ZBIGNIEW KARKOWSKI PL/JP
Zbigniew Karkowski
- 10 czerwca 2006, sobota» 20:00
radykalny koncert noisowy
Szykuje się najbardziej radykalny koncert jaki kiedykolwiek miał miejsce na Dobrej! Urodzony w Polsce, lecz mieszkający na stałe w Tokyo, Zbigniew Karkowski to niekwestionowany mistrz noisowego terroru, a przy okazji jedna z ważniejszych i barwniejszych postaci muzyki współczesnej, wymieniany jednych tchem obok takich tuzów jak Merzbow, Tetsuo Furudate, KK Null, Francisco Lopez czy Otomo Yoshihide.
Zbigniew Karkowski urodził się w Polsce, w Krakowie, lecz wyemigrował z kraju już jako nastolatek. Mieszkał w Göteborgu, Amsterdamie, Berlinie, Paryżu, Los Angeles i Tokio, gdzie w końcu osiadł na stałe. Studiował kompozycję i sonologię w Polsce, Szwecji, Francji i Holandii. Mimo to do dziś przyznaje, że jedynym kompozytorem, który nauczył go czegokolwiek był Iannis Xenakis.
Karkowski był jednym z członków eksperymentalnej brytyjskiej formacji The Hafler Trio, która, słowami samego założyciela Andrew McKenzie "nie jest tym, czym wydaje się być i nigdy nie była". Z nimi nagrał płyty "Kill The King", "Mastery Of Money", "The Hafler Trio Play The Hafler Trio", "Masturbatorium", składankę "Apo Mikhanis" oraz "Fuck". Wraz z odejściem od H3O Karkowski aktywnie uczestniczył w licznych projektach, koncentrując się wokół artystów ze sceny noise, lub zwykłych eksperymentatorów na polu dźwięku, takich jak Merzbow, Kapotte Muziek, John Duncan, Tetsuo Furudate, Ulf Bilting, Phauss, Francisco Lopez, David Kristian, Aube, Keiji Haino, Jim O'Rourke, Null/Zeni Geva, Otomo Yoshihide i wielu, wielu innych.
Karkowski pojawiał się wielokrotnie na rozmaitych festiwalach (włączając w to hiszpański Sonar, Ars Electronica, czy polskie Audio Art, Musica Genera i AltF4). Prowadził liczne odczyty na wielu poważnych konferencjach na całym świecie, chociażby Contemporary Art & Technology w Australii. Do jego stałych projektów muzycznych należy założony wraz ze Holendrem Edwinem van der Heide i Japończykiem Atau Tanaka projekt Sensorband, w którym artyści posługują się podczerwonymi czujnikami wzbudzającymi sygnały dźwiękowe wraz z przecięciem strumieni energii wychodzących ze specjalnie skonstruowanej ramy/klatki, sensorami ultradźwięków umocowanymi w specjalnych rękawicach, które stale badają dystans pomiędzy rękami i generują sygnały audio, oraz systemem śledzącym sygnały neuronowe i kodującym je na dane cyfrowe zamieniane następnie na słyszalne dla ucha pasmo.
Twórczość Sensorband znajduje się więc na styku najnowszych osiągnięć techniki oraz ruchu jako formy sztuki. Zainteresowanie najnowszymi osiągnięciami w muzyce widoczne jest też w kolaboracjach Karkowskiego z artystami z kręgu eksperymentalnej elektroniki, zrzeszonych w austriackiej wytwórni Mego (Fennesz, Pita, Rehberg & Bauer, General Magic itd.). Zbigniew Karkowski porusza się więc wśród muzyków którzy definiują na nowo pojęcie eksperymentu i progresywności; artystów, których twórczość dla jednych jest trudnym do zniesienia hałasem, podczas gdy dla samego Karkowskiego stanowi kontynuację dzieła dawnych akademickich mistrzów: Stockhausena, Xenakisa, Cage'a, czy Schaeffera. Jego muzyka, przytaczając słowa samego kompozytora, nie odwołuje się jednak do żadnej tradycji - historia i tradycja w rozumieniu cywilizacji zachodniej powinna zostać zniszczona. Czy Karkowski pisze tradycję od nowa? Jego konceptualna, czasami agresywna i trudna w odbiorze sztuka doskonale wpasowuje się w otaczająca rzeczywistość. Ale rzeczywistość nie naszą, polską. Rzeczywistość japońską: ultranowoczesną i pełną skrajności. Przenosząc na nasz grunt swoje doświadczenia estetyczne Karkowski rzuca słuchaczy na głęboką wodę, gdyż przynosi z Kraju Kwitnącej Wiśni muzykę jutra.
Nagrania Karkowskiego stanowią doskonałą klamrę zjawisk zachodzących we współczesnej muzyce elektronicznej. Z jednej strony mamy do czynienia z wysoko wykształconym muzykiem z akademickim szlifem. Z drugiej – słyszymy indywidualistę, który zafascynowany amatorskimi poszukiwaniami nowych brzmień łamie wpajane mu przez lata zasady. Karkowski potwierdza swoją pozycję jednego z ważniejszych wizjonerów muzyki współczesnej.
"Najważniejszym parametrem w muzyce jest czas – mówi Karkowski - wszystko dzieje i łączy się więc w czasie. Oczywiście noise, który jest najważniejszym środkiem wyrazu, jest szalenie istotny. To bardzo elementarny dźwięk. Noise to w zasadzie wszystkie dźwięki, podczas gdy w poważnej muzyce używa się zwykle niewielkiego wycinka skali'.
Po koncercie (ok. 22.00 FU(N)Kin` DISCOvery Paaarty)
Bilety: 10 zł (koncert), 5 zł (party)
Zbigniew Karkowski
KONCERT 1\. - 9\. Festiwal muzyczny “TRZY-CZTE-RY. Konteksty. Kontrasty. Konfrontacje.”
16 listopada 2024 - 19:00
Studio Koncertowe Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego
Modzelewskiego 59 Warszawa
4 631muzyka
Eufonie 2024 - Heroiny muzyki polskiej
16 listopada 2024 - 19:00
POLIN Muzeum Historii Żydów Polskich
Mordechaja Anielewicza 6 Warszawa
4 864muzyka
Eufonie 2024 - Bastarda: Poza teraźniejszość
16 listopada 2024 - 17:00 | KUP-BILET
Zamek Królewski
Plac Zamkowy 4 Warszawa
5 420muzyka
Muzyka zespołu Metallica symfonicznie
16 listopada 2024 - 18:30
Klub Progresja
ul. Fort Wola 22 Warszawa
204 755teatr
Koncert z cyklu Jazz.PL | w radiowej Dwójce zagra kwintet Blu/Bry
15 listopada 2024 - 18:00
Studio S-3 Polskiego Radia
Modzelewskiego 59 Warszawa
2 800muzyka
Warsaw Sessions / Cameron Shahbazi / Sophia Muñoz / premiera
15 listopada 2024 - 19:00
Nowa Miodowa - Sala Koncertowa ZPSM Nr 1
ul. Rakowiecka 21 Warszawa
676muzyka
DJ Zimny Gulasz | Warszawa
15 listopada 2024 - 23:00jest więcej terminów
Hydrozagadka
11 listopada 22, Warszawa Warszawajest więcej miejsc
843muzyka
Garnizon Sztuki - miejsce pozytywnych emocji.
15 listopada 2024 - 19:00jest więcej terminów
Garnizon Sztuki
Marii Konopnickiej 6 Warszawa
2 425teatr
Belcanto furioso! Pandolfis Consort i Lisa Rombach
15 listopada 2024 - 19:00
Zamek Królewski w Warszawie
pl. Zamkowy 4 Warszawa
4 198muzyka
Matylda/Łukasiewicz, BISZ/Kosa, Iga Posta - koncert
15 listopada 2024 - 19:00
Teatr Palladium
ul. Złota 9 Warszawa
1 370teatr
Trasa - Idź Pod Prąd 2024
15 listopada 2024 - 19:00
Klub PROXIMA
ul. Żwirki i Wigury 99a Warszawa
8 055teatr
Rewia Filmowa
15 listopada 2024 - 19:30jest więcej terminów
Teatr Sabat
Foksal 16 Warszawa
1 778teatr
Spektakl komediowy w gwiazdorskiej obsadzie!
15 listopada 2024 - 18:30
Dom Kultury Świt
ul. Wysockiego 11 Warszawa
62 348teatr
Eufonie 2024 - Elīna Garanča
15 listopada 2024 - 19:00
Teatr Wielki - Opera Narodowa
Plac Teatralny 1 Warszawa
5 689muzyka
Eufonie 2024 - Skalpel: Kohelet - Iluminacje
15 listopada 2024 - 22:00
Mała Warszawa - Art&Business
Otwocka 14 Warszawa
5 812muzyka
Spektakl komediowy w gwiazdorskiej obsadzie!
15 listopada 2024 - 18:30jest więcej terminów
Dom Kultury Świt
Wysockiego 11 Warszawajest więcej miejsc
2 090 635teatr
Wiera Gran
14 listopada 2024 - 19:00jest więcej terminów
Teatr Kamienica - Scena EMILIANA
al. Solidarności 93 Warszawa
1 933teatr