NIGDZIE W AFRYCE
- 10 marca 2006, piątek» 17:15
reż. Caroline Link
MŁODE KINO NIEMIECKIE
9. przegląd filmowy najlepsze filmy dekady 1995 - 2005
Przeglądy młodego kina niemieckiego organizowane przez Goethe-Institut w Warszawie we współpracy z Filmoteką Narodową mają swoją kilkuletnią tradycję. Co roku prezentowane są najnowsze produkcje niemieckie, wybrane z programu Międzynarodowego Festiwalu Filmowego Berlinale.
Pokazanych zostanie dwadzieścia najlepszych filmów, zdobywców Oscarów, berlińskich Złotych Niedźwiedzi, Europejskiej Nagrody Filmowej lub Niemieckiej Nagrody Filmowej. Część filmów zostanie pokazana po raz pierwszy w Polsce, niektóre obrazy są znane, ponieważ trafiły na ekrany dzięki polskim dystrybutorom.
Przegląd przedstawia czołówkę nowej generacji niemieckich twórców filmowych: m.in. Caroline Link, Toma Tykwera, Christiana Petzolda, Hansa Christiana Schmida, Fatih Akina i wielu innych. Wyjątkowy program przeglądu daje polskiemu widzowi znakomitą możliwość wniknięcia w klimat współczesnego kina niemieckiego, będącego na dobrej drodze, by konkurować z francuskim czy angielskim.
NIGDZIE W AFRYCE Nirgendwo in Afrika, Niemcy 2002, 141 min.
Scenariusz (na postawie powieści Stefanie Zweig) i reżyseria: Caroline Link
Zdjęcia: Gernot Roll Muzyka: Niki Reiser Montaż: Patricia Rommel Scenografia: Susann Bieling, Uwe Szielasko Kostiumy: BarbaraGrupp Dźwięk: Andreas Wolki Producent: Peter Herrmann
Występują: Juliane Köhler (Rettel Redlich), Merab Ninidze (Walter Redlich), Matthias Habich (Susskind), Sidede Onyulo (Owuor), Karoline Eckertz (Regina – starsza), Lea Kurka (Regina – młodsza), Gerd Heinz (Max
Nagrody i wyróżnienia:
- Oscar 2003 dla najlepszego filmu nieangielskojęzycznego;
- Złote Globy 2003: nominacja dla najlepszego filmu nieangielskojęzycznego;
- MFF w Karlowych Warach 2003: nominacja do Kryształowego Globu za najlepszy film, ostatecznie jednak Nagroda Specjalna Jury, Nagroda FIPRESCI;
- Niemieckie Nagrody Filmowe 2002: Złote Lole w kategoriach: najlepszy film, reżyseria, zdjęcia, muzyka, męska rola drugoplanowa – dla Matthiasa Habicha, także nominacja dla Juliane Köhler;
- Bawarskie Nagrody Filmowe 2002: nagroda za produkcję, oraz 2003 - nagroda publiczności; Srebrna Nagroda Gildii Niemieckich Kin Arthousowych 2002 dla najlepszego filmu;
- Camerimage 2002: nominacja do Złotej Żaby za zdjęcia;
- MFF Kobiet w Bordeaux 2002: Grand Prix Złota Fala za najlepszy film i scenariusz;
- MFF w St. Louis 2002: Nagroda Jury Ekumenicznego dla najlepszego filmu oraz Międzynarodowa Nagroda Specjalna;
- MFF w Jerozolimie 2002 – Nagroda Burmistrza dla najlepszego filmu;
- MFF w East Hampton (USA) 2002 – Nagroda Publiczności dla najlepszego filmu fabularnego.
Jeden z najważniejszych filmów niemieckich ostatnich lat. Co najmniej tak samo piękny jak Pożegnanie z Afryką
, z którym bywa najczęściej
porównywany. Afryka nie jest tu jednak, jak w tamtym przeboju hollywoodzkim z gwiazdami tylko tłem dla dość banalnej historii, lecz stanowi
najważniejszy jej element.
Opowieść o żydowskiej rodzinie z Wrocławia, której udaje się uciec przed shoah do Kenii, jest opowieścią prawdziwą i przejmującą. Film przedstawia trudne warunki życia na afrykańskiej biednej farmie, trudne zwłaszcza dla adwokata i jego eleganckiej żony, która zamiast potrzebnej lodówki przywiozła do buszu wieczorową suknię i kosz porcelanowej zastawy.
Tu nie ma dróg, prądu ani wody, a wokół tylko tubylcy i piękne krajobrazy. I co ma począć z sobą mała Regina, wychowana w salonach dziadków i znająca świat zewnętrzny tylko z widoku na podwórko eleganckiej wrocławskiej kamienicy. Muszą żyć i przystosować się, bo trwa wojna i wszystkich ich krewnych wywieziono, ponoć do pracy na wschodzie...
Rettel (Juliane Köhler) i Walter (Merab Ninidze) nie poddają się, walczą o godne życie, ciężko pracują, wysyłają córkę do angielskiej szkoły z internatem, później Walter zaciąga się do wojska. Dojrzewają w Afryce i Afryka żyje w ich sercach, także później, gdy decydują się na powrót do Niemiec. Dowodem na to, że żyje jest autobiograficzna powieść Stefanie Zweig, na podstawie której powstał scenariusz Caroline Link.
To film o dojrzewaniu Rettel i Reginy, o dojrzewaniu miłości Rettel i Waltera. W innym wymiarze to film o tolerancji – rodzącym się szacunku dla innej kultury i cywilizacji, rasy, u ludzi, którzy z powodu nietolerancji w swoim kraju, musieli uciekać na koniec świata. W jakimś stopniu to także film o holokauście, który stanowi tło listów z domu, coraz rzadziej napływających, oraz wieści z frontów. Nie zapominajmy jednak, że tej rodzinie tylko cudem udaje się przeżyć. I jeszcze jedno: uciekali przez nazistami, którzy odmówili im, jako Żydom, prawa do życia w Niemczech. Ale w Afryce wciąż pozostawali obywatelami Niemiec, wrogami dla brytyjskich władz Kenii, które internowali wszystkich mężczyzn. Tylko swojej sile i poświęceniu Rettel zawdzięcza odzyskanie męża z niewoli. Później Walter zgłasza się do brytyjskiego wojska, by walczyć z Niemcami. I wywalcza sobie prawo do bycia Niemcem w wolnych powojennych Niemczech. W tym sensie film Link jest także opowieścią o patriotyzmie. O niemieckim Żydzie walczącym o takie Niemcy, w których może być szanowanym niemieckim prawnikiem.
Nigdzie w Afryce
to film wieloaspektowy, poważny, głęboki, mądry, ale jednocześnie piękny, świetnie sfotografowany i zagrany. Bardzo uniwersalny,
ale i bardzo niemiecki. Film autorski, wysokoartystyczne, ale wytrzymujący
konkurencję filmów hollywoodzkich. Oscar dla Caroline Link oraz druga
nominacja do tej nagrody są wyrazem szacunku Hollywoodu dla kina
europejskiego i niemieckiego.
CAROLINE LINK, ur. 1964 r. w Bad Nauheim. Po ukończeniu szkoły średniej przez rok mieszkała w USA. W 1984 r. pracowała jako stażystka w Bavaria Film Studios. W 1986 r. Rozpoczęła studia w Akademii Filmowej i Telewizyjnej w Monachium. Jej film dyplomowy Sommertage
został wyróżniony nagrodą Kodaka na FF w Hof. Wszystkie następne filmy przynosiły jej liczne nagrody. Oprócz oscarowego Nigdzie w Afryce
najwięcej nagród zdobył dramat 'Jenseits der Stille': nominację do Oscara 1997, Bawarską Nagrodę Filmową 1997 za reżyserię, nominację do Zotego Huga, a ostatecznie Złotą Plakietę na MFF w Chicago, Srebrną Niemiecką Nagrodę Filmową 1997; Grand Prix i nagrodę za scenariusz na MFF w Tokio, a także nagrodę na MFF w Vancouver. Jej film dla dzieci Pünktchen und Anton
zdobył Bawarska Nagrodę Filmową 1999, zaś na MFF dla Dzieci w Chicago nagrodę jury dorosłych, zaś na podobnym festiwalu w Montrealu – laur jury dziecięcego.
FILMOGRAFIA REŻYSERA
- Aftermath (2006, film nieukończony)
- Nigdzie w Afryce (2001)
- Pünktchen und Anton (1999)
- Jenseits der Stille (1996)
- Kalle der Träumer (1992) (TV)
- Sommertage (1990) film dyplomowy
- Glück zum Anfassen (1989)
- Bunte Blumen (1988)
WARSZAWA PROGRAM
- III. godz. 19.45
AGNES I JEGO BRACIA (AGNES UND SEINE BRÜDER)
reż. Oskar Roehler, 2004, 116’
- III. godz. 20.00
BIEGNIJ, LOLA, BIEGNIJ (LOLA RENNT)
reż. Tom Tykwer, 1998, 81’
- III. godz. 20.00
ROSSINI
reż. Helmut Dietl, 1997, 110’
- III. godz. 20.00
MORDERCA (DER TOTMACHER)
reż. Romuald Karmaker, 1995, 114’
- III. godz. 20.00
DECYZJA (DIE INNERE SICHERHEIT)
reż. Christian Petzold, 2000, 108’
- III. godz. 20.00
NIETYKALNA (DIE UNBERÜHRBARE)
reż. Oskar Roehler, 2000, 100’
- III. godz. 17.15
NIGDZIE W AFRYCE (NIRGENDWO IN AFRIKA)
reż. Caroline Link, 2002, 144’
godz. 20.00
ŚWIATŁA (LICHTER)
reż. Hans-Christian Schmid, 2002, 100’
- III. godz. 20.00
GOOD BYE, LENIN!
reż. Wolfgang Becker, 2003, 118’
- III. godz. 18.00
NADZY (NACKT)
reż. Doris Dörrie, 2002, 90’
godz. 20.00
SIŁA ZŁEGO NA JEDNEGO (ALLES AUF ZUCKER)
reż. Dani Levy, 2004, 93’
- III. godz. 20.00
EDUKATORZY (DIE FETTEN JAHRE SIND VORBEI)
reż. Hans Weingartner, 2004, 124’
- III. godz. 20.00
GŁOWĄ W MUR (GEGEN DIE WAND)
reż. Fatih Akin, 2004, 120’
- III. godz. 20.00
NAPOLA
reż. Dennis Gansel, 2004, 110’
- III. godz. 20.00
PALPITACJE (KAMMERFLIMMERN)
reż. Hendrik Hölzemann, 2004, 100’
- III. godz. 18.30
DUCHY (GESPENSTER)
reż. Christian Petzold, 2004, 85’
godz. 20.15
KEBAB CONNECTION
reż. Anno Saul, 2004, 99’
- III. godz. 20.00
SOPHIE SCHOLL – OSTATNIE DNI
(SOPHIE SCHOLL – DIE LETZTEN TAGE)
reż. Marc Rothemund, 2004, 117’
DLA DZIECI I MŁODZIEŻY
- III. godz. 13.30
ŚLEPAKI (DIE BLINDGÄNGER)
reż. Bernd Sahling, 2003, 87’ (wersja oryginalna z polskim lektorem)
- III. godz. 10.00
ŚLEPAKI (DIE BLINDGÄNGER)
reż. Bernd Sahling, 2003, 87’ (wersja oryginalna)
Wszystkie filmy w przeglądzie (z wyjątkiem pokazów dla dzieci) wyświetlane są w wersji oryginalnej z polskimi napisami.
Film Ślepaki
dla dzieci od lat 12.
Bilety do nabycia w kasie kina Iluzjon, kasa czynna na pół godziny przed pierwszym seansem. Telefon do kina (022) 646 12 60.Niemcy 2004, 116 min.
Bez przebaczenia - 100 lat Warner Bros
26 sierpnia 2023 - 18:00
Kino Elektronik - Sala Duża
Generała Zajączka 7 Warszawa
26 775kino
Bestie - pokaz przedpremierowy
15 sierpnia 2023 - 18:00
Kino Elektronik - Sala Duża
Generała Zajączka 7 Warszawa
9 198kino
Chłopcy z ferajny - 100 lat Warner Bros
12 sierpnia 2023 - 18:00
Kino Elektronik - Sala Duża
Generała Zajączka 7 Warszawa
26 277kino
Reality - pokaz przedpremierowy
29 lipca 2023 - 19:00
Kino Elektronik - Sala Duża
Generała Zajączka 7 Warszawa
9 348kino
Wszyscy ludzie prezydentna - 100 lat Warner Bros
22 lipca 2023 - 18:00
Kino Elektronik - Sala Duża
Generała Zajączka 7 Warszawa
12 893kino
Kacper i Emma na safari
16 lipca 2023 - 11:05jest więcej terminów
Kino Głębocka 66
ul. Głębocka 66 Warszawajest więcej miejsc
545 214kino
Wejście smoka - 100 lat Warner Bros
8 lipca 2023 - 18:00
Kino Elektronik - Sala Duża
Generała Zajączka 7 Warszawa
10 594kino
„Najlepszy” – film i spotkanie z Jerzym Górskim
1 lipca 2023 - 17:30
Dobre Miejsce
Dewajtis 3 Warszawa
11 188kino
Film „Everest dla każdego”
30 czerwca 2023 - 20:00
Dobre Miejsce
Dewajtis 3 Warszawa
8 019kino
Wanda Rutkiewicz – We Wspomnieniach i Filmach
30 czerwca 2023 - 19:00
Dobre Miejsce
Dewajtis 3 Warszawa
16 019kino
Zezowate szczęście - Krótka historia polskiego kina
29 czerwca 2023 - 18:00
Kino Elektronik - Sala Duża
Generała Zajączka 7 Warszawa
7 442kino
Bullitt - 100 lat Warner Bros
24 czerwca 2023 - 18:00
Kino Elektronik - Sala Duża
Generała Zajączka 7 Warszawa
6 351kino
W zgodzie z naturą (20MDAG)
21 maja 2023 - 20:30
Kino Elektronik - Sala Duża
Generała Zajączka 7 Warszawa
6 480kino
I król rzekł: „Co za fantastyczna maszyna!” (20MDAG)
21 maja 2023 - 18:30
Kino Elektronik - Sala Duża
Generała Zajączka 7 Warszawa
6 308kino
Nasi ulubieńcy (20MDAG)
21 maja 2023 - 16:45
Kino Elektronik - Sala Duża
Generała Zajączka 7 Warszawa
5 979kino
"Bohater" na Forum Filmów Nie-Zwyczajnych
14 maja 2023 - 18:00
Dobre Miejsce
Dewajtis 3 Warszawa
9 459kino
Aftersun (mała sala)
11 maja 2023 - 18:15
Kino Elektronik - Sala Mała
Generała Zajączka 7 Warszawa
7 052kino