koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
CO JEST GRANE - listopad 2024 - nr 365Wrocławianka roku Gala
zmodyfikowano  12 lat temu

Koncert symfoniczny II

CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 1 405 wyświetleń od 1 stycznia 2007
  • 25 sierpnia 2006, piątek
    » 19:30

Chopin i jego Europa

Koncert w ramach Festiwalu CHOPIN I JEGO EUROPA - 19 - 31 sierpnia 2006 r. - Warszawa

W tegorocznej edycji Festiwalu CHOPIN I JEGO EUROPA dopełnionego podtytułem "Od Mozarta do Friedricha Guldy", w 250 rocznicę urodzin Wolfganga Amadeusza Mozarta Narodowy Instytut Fryderyka Chopina złoży hołd wielkiemu Wiedeńczykowi.

W programie festiwalu zaprezentowane zostaną obok dzieł Chopina i Mozarta utwory Beethovena, Schumanna, Griega, Panufnika, Guldy i in.

Wykonawcy:

  • Rico Gulda - fortepian
  • Paul Gulda - fortepian
  • Lilya Zilberstein - fortepian
  • Andrea Menafra - gitara
  • Sinfonia Varsovia
  • Alexandre Rabinovitch-Barakovsky - dyrygent/fortepian

W programie:

Alexandre Rabinovitch-Barakovsky

"Incantations"

Wolfgang Amadeus Mozart

Koncert Es-dur na dwa fortepiany KV 3658*

Siergiej Rachmaninow

II Koncert c-moll op. 18

Paul Gulda urodził się w roku 1961, w Wiedniu. Naukę gry na fortepianie rozpoczął u Rolanda Batika, później uczył się również gry na flecie podłużnym i klarnecie w Wiedeńskiej Akademii Muzycznej. Następnie kontynuował naukę pod okiem swojego ojca, Friedricha Guldy i Leonida Brumberga, kończąc studia w USA w 1987 roku u Rudolfa Serkina.

Na początku swojej kariery Paul Gulda często występował w duecie fortepianowym wraz ze swoim pierwszym nauczycielem, Rolandem Batikiem. Te niezwykłe koncerty obejmowały muzykę zarówno klasyczną jak i jazzową.

Później podzielił swoją działalność artystyczną pomiędzy muzykę kameralną (grywając z takimi czołowymi muzykami jak wiolonczelista Heinrich Schiff, członkowie oraz cały zespół Hagen Quartet, a także Wien-Berlin zespół instrumentów dętych drewnianych) a solową - poza recitalami grywa również z wiodącymi orkiestrami w całej Europie, Azji oraz obu Amerykach, np. Wiedeńską Orkiestrą Symfoniczną, Orkiestrą Symfoniczną Austriackiego Radia w Wiedniu, Mozarteum Salzburg; Gewandhaus Leipzig, Beethovenhalle Bonn, orkiestrami kameralnymi Wiednia, Kolonii i Monachium oraz Salzburską Camerata Academica i Londyńską Academy of St. Martin in the Fields, a także Orkiestrą Symfoniczną Rosyjskiego Radia w Moskwie, Filharmonią Japońską i Filharmonią Sao Paulo.

Paul Gulda współpracował z takimi dyrygentami jak Hans Graf, Leopold Hager, Gunther Herbig, Lovro von Matačić, Kurt Masur, Yehudi Menuhin czy Sandor Végh. Jego debiut z Filharmonią Wiedeńską pod dyrekcją Zubina Mehty, w Rhapsody in Blue G. Gershwina, transmitowała na żywo Telewizja Austriacka, co spotkało się z najwyższym uznaniem zarówno publiczności jak i krytyków.

Nagrał muzykę kameralną z Kwartetem Hagenów dla Deutsche Grammophon, utwory solowe R. Schumanna i L. van Beethovena dla Naxos i MUSICA/Denon, Koncerty Fortepianowe Szostakowicza z Moskiewską OSRR pod batutą Władimira Fiedosiejewa oraz utwory na wiolonczelę i fortepian Beethovena i C. Francka wraz z Clemensem Hagenem dla JVC.

Artysta przygotowuje do nagrania dla MDG muzykę współczesnego kompozytora austriackiego Balduina Sulzera oraz, razem ze skrzypaczką Joanną Madroszkiewicz, transkrypcje utworów FryderykaChopina. Paul Gulda chętnie podejmuje nowe dla siebie wyzwania artystyczne: od roku 1995 napisał muzykę do kilku dramatów dla teatrów austriackich, a w roku 1997 debiutował jako dyrygent w Linzu. W latach 1997/98 stworzył i przedstawił programy, w których łączył muzykę z literaturą: m.im. o Feliksie i Fanny Mendelssohnach, Heinrichu Heine oraz Bertolcie Brechcie, a także 'Dyskurs Muzyczny" do tekstów napisanych przez ocalałych z obozów koncentracyjnych, (prapremiera odbyła się podczas 54. obchodów wyzwolenia obozu koncentracyjnego Mauthausen, w 9 maju 1999).

W roku 1993 jego zainteresowania kulturowym dziedzictwem Wschodniej Austrii zaowocowały cieszącym się wielkim powodzeniem projektem zatytułowanym 'Haydn alla Zingarese", który połączonymi siłami instrumentalistów specjalizujących się w muzyce klasycznej i Kapeli Cygańskiej zaprezentował cygańskie wpływy na muzykę Haydna.

W roku 1997 wyreżyserował i nagrał cały dorobek muzyki kameralnej najbliższego przyjaciela Brahmsa, Józefa Joachima, a wśród nich było kilka światowych prapremier.

W roku 1998 Paul Gulda rozpoczął działalność pedagogiczną. Prowadził klasy mistrzowskie w Austrii, Niemczech, Francji oraz Polsce. W latach 2001-2003 pracował jako profesor gościnny na Uniwersytecie Muzycznym w Wiedniu.

Rico Gulda urodził się w Zurychu, jako najmłodszy syn w rodzinie muzyków. Dzieciństwo spędził w Monachium, gdzie w wieku pięciu lat rozpoczął naukę gry na fortepianie pod okiem swojej japońskiej matki. Jako dwunastolatek został najmłodszym uczniem legendarnego niemieckiego wirtuoza Ludwika Hoffmanna. Później kontynuował naukę w Akademii Muzyki w Wiedniu u prof. Noela Floresa i w klasach mistrzowskich u Dmitrija Baszkirowa w Salzburgu, Wiktora Mierżanowa w Moskwie oraz Paula Badury-Skody w Wiedniu. Także regularnie otrzymywał cenne wskazówki od swego ojca, pianisty-kompozytora Friedricha Guldy. Następnie do roku 2000 Rico Gulda studiował w Mozarteum Salzburskim, Uniwersytecie Hansei w Seulu oraz klasach mistrzowskich na Uniwersytecie Sztuki w Nagoi.

Odbył wiele tournee po Europie, USA i Dalekim Wschodzie występując solowo, z zespołami muzyki kameralnej oraz jako solista z takimi orkiestrami jak Belgijska Orkiestra Narodowa, Orkiestra Symfoniczna Mediolanu, Filharmonia Czeska w Brnie, Orkiestra im. A. Brucknera w Linzu, Orkiestra Mozarteum w Salzburgu, Nowa Japońska Filharmonia oraz Orkiestry Kameralne Wiednia i Tokio.

W maju 2000 roku wystąpił jako solista wraz ze swoim bratem Paulem i Filharmonią Wiedeńską w koncercie upamiętniającym ich ojca. Takiej samej rangi wydarzeniem artystycznym było wykonanie wraz z legendarną pianistką Marthą Argerich Potrójnego Koncertu W.A. Mozarta w styczniu 2005 roku podczas Festiwalu 'W radosnym wspomnieniu Friedricha Guldy", transmitowanego przez NHK. Koncert powtórzono latem tegoż roku podczas Late Night Concert - Argerich meets Gulda na Bayerische Staatsoper. Podczas obchodów 250 rocznicy urodzin Mozarta, 27 stycznia 2006 roku zagrał część koncertu mozartowskiego podczas szeroko transmitowanego koncertu plenerowego w Salzburgu. W kwietniu br. z zaledwie 4-godzinnym wyprzedzeniem zastąpił chorą szwagierkę w wykonaniu Mozartowskiego Koncertu Podwójnego wraz ze swoją żoną Ferhan Önder na Musikhalle Hamburg - prasa okrzyknęła go 'zdobywcą Hamburga". W dziedzinie nagrywania, regularnie pracuje po obu stronach mikrofonu, jako reżyser i wykonawca.

Po kilku produkcjach dla Radia i TV, jego debiutancką płytę z Sonatą D. 784 oraz 3 utworami na fortepian F. Schuberta, wydano w roku 1997. Następnie nagrał wysoko ocenione płyty dla Gramola, ORF i Naxos. W roku 2003 Amphion Records wydała nagranie jego interpretacji Die Schoene Muellerin wraz z barytonem Florianem Preyem.

Jako reżyser pracował dla Gramola, Naxos i EMI Classics. Nagranie 'Vivaldi Reflections" wraz z Ferhan i Ferzan Önder dla EMI zdobyło prestiżową ECHO Klassik Prize w 2002 r. Dla Deutsche Grammophon pełnił funkcję Producenta Wykonawczego wydania 'Friedrich Gulda - The Mozart Tapes".

Również godna uwagi była kompilacja 'Music for Sisi´s Wedding 1854" dla EMI Classics z muzyką napisaną przez wszystkich czołowych kompozytorów Wiedeńskich jako podarunek dla Młodej Pary Królewskiej w 1854 roku, przy której Rico Gulda był jednocześnie pomysłodawcą, kierownikiem projektu, reżyserem oraz jednym z wykonawców.

Opracowanie Uwertury do 'Semiramide" G. Rossiniego na 8 fortepianów (!) wykonano i nagrano podczas Verbier Festival w 2003 roku wraz z pianistami takimi jak Kissin, Lang Lang, Andsnes, Ax oraz Levine. Nagranie zostało wydane na DVD przez RCA.

Rico Gulda jest Dyrektorem Artystycznym Festiwalu Musiksommer Klaus a także 'Absolute Manager" Absolute Ensemble Kristjana Järvi'ego.

Sinfonia Varsovia

W kwietniu 1984 roku, na zaproszenie działającej już wcześniej Polskiej Orkiestry Kameralnej, przybył do Polski, jako solista i dyrygent Yehudi Menuhin. By sprostać wymaganiom zaplanowanego repertuaru, orkiestra zwiększyła swoją liczebność do 40 osób, zapraszając do współpracy wybitnych muzyków z całego kraju. Koncerty radiowe i telewizyjne zespołu dyrygowanego przez Yehudiego Menuhina spotkały się z entuzjastycznym przyjęciem publiczności i krytyków. Idea stworzenia stałej orkiestry złożonej z 24 instrumentów smyczkowych i podwójnej obsady instrumentów dętych stała się faktem. Zachwycony Yehudi Menuhin, natychmiast podpisał kontrakt jako stały gościnny dyrygent, a orkiestra przyjęła nazwę SINFONIA VARSOVIA. Wkrótce zespół otrzymał pierwsze propozycje koncertów w Stanach Zjednoczonych i Kanadzie. Po nich przyszły następne - w Niemczech, Francji, Włoszech, Hiszpanii, Austrii, Finlandii, Portugalii, Belgii, Holandii, Wielkiej Brytanii, Szwajcarii, Grecji; w ostatnich latach w Argentynie, Brazylii, Chile, Hongkongu, Japonii, Korei i na Tajwanie. SINFONIA VARSOVIA występowała w Carnegie Hall w Nowym Jorku, Théâtre des Champs Elysées w Paryżu, Barbican Centre w Londynie, Teatro Colón w Buenos Aires; na festiwalach w Gstaad (Yehudi Menuhin Festival), Montreux, Szlezwiku- Holsztynie, Würzburgu, Aix-en-Provence, Festiwalu Pablo Casalsa (San Juan), Salzburgu, Alte Oper (Frankfurt n/M.), Festiwalu Muzyki na Morzu i innych.

Wytrwała i staranna praca stanowią podstawę wysokiego poziomu orkiestry, w której wszystkie miejsca obsadzane są w drodze konkursu, a ustawiczne kształcenie młodych muzyków w ramach tzw. studium orkiestrowego, pozwala na ciągłe odmładzanie i uzupełnianie zespołu.

Posiadając nieomal nieograniczony repertuar, orkiestra występuje z najlepszymi na świecie dyrygentami, wśród których znaleźli się między innymi: Claudio Abbado, Gerd Albrecht, Charles Dutoit, Justus Frantz, Rafael Frühbeck de Burgos, Hans Graf, Leopold Hager, Jacek Kaspszyk, Kazimierz Kord, Jan Krenz, Emmanuel Krivine, Witold Lutosławski, Jerzy Maksymiuk, Yehudi Menuhin, Wojciech Michniewski, Grzegorz Nowak, Krzysztof Penderecki, Michel Plasson, Mścisław Rostropowicz, Volker Schmidt-Gertenbach, Jerzy Semkow, Muhai Tang, Bruno Weil. SINFONIA VARSOVIA towarzyszyła solistom tej miary, co: Salvatore Accardo, Maurice André, Martha Argerich, Teresa Berganza, Kyung-Wha Chung, Augustin Dumay, Justus Frantz, James Galway, Fou Ts'ong, Krzysztof Jabłoński, Krzysztof Jakowicz, Kiri Te Kanawa, Nigel Kennedy, Gidon Kremer, Konstanty Andrzej Kulka, Alicia de Larrocha, Elisabeth Leonskaja, Christa Ludwig, Radu Lupu, Mischa Maisky, Yehudi Menuhin, Shlomo Mintz,Oli Mustonen, Anne-Sophie Mutter, Janusz Olejniczak, Piotr Paleczny, Michala Petri, Murray Perahia, Maria Joao Pires, Jean-Bernard Pommier, Samuel Ramey, Katia Ricciarelli, Mścisław Rostropowicz, Heinrich Schiff, Henryk Szeryng, Maria Tipo, Alexis Weissenberg, Christian Zacharias, Frank Peter Zimmermann, Tabea Zimmermann, Grigorij Żyslin. Orkiestra dokonała licznych nagrań m.in. dla Pathé Marconi-EMI, Virgin Classics, Decca, Denon Nippon Columbia, Aperto, Polskich Nagrań, IMG Records/ Carlton Clasics, Virgin, CD Accord, uzyskując za nie wiele prestiżowych nagród m.in: "Grand Prix du Disque", "Diapason d'Or" i kilkakrotnie statuetki "Fryderyka".

W 1996 roku, z okazji 80 rocznicy urodzin Lorda Menuhina, orkiestra Sinfonia Varsovia, pod jego dyrekcją, nagrała dla IMG Records komplet symfonii Beethovena oraz komplet symfonii Schuberta. Odbyła też szereg tournée koncertowych, dając łącznie 65 koncertów m.in.: w Anglii, Szwajcarii, Niemczech, Włoszech, Francji, Belgii, Brazylii oraz dwukrotnie Republice Południowej Afryki; wzięła udział w festiwalach: Klangbogen (Wiedeń), Strassburg, Montpellier, Pollença (Mallorca), Gstaad (Szwajcaria).

W 1997 roku dyrektorem muzycznym, a w lipcu 2003 roku dyrektorem artystycznym orkiestry został Krzysztof Penderecki, który związany jest z orkiestrą Sinfonia Varsovia jako dyrygent od wielu lat. Wspólnie koncertują w kraju i na świecie, a w repertuarze orkiestry znajduje się wiele utworów kompozytora, między innymi Sinfonietta per Archi, Sinfonietta Nr 2, Koncert na flet, Koncert na altówkę (również w wersji wiolonczelowej i klarnetowej), Stabat Mater, De Profundis, jak również Credo i Siedem Bram Jerozolimy. Krzysztof Penderecki nagrał wspólnie z orkiestrą kilka płyt kompaktowych, w tym swój autorski album.

Od 2000 r. na rzecz orkiestry działa Fundacja Sinfonia Varsovia. Jej statutowe cele to: inicjowanie i wspieranie artystycznych przedsięwzięć Orkiestry Sinfonia Varsovia w kraju i za granicą, a w szczególności promowanie twórczości kompozytorów polskich, młodych talentów oraz upowszechnianie wykonawstwa orkiestrowego.

W latach 2001 - 2003 głównym gościnnym dyrygentem orkiestry Sinfonia Varsovia był światowej sławy argentyński śpiewak - Jose Cura. Stała obecność na najbardziej znanych estradach koncertowych oraz pochlebne recenzje renomowanych krytyków potwierdzają opinię, iż SINFONIA VARSOVIA należy do czołowych orkiestr na świecie.

Zespół działa przy Centrum Sztuki STUDIO im. St. I. Witkiewicza w Warszawie.

Bilety: 80 zł, 70 zł, 60 zł, 50 zł, 40 zł

zmodyfikowano  12 lat temu
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ