w obliczu śmierci, ale służyła także celebracji życia. Drugą część koncertu wypełni brzmienie uroczystej kantaty Tönet, ihr Pauken! Erschallet, Trompeten! BWV 214, którą Johann Sebastian napisał w 1733 roku dla uczczenia urodzin Marii Józefy, królowej Polski, żony Augusta III Sasa. Już od pierwszych dźwięków słusznie może się ona słuchaczom kojarzyć z okresem bożonarodzeniowym. Bach bowiem, zadowolony z efektu, zaadaptował znaczną część tej muzyki na potrzeby słynnego Weihnachtsoratorium, oczywiście ze zmienionym tekstem. Jednak niektóre związki słowno-muzyczne są obecne tylko w oryginalnej wersji utworu. Wystarczy wsłuchać się w niezwykle uroczysty pierwszy chór (utrzymany nieprzypadkowo w rytmie poloneza), gdzie – podążając za tekstem – kompozytor kolejno wprowadza kotły, trąbki i smyczki. Zabieg może oczywisty, ale jakże efektowny! I w końcu obecny w tekście śpiew zilustrowany imitacyjnymi wejściami kolejnych głosów – hołd dla wspaniałych tradycji polifonicznej muzyki wokalnej, których źródła sięgają poprzedniej epoki.
Marta Dziewanowska-Pachowska
PROGRAM Grzegorz Gerwazy Gorczycki – Conductus funebris
Subvenite Sancti Dei Libera me Domine In paradisum Salve Regina
Johann Sebastian Bach – Kantata Laß, Fürstin, laß noch einen Strahl BWV 198
Chór: Laß, Fürstin, laß noch einen Strahl Recytatyw (sopran): Dein Sachsen, dein bestürztes Meißen Aria (sopran): Verstummt, verstummt, ihr holden Saiten! Recytatyw (alt): Der Glocken bebendes Getön Aria (alt): Wie starb die Heldin so vergnügt! Recytatyw (tenor): Ihr Leben ließ die Kunst zu sterben Chór: An dir, du Fürbild großer Frauen Aria (tenor): Der Ewigkeit saphirnes Haus Recytatyw, Arioso & Recytatyw (bas): Was Wunder ists? Du bist es wert Chór: Doch, Königin! du stirbest nicht
— PRZERWA —
Johann Sebastian Bach – Kantata Tönet, ihr Pauken! Erschallet, Trompeten! BWV 214
Chór: Tönet, ihr Pauken! Erschallet, Trompeten! Recytatyw (tenor): Heut ist der Tag Aria (sopran): Blast die wohlgegriffnen Flöten Recytatyw (sopran): Mein knallendes Metall Aria (alt): Fromme Musen! meine Glieder Recytatyw (alt): Unsre Königin im Lande Aria (bas): Kron und Preis gekrönter Damen Recytatyw (bas): So dringe in das weite Erdenrund Chór: Blühet, ihr Linden in Sachsen, wie Zedern
🔴 Zasady uczestnictwa w wydarzeniach organizowanych przez Polską Operę Królewską --> KLIKNIJ TUTAJ 🔴 Dojście na koncert bramą - D - Zamku Królewskiego w Warszawie. Otwartą na 30 minut przed wydarzeniem. 🔴 Spóźnieni widzowie mogą nie zostać wpuszczeni na widownię. 🔴 Miejsca na widowni w Zamku Królewskim są nienumerowane.
W razie pytań Biuro Organizacji Widowni Polskiej Opery Królewskiej jest do Państwa dyspozycji od poniedziałku do piątku w godzinach 9:00 – 17:00 +48 500 309 424
Dybuk
15 października 2006 - 19:00jest więcej terminów
TR Warszawa
ul. Marszałkowska 8 Warszawa
30 021teatr
DISCO PIGS
8 października 2006 - 19:00jest więcej terminów
TR Warszawa
ul. Marszałkowska 8 Warszawa
29 728teatr
BURZA
20 maja 2006 - 19:00jest więcej terminów
TR Warszawa
ul. Marszałkowska 8 Warszawa
29 740teatr
I jak się udało
14 marca 2006 - 19:00
TR Warszawa
ul. Marszałkowska 8 Warszawa
30 044teatr
COKOLWIEK SIĘ ZDARZY, KOCHAM CIĘ
4 marca 2006 - 19:00jest więcej terminów
TR Warszawa
ul. Marszałkowska 8 Warszawa
29 810teatr
DOBRY WIECZÓR KAWALERSKI
19 czerwca 2004 - 19:00jest więcej terminów
Teatr Syrena
ul. Litewska 3 Warszawa
30 030teatr
JAK MATOŁUSZ POSZEDŁ SZUKAĆ OLBRZYMA
15 września 2003 - 11:00jest więcej terminów
Teatr Syrena
ul. Litewska 3 Warszawa
30 276teatr
CYRK DEKAMERON
3 czerwca 2003 - 19:00jest więcej terminów
Teatr Syrena
ul. Litewska 3 Warszawa
30 452teatr
MIŁOŚĆ Z OCEANU
23 stycznia 2004 - 19:00jest więcej terminów
Teatr Syrena
ul. Litewska 3 Warszawa
29 915teatr
TAKA NOC NIE POWTÓRZY SIĘ WIĘCEJ
6 czerwca 2004 - 19:00jest więcej terminów
Teatr Syrena
ul. Litewska 3 Warszawa
30 126teatr
SCENARIUSZ DLA TRZECH AKTOREK
8 lutego 2004 - 16:00jest więcej terminów
Teatr Syrena
ul. Litewska 3 Warszawa
30 118teatr
CIOTKA KAROLA
14 czerwca 2006 - 19:00jest więcej terminów
Teatr Syrena
ul. Litewska 3 Warszawa
30 010teatr
SZALEĆ NIENAGANNIE
21 listopada 2004 - 16:00jest więcej terminów
Teatr Syrena
ul. Litewska 3 Warszawa
30 337teatr
Aznavour
28 listopada 2004 - 16:00jest więcej terminów
Teatr Syrena
ul. Litewska 3 Warszawa
29 971teatr
ŚLUBY PANIEŃSKIE
19 września 2003 - 19:00
Teatr Syrena
ul. Litewska 3 Warszawa
30 159teatr
WIECZÓR KAWALERSKI
18 marca 2003 - 19:00jest więcej terminów
Teatr Syrena
ul. Litewska 3 Warszawa
32 054teatr
Pinokio
12 maja 2006 - 11:00jest więcej terminów
Teatr Syrena
ul. Litewska 3 Warszawa
30 036teatr