koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
KLIMT Wrocław
zmodyfikowano  2 miesiące temu  »  

HALKA / STANISŁAW MONIUSZKO (WERSJA WILEŃSKA)

CO jest GRANE » 713 wyświetleń od 5 listopada 2024

Mam nadzieję za parę tygodni […] przesłać Tobie wyjątki z mojej Halki, które na przekorę ludziom złej woli, ku wiecznej pamięci, że byli przecież wariaci, co polskie opery pisywali, wydaję.

Trudno dziwić się gorzkim słowom, jakie Stanisław Moniuszko skreślił w liście do przyjaciela, Józefa Sikorskiego w 1850 roku. Wszak doskonale zdawał sobie sprawę z wysokiej wartości Halki – dziś należącej do żelaznego repertuaru niemal każdego polskiego teatru operowego i cenionej jako przełomowy utwór w rodzimej historii gatunku. W 1847 roku, mimo rozpoczętych przygotowań do warszawskiej premiery, jej partytura na dekadę została odłożona na półkę teatralnej biblioteki.

Libretto Włodzimierza Wolskiego oparte na ludowej gawędzie opowiada o miłości nieszczęśliwej i naiwnej – bo prostej góralki i szlachcica. Wątki społeczno-obyczajowe opowieści stały się zresztą przyczyną, dla której zarzucano operze antypatriotyczny wydźwięk (z racji ostrej krytyki postaw wyższych warstw społecznych) i niemoralny charakter. Natomiast sam Moniuszko podkreślał kontekst społecznych nierówności za pomocą muzycznych rozwiązań – a to zestawił pompatyczne brzmienie z motywem zaczerpniętym z pieśni ludowej, a to w rysunku melodii ukrył dodatkowe znaczenie wypowiadanych przez bohaterów słów… Z pewnością miał świadomość, że siła polskości tkwi nie tylko w tym, co szlacheckie i sarmackie, ale także w bogactwie symboliki i tradycji ludowej. Podstawowe problemy zawarte w treści dramatu są zresztą uniwersalne i pozostają aktualne do dziś. Stąd też decyzja reżysera Wojciecha Adamczyka, by akcję Halki osadzić w czasach współczesnych.

KIEROWNICTWO MUZYCZNE DAWID RUNTZ

INSTRUMENTACJA I OPRACOWANIE NA ORKIESTRĘ MICHAŁ DOBRZYŃSKI

REŻYSERIA, REŻYSERIA ŚWIATEŁ WOJCIECH ADAMCZYK

SCENOGRAFIA, PROJEKCJE ZUZANNA GRZEGOROWSKA

KOSTIUMY MARIA BALCEREK

PRZYGOTOWANIE ZESPOŁU WOKALNEGO JAKUB SZAFRAŃSKI

II DYRYGENT KAROL SZWECH

ASYSTENCI REŻYSERA AGNIESZKA KOZŁOWSKA, SŁAWOMIR JURCZAK

INSPICJENT TATIANA HEMPEL-GIERLACH

◆ WYKONAWCY ◆

CZEŚNIK Adam Kruszewski

ZOSIA Anna Farysej

JANUSZ Robert Szpręgiel

MARSZAŁEK Sławomir Jurczak

HALKA Małgorzata Trojanowska

JONTEK Łukasz Hajduczenia

MIESZKANIEC MIASTA Jakub A. Grabowski

STATYŚCI, MIMOWIE:

Maja Bilek, Maciej Jan Kraśniewski, Bartłomiej Marszałek, Daniel Mosior, Tomasz Musiałowicz, Krzysztof Skarżyński, Klara Twardowska, Michał Wolny

Zespół Wokalny Polskiej Opery Królewskiej

Orkiestra Polskiej Opery Królewskiej

KAROL SZWECH⎮dyrygent

Bilety 👉 https://kicket.com/embedded/rezerwacja/289347

📍 Teatr Królewski w Starej Oranżerii w Muzeum Łazienki Królewskie w Warszawie

zmodyfikowano  2 miesiące temu  »  
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ