koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
CO JEST GRANE - wrzesień 2021 - nr 329Pierwsza symfoniczna trasa Narodowej Orkiestry Dętej
zmodyfikowano  9 lat temu

NADZY

CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 49 906 wyświetleń od 1 stycznia 2007
  • 12 marca 2006, niedziela
    » 18:00

reż. Doris Dörrie

MŁODE KINO NIEMIECKIE

9. przegląd filmowy najlepsze filmy dekady 1995 - 2005

Przeglądy młodego kina niemieckiego organizowane przez Goethe-Institut w Warszawie we współpracy z Filmoteką Narodową mają swoją kilkuletnią tradycję. Co roku prezentowane są najnowsze produkcje niemieckie, wybrane z programu Międzynarodowego Festiwalu Filmowego Berlinale.

Pokazanych zostanie dwadzieścia najlepszych filmów, zdobywców Oscarów, berlińskich Złotych Niedźwiedzi, Europejskiej Nagrody Filmowej lub Niemieckiej Nagrody Filmowej. Część filmów zostanie pokazana po raz pierwszy w Polsce, niektóre obrazy są znane, ponieważ trafiły na ekrany dzięki polskim dystrybutorom.

Przegląd przedstawia czołówkę nowej generacji niemieckich twórców filmowych: m.in. Caroline Link, Toma Tykwera, Christiana Petzolda, Hansa Christiana Schmida, Fatih Akina i wielu innych. Wyjątkowy program przeglądu daje polskiemu widzowi znakomitą możliwość wniknięcia w klimat współczesnego kina niemieckiego, będącego na dobrej drodze, by konkurować z francuskim czy angielskim.

NADZY

Nackt, Niemcy 2002, 90 min.

Scenariusz (na podstawie własnej sztuki pt. Happy) i reżyseria: Doris Dörrie Zdjęcia: Frank Griebe Muzyka: Liquid Loop (Ivan Hajek) Montaż: Inez Regnier, Frank Müller Dźwięk: Chris Price Scenografia: Bernd Lepel Kostiumy: Yioshio Yabara Producenci: Norbert Preuss, Franz X. Gernstl, Fidelis Mager

Występują: Heike Makatsch (Emilia), Benno Fürmann (Felix), Alaxandra Maria Lara (Annette), Jürgen Vogel (Boris), Nina Hoss (Charlotte), Mahmet Kurtuluş (Dylan),

Nagrody i wyróżnienia:

  • premiera na MFF w Wenecji 2002; Doris Dörrie zyskała na tym festiwalu nominację do Złotego Lwa w kategorii – najlepszy film;
  • Niemieckie Nagrody Filmowe 2003: nominacja do Złotej, w rezultacie Srebrna Lola w kategorii - najlepszy film; Złota Kamera 2003 dla najlepszego aktora niemieckiego – Jürgena Vogela.

Są młodzi, piękni, dobrze ubrani, mają oryginalnie umeblowane mieszkania, są lub byli do niedawna zakochani. Przyjaźnią się od dawna i pomimo tego, że różnie im się powiodło w życiu, wciąż mają potrzebę spotykania się. Całą szóstką.

Emilia i Felix – luzacy i sportowcy, lubiący dyscypliny ekstremalne, a przynajmniej gadgety z nimi związane; Annette i Boris – yuppies średniego szczebla, raczej bezbarwni, choć z zapałem hołdujący wszelkim postmodernistycznym modom; wreszcie Charlotte i Dylan – rekiny wśród yuppies, bogacze, przestylizowani i przerafinowani, przez to sztuczni i nieautentyczni.

Tej grupce niczego właściwie nie brakuje do szczęścia. Może tylko, a raczej aż – uczucia i pełnego kontaktu z partnerem. Dlatego zaczynają głupią zabawę podczas uroczystej kolacji: czworo z nich rozbiera się do naga, pozostała para (oficjalnie zerwali) będzie sędziowała. Zakładają się, czy z zawiązanymi oczami, tylko za pomocą dotyku mężowie rozpoznają swoje żony a żony mężów. Na stole ląduje pokaźny zastaw: karty kredytowe, a nawet pierścionek zaręczynowy od Tiffany’ego. I co się okazuje? Czy Annette bezbłędnie rozpozna ciało Borisa, a Dylan Charlotty? A czy Emilia i Felix nie zechcą również poddać się testowi?

Doris Dörrie – najzdolniejsza i najbardziej przenikliwa krytyczka niemieckiej klasy średniej, piętnująca od 20 lat jej śmieszności (bo wady to chyba za dużo powiedziane), zwykle dodaje, że sama jest przedstawicielką tej klasy, a także jej publiczność.

W tak bogatym kraju jak Niemcy middle class jest rzeczywiście szeroka, stąd tak duże powodzenie filmów Dörrie. Przypomnieć wypada, że jej film 'Männer' obejrzało aż 6 milionów Niemców, następny – Ich und Er – 3,5 miliona, zaś 'Bin ich schön?' ponad 2 miliony. Można zauważyć, że popularność Dörrie wśród niemieckiej widowni maleje, choć nadal jest bardzo duża. Po umiarkowanym powodzeniu Erleuchtung garantiert, filmu z założenia kameralnego, zrealizowanego kamerą cyfrową, Nadzy będą najpoważniejszym od lat sprawdzianem już nie tylko popularności w Niemczech, ale i Europie, także w Polsce, gdzie film Dörrie po raz pierwszy trafił do kinowej dystrybucji (Best Film).

To zresztą sygnał charakteryzujący szerzej twórczość Dörrie z ostatniego okresu – staje się ona bardziej uniwersalna i czytelna dla publiczności międzynarodowej. Podczas MFF w Wenecji 2002, pierwszego pod nowym kierownictwem Moritza de Hadelna, twórcy największych triumfów Berlinale, Doris wraz z 6-osobową ekipą swoich pięknych aktorów była jedną z największych atrakcji na Lido, a Nadzy byli jednymi z kandydatów do nagrody głównej.

DORIS DÖRRIE, ur. 1955 r. w Hanowerze. Studiowała teatrologię na Uniwersytecie Pacyfiku w kalifornijskim Stockton oraz filozofię, semantykę i psychologię w The New School of Social Research w Nowym Jorku, zaś w latach 1976-80 w Państwowej Wyższej Szkole Filmowo-Telewizyjnej w Monachium, gdzi aktualnie wykłada.

Od 1976 r. zrealizowała 9 filmów dokumentalnych i dla dzieci (głównie dla telewizji). Zadebiutowała w 1983 r. pełnometrażowym filmem Mitten ins Herz, jednak dopiero późniejszy - 'Männer' (1985) - przyniósł jej sławę i niezależność.

W czasie studiów pisała recenzje do Süddeutsche Zeitung. Jest także uznaną pisarką (Die Zeit uznał ją za jedną z najlepszych), która opublikowała w Niemczech i USA już 14 książek (powieści, opowiadań, sztuk, utworów dla dzieci).

W Polsce ukazał się tom jej opowiadań pt. Mężczyzna moich marzeń.

Scenariusz Nagich oparła na swojej sztuce pt. Happy wydanej w 2001 r. (Diogenes Verlag).

Od niedawna reżyseruje też opery. Daniel Barrenboim, dyrektor berlińskiej Staatsoper, zaproponował jej w 2001 r. reżyserię Cosi fan tutte W. A. Mozarta. Na wrzesień 2003 r. zapowiadana jest na berlińskiej scenie premiera Turandot G. Pucciniego w jej interpretacji. www.dorisdoerrie.com

FILMOGRAFIA REŻYSERA

  • Der Fischer und seine Frau (2006)
  • Nadzy (2002)
  • Erleuchtung garantiert (Oświecenie gwarantowane) (2000)
  • Bin ich schön? (Podobam ci się?) (1998)
  • Keiner liebt mich (1994)
  • Was darf's denn sein? (1993) (TV)
  • Happy Birthday, Türke! (1992)
  • Geld (1989)
  • Love in Germany (1989)
  • Ich und Er (1987)
  • Paradies (1986)
  • Männer (Mężczyźni) (1985)
  • Im Innern des Wals (1985)
  • Mitten ins Herz (1983) (TV)
  • Dazwischen (1981) (TV)
  • Von Romantik keine Spur (1980) (TV)
  • Paula aus Portugal (1979)
  • Alt werden in der Fremde (1978)
  • Der Erste Walzer (1978-80) film dyplomowy.

WARSZAWA - PROGRAM PRZEGLĄDU

    1. III. godz. 19.45

AGNES I JEGO BRACIA (AGNES UND SEINE BRÜDER)

reż. Oskar Roehler, 2004, 116’

    1. III. godz. 20.00

BIEGNIJ, LOLA, BIEGNIJ (LOLA RENNT)

reż. Tom Tykwer, 1998, 81’

    1. III. godz. 20.00

ROSSINI

reż. Helmut Dietl, 1997, 110’

    1. III. godz. 20.00

MORDERCA (DER TOTMACHER)

reż. Romuald Karmaker, 1995, 114’

    1. III. godz. 20.00

DECYZJA (DIE INNERE SICHERHEIT)

reż. Christian Petzold, 2000, 108’

    1. III. godz. 20.00

NIETYKALNA (DIE UNBERÜHRBARE)

reż. Oskar Roehler, 2000, 100’

    1. III. godz. 17.15

NIGDZIE W AFRYCE (NIRGENDWO IN AFRIKA)

reż. Caroline Link, 2002, 144’

godz. 20.00

ŚWIATŁA (LICHTER)

reż. Hans-Christian Schmid, 2002, 100’

    1. III. godz. 20.00

GOOD BYE, LENIN!

reż. Wolfgang Becker, 2003, 118’

    1. III. godz. 18.00

NADZY (NACKT)

reż. Doris Dörrie, 2002, 90’

godz. 20.00

SIŁA ZŁEGO NA JEDNEGO (ALLES AUF ZUCKER)

reż. Dani Levy, 2004, 93’

    1. III. godz. 20.00

EDUKATORZY (DIE FETTEN JAHRE SIND VORBEI)

reż. Hans Weingartner, 2004, 124’

    1. III. godz. 20.00

GŁOWĄ W MUR (GEGEN DIE WAND)

reż. Fatih Akin, 2004, 120’

    1. III. godz. 20.00

NAPOLA

reż. Dennis Gansel, 2004, 110’

    1. III. godz. 20.00

PALPITACJE (KAMMERFLIMMERN)

reż. Hendrik Hölzemann, 2004, 100’

    1. III. godz. 18.30

DUCHY (GESPENSTER)

reż. Christian Petzold, 2004, 85’

godz. 20.15

KEBAB CONNECTION

reż. Anno Saul, 2004, 99’

    1. III. godz. 20.00

SOPHIE SCHOLL – OSTATNIE DNI

(SOPHIE SCHOLL – DIE LETZTEN TAGE)

reż. Marc Rothemund, 2004, 117’

DLA DZIECI I MŁODZIEŻY

    1. III. godz. 13.30

ŚLEPAKI (DIE BLINDGÄNGER)

reż. Bernd Sahling, 2003, 87’ (wersja oryginalna z polskim lektorem)

    1. III. godz. 10.00

ŚLEPAKI (DIE BLINDGÄNGER)

reż. Bernd Sahling, 2003, 87’ (wersja oryginalna)

Wszystkie filmy w przeglądzie (z wyjątkiem pokazów dla dzieci) wyświetlane są w wersji oryginalnej z polskimi napisami.

Film Ślepaki dla dzieci od lat 12.

Bilety do nabycia w kasie kina Iluzjon, kasa czynna na pół godziny przed pierwszym seansem. Telefon do kina (022) 646 12 60.Niemcy 2004, 116 min.

zmodyfikowano  9 lat temu
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ