koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
ARTYSTA BEZ GRANIC PAFAWAGCO JEST GRANE - LISTOPAD 2024 - nr 365TP Repertuar 11.2024Wrocławianka roku Gala
zmodyfikowano  8 dni temu  »  

AFFETTI BAROCCHI

CO jest GRANE » 404 wyświetleń od 5 listopada 2024
  • 24 stycznia 2025, piątek
    » 19:00

Jak wiele uczuć może pomieścić barokowa muzyczna narracja, jak różne odcienie emocji kryją się w pełnej ekspresji muzyce wokalnej i instrumentalnej. Program koncertu, podczas którego zabrzmią kompozycje wybitnych twórczyń i twórców działających we Włoszech w XVII wieku, otworzy Sinfonia Claudia Monteverdiego. Później zabrzmią jeszcze dwa jego słynne lamenty – Lamento della Ninfa z VIII Księgi Madrygałóworaz Lamento d’Arianna z 1608 roku. Jedyny zachowany fragment z zaginionego dramatu Arianne skrzy się od wyrazistych motywów – okrzyków, westchnień i innych zwrotów muzycznych doskonale odzwierciedlających wypowiadane przez bohaterkę słowa. Niezwykle poruszające są także lamenty Barbary Strozzi. W Lagrime mie autorka ponad 120 kompozycji za pomocą odważnej melodyki i ciekawych rozwiązań harmonicznych odmalowuje dźwiękami łzy, ból i cierpienie. Natomiast początek Che si può fare wyznacza zstępująca, żałobna melodia ostinatowego basu. Rozwijanie rozbudowanych solowych melodii na tle kilkudźwiękowego wielokrotnie powtarzanego motywu w głosie najniższym było zabiegiem powszechnie stosowanym w baroku. Często korzystał z niego między innymi Giovanni Sances, wszechstronnie utalentowany kompozytor pochodzący z Rzymu – czy to w kompozycjach o poważnym charakterze (Usurpator tiranno), czy też w tych nieco lżejszych (Lagrimosa belta).

Nie mniej zróżnicowane emocje tkwią w kompozycjach czysto instrumentalnych. Twórcą, który odegrał istotną rolę w uniezależnieniu muzyki instrumentalnej od wokalnych wzorców był Tarquinio Merula. W swoich tanecznych kompozycjach odstępował od charakterystycznego dla muzyki użytkowej porządku na rzecz wyrafinowanej gry metro-rytmicznej, nadającej jego utworom szczególnej lekkości. Obok bogatej twórczości liturgicznej istotną kolekcję dzieł instrumentalnych pozostawiła też po sobie Isabella Leonarda. Podczas koncertu zabrzmi jej Sonata prima, której kolejne ogniwa zachwycają różnorodnością stosowanych środków.

◆PROGRAM◆

•Claudio Monteverdi – Sinfonia

•Giovanni Sances – Usurpator tiranno

•Barbara Strozzi – Che si può fare

•Tarquinio Merula – Ballo detto Eccardo

•Tarquinio Merula – Ballo detto Pollicio

•Claudio Monteverdi – Lamento della Ninfa

•Isabella Leonarda – Sonata prima per due violini col basso

•Claudio Monteverdi – Lamento d’Arianna

•Barbara Strozzi – Lagrime mie

•Tarquinio Merula – Ciaccona

•Giovanni Sances – Lagrimosa belta

◆WYKONAWCY◆

MARTA BOBERSKA sopran

ANETA ŁUKASZEWICZ alt

Zespół Instrumentów Dawnych Polskiej Opery Królewskiej CAPELLA REGIA POLONA

KRZYSZTOF GARSTKA klawesyn, dyrygent

Bilety 👉 https://kicket.com/embedded/rezerwacja/289487

📍 Pałac na Wyspie w Muzeum Łazienki Królewskie w Warszawie

zmodyfikowano  8 dni temu  »  
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ