koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
KLIMT Wrocław
zmodyfikowano  15 dni temu  »  

POLSKA MUZYKA XX WIEKU - KONCERT SYMFONICZNY

CO jest GRANE » 292 wyświetleń od 10 grudnia 2024

Wojciech Kilar od lat 60. XX wieku eksplorował możliwości techniki sonorystycznej, kształtując – wraz z Krzysztofem Pendereckim i Henrykiem Mikołajem Góreckim – styl tzw. polskiej szkoły kompozytorskiej. Ten etap pozostawił trwały ślad w jego twórczości, choć słynna Orawa z 1986 roku należy już do innego nurtu – inspirowanego tradycyjną muzyką Podhala. Porywająca żywiołowością, zachwycająca konstrukcją, ujmująca żarliwością kompozycja od pierwszej nuty aż do finałowego „Hej!” nie pozostawia słuchaczowi ani chwili wytchnienia. Ekspresyjny charakter góralskiego folkloru doskonale licuje z motorycznym pulsem, zmienną harmoniką i gęstniejącą wraz z rozwojem narracji fakturą.

Technika sonorystyczna nie pozostała obojętna również Grażynie Bacewicz. „W mojej muzyce dużo się dzieje, jest ona drapieżna, a jednocześnie liryczna” – pisała w ankiecie dla „Ruchu Muzycznego”. Jej lapidarne w formie, lecz niezwykle bogate w wyrazie Divertimento z 1965 roku zdaje się być doskonałym odzwierciedleniem owej dwoistości. Choćby interwał trytonu – jak ostro brzmi w ustępie otwierającym dzieło, a ile łagodności niesie w nostalgicznej części środkowej, by szelmowsko iskrzyć w ognistym finale.

Publiczność z pewnością zainteresuje rzadko wykonywana, a niezwykle intrygująca brzmieniowo, formalnie i fakturalnie Mała suita na orkiestrę (1986) zasłużonego dla polskiej kultury muzycznej lwowianina Andrzeja Nikodemowicza. Zwieńczeniem koncertu będzie natomiast Rapsodia litewska z 1906 roku urodzonego na Wileńszczyźnie Mieczysława Karłowicza. Wiedząc, że do rodzinnego Wiszniewa (obecnie teren Białorusi) nigdy nie wróci, starał się „zakląć” w tej kompozycji – jak pisał w liście do Adolfa Chybińskiego – „cały żal, smutek i niewolę wiekuistą tego ludu, którego pieśni w mym dzieciństwie brzmiały”. Nastrojowy poemat symfoniczny pozbawiony jest programu literackiego, jednak tytuł oraz cytaty autentycznych białoruskich melodii ludowych wpisane w mieniącą się różnorodnością odcieni orkiestrową narrację w pełni oddają melancholijny ton kompozycji.

◆ PROGRAM ◆

• Wojciech Kilar (1932-2013) – Orawa na kameralną orkiestrę smyczkową

• Grażyna Bacewicz (1909-1969) – Divertimento na orkiestrę smyczkową Allegro / Adagio / Giocoso

• Andrzej Nikodemowicz (1925-2017) – Mała suita na orkiestrę

• Mieczysław Karłowicz (1876-1909) – Rapsodia litewska op. 11

◆ WYKONAWCY ◆

ORKIESTRA POLSKIEJ OPERY KRÓLEWSKIEJ

LILIANNA KRYCH – dyrygentka

Bilety 👉 https://kicket.com/embedded/rezerwacja/292579

📍Sala Koncertowa „Nowa Miodowa” w Zespole Państwowych Szkół Muzycznych Nr 1 w Warszawie, ul. Rakowiecka 21

zmodyfikowano  15 dni temu  »  
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ