koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
CO JEST GRANE - LISTOPAD 2024 - nr 365Wrocławianka roku GalaARTYSTA BEZ GRANIC PAFAWAGTP Repertuar 11.2024
zmodyfikowano  12 lat temu

EDUKATORZY

CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 57 580 wyświetleń od 1 stycznia 2007
  • 14 marca 2006, wtorek
    » 20:00

reż. Hans Weingartner

MŁODE KINO NIEMIECKIE

9. przegląd filmowy najlepsze filmy dekady 1995 - 2005

Przeglądy młodego kina niemieckiego organizowane przez Goethe-Institut w Warszawie we współpracy z Filmoteką Narodową mają swoją kilkuletnią tradycję. Co roku prezentowane są najnowsze produkcje niemieckie, wybrane z programu Międzynarodowego Festiwalu Filmowego Berlinale.

Pokazanych zostanie dwadzieścia najlepszych filmów, zdobywców Oscarów, berlińskich Złotych Niedźwiedzi, Europejskiej Nagrody Filmowej lub Niemieckiej Nagrody Filmowej. Część filmów zostanie pokazana po raz pierwszy w Polsce, niektóre obrazy są znane, ponieważ trafiły na ekrany dzięki polskim dystrybutorom.

Przegląd przedstawia czołówkę nowej generacji niemieckich twórców filmowych: m.in. Caroline Link, Toma Tykwera, Christiana Petzolda, Hansa Christiana Schmida, Fatih Akina i wielu innych. Wyjątkowy program przeglądu daje polskiemu widzowi znakomitą możliwość wniknięcia w klimat współczesnego kina niemieckiego, będącego na dobrej drodze, by konkurować z francuskim czy angielskim.

EDUKATORZY

Die fetten Jahre sind vorbei, Niemcy 2004, 124 min.

Reżyseria: Hans Weingartner

Scenariusz: Katharine Held, Hans Weingartner Zdjęcia: Matthias Schellenberg, Daniela Knapp Muzyka: Andreas Wodraschke Montaż: Dirk Oetelshoven, Andreas Wodraschke Scenografia: Christian M. Goldbeck Kostiumy: Silvia Pernegger Producenci: Hans Weingartner, Antonin Svoboda

Występują: Daniel Brühl (Jan), Julia Jentsch (Jule), Stipe Erceg (Peter), Burghart Klaußner (Hardenberg), Laura Schmidt (córka), Sebastian Butz (syn), Claudio Caiolo (Paolo)

Nagrody i wyróżnienia:

  • Europejskie Nagrody Filmowe 2004: nominacja dla najlepszego aktora – Daniela Brühla;
  • MFF w Cannes 2004: nominacja do Złotej Palmy;
  • Bawarska nagroda Filmowa 2005: w kategorii najlepsza aktorka – Julia Jentsch;
  • Niemieckie Nagrody Filmowe 2005: Złota Lola w kategorii najlepszy aktor w roli drugoplanowej - Burghart Klaussner; Srebrna Lola w kategorii najlepszy film, 2 nominacje do Złotej Loli w kategorii najlepszy film I reżyser;
  • Nagrody Niemieckiego Stowarzyszenia krytyków Filmowych 2005: dla najlepszej aktorki – Julii Jentsch i najlepszego filmu.

Jan (Daniel Brühl) i Peter (Stipe Erceg), a później i Jule (Julia Jentsch), są kontestatorami nowej generacji, antykapitalistycznymi, pewnie alterglobalistycznymi, przeciwnikami mieszczańskich gustów i etyki, własności i porządku, władzy i prawa, wszelkiego przymusu i powinności.

Swoje rewolucyjne przekonania wprowadzają w życie, odwiedzając nocami prywatne rezydencje i psocąc tam. Tak, bo ich działalność ma charakter psot, niewiele szkodzących, ale bardzo denerwujących lokatorów rezydencji, które stały się obiektami ataków. Przestawiają meble, kosztowne bibeloty etc. Niczego nie kradną i trwale nie niszczą. Mają tylko edukować, zmieniać mentalność burżujów poprzez pouczające psoty, mają nadwątlić ich pewność siebie i poczucie bezpieczeństwa. Ot, młodzieńcze dowcipy podbudowane ideologią ni to lewacką, ni anarchistyczną, ni punkowską, zresztą za wiele się nad tym nie zastanawiają, lubią ryzyko swoich nocnych eskapad. Peter chodzi z Jule, w której kocha się również Jan, a to zwykle jest źródłem kłopotów. I to przez Jule sztubacka rewolucja edukatorów przekształca się w działanie już zdecydowanie kryminalne, choć na początku porwanie pana Hardenberga wydaje się kolejną niewinną zabawą. Zabierają biznesmena w góry do opuszczonej daczy, tam zastanowią się, co dalej robić, żeby nie ponieść kary za swoją działalność. Hardenberg okazuje się przy tym byłym hipisem i kontestatorem z lat 70., któremu działania edukatorów może niespecjalnie się podobają, bo dotyczą jego samego i jego dóbr, ale który ma sentyment do wszelkich tego typu postaw. Rodzi się nawet nić sympatii pomiędzy nim, a porywaczami, którzy godzą się w końcu go uwolnić, omamieni przyrzeczeniem, że biznesmen nie zawiadomi policji i porwanie będzie uznane za dobrowolną wycieczkę w góry. Czy edukatorzy uwierzą w dobrą wolę byłego hipisa, obecnie wyposażonego w najnowszego mercedesa, luksusową willę i jacht?

HANS WEINGARTNER, ur. 1970 r. w Feldkirch w Austrii. Studiował neurologię na Uniwersytecie Wiedeńskim, a następnie specjalizował się w dziedzinie neurochirurgii w Klinice Steglitza w Berlinie. Podczas studiów medycznych zrobił dyplom jako asystent operatora, został członkiem Austriackiego Związku Operatorów Filmowych i podjął pracę w tym zawodzie. W 1997 r. podjął studia na Akademii Sztuk Medialnych (KHM) w Kolonii. W 2002 r. zadebiutował filmem fabularnym Das weisse Rauschen, który został uznany przez Niemieckie Stowarzyszenie Krytyków Filmowych za najlepszy debiut roku. Edukatorzy to jak dotąd jego największe osiągnięcie artystyczne.

FILMOGRAFIA REŻYSERA

  • Edukatorzy (2004)
  • Das Weisse Rauschen 2000)
  • Frank (1999) film krótki
  • Split Brain (1997) film krótki
  • Der Dreifachstecker (1994) film krótki

WARSZAWA - PROGRAM PRZEGLĄDU

    1. III. godz. 19.45

AGNES I JEGO BRACIA (AGNES UND SEINE BRÜDER)

reż. Oskar Roehler, 2004, 116’

    1. III. godz. 20.00

BIEGNIJ, LOLA, BIEGNIJ (LOLA RENNT)

reż. Tom Tykwer, 1998, 81’

    1. III. godz. 20.00

ROSSINI

reż. Helmut Dietl, 1997, 110’

    1. III. godz. 20.00

MORDERCA (DER TOTMACHER)

reż. Romuald Karmaker, 1995, 114’

    1. III. godz. 20.00

DECYZJA (DIE INNERE SICHERHEIT)

reż. Christian Petzold, 2000, 108’

    1. III. godz. 20.00

NIETYKALNA (DIE UNBERÜHRBARE)

reż. Oskar Roehler, 2000, 100’

    1. III. godz. 17.15

NIGDZIE W AFRYCE (NIRGENDWO IN AFRIKA)

reż. Caroline Link, 2002, 144’

godz. 20.00

ŚWIATŁA (LICHTER)

reż. Hans-Christian Schmid, 2002, 100’

    1. III. godz. 20.00

GOOD BYE, LENIN!

reż. Wolfgang Becker, 2003, 118’

    1. III. godz. 18.00

NADZY (NACKT)

reż. Doris Dörrie, 2002, 90’

godz. 20.00

SIŁA ZŁEGO NA JEDNEGO (ALLES AUF ZUCKER)

reż. Dani Levy, 2004, 93’

    1. III. godz. 20.00

EDUKATORZY (DIE FETTEN JAHRE SIND VORBEI)

reż. Hans Weingartner, 2004, 124’

    1. III. godz. 20.00

GŁOWĄ W MUR (GEGEN DIE WAND)

reż. Fatih Akin, 2004, 120’

    1. III. godz. 20.00

NAPOLA

reż. Dennis Gansel, 2004, 110’

    1. III. godz. 20.00

PALPITACJE (KAMMERFLIMMERN)

reż. Hendrik Hölzemann, 2004, 100’

    1. III. godz. 18.30

DUCHY (GESPENSTER)

reż. Christian Petzold, 2004, 85’

godz. 20.15

KEBAB CONNECTION

reż. Anno Saul, 2004, 99’

    1. III. godz. 20.00

SOPHIE SCHOLL – OSTATNIE DNI

(SOPHIE SCHOLL – DIE LETZTEN TAGE)

reż. Marc Rothemund, 2004, 117’

DLA DZIECI I MŁODZIEŻY

    1. III. godz. 13.30

ŚLEPAKI (DIE BLINDGÄNGER)

reż. Bernd Sahling, 2003, 87’ (wersja oryginalna z polskim lektorem)

    1. III. godz. 10.00

ŚLEPAKI (DIE BLINDGÄNGER)

reż. Bernd Sahling, 2003, 87’ (wersja oryginalna)

Wszystkie filmy w przeglądzie (z wyjątkiem pokazów dla dzieci) wyświetlane są w wersji oryginalnej z polskimi napisami.

Film Ślepaki dla dzieci od lat 12.

Bilety do nabycia w kasie kina Iluzjon, kasa czynna na pół godziny przed pierwszym seansem. Telefon do kina (022) 646 12 60.Niemcy 2004, 116 min.

zmodyfikowano  12 lat temu
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ