ZBIGNIEW KARKOWSKI PL/JP
- 10 czerwca 2006, sobota» 20:00

Zbigniew Karkowski
radykalny koncert noisowy
Szykuje się najbardziej radykalny koncert jaki kiedykolwiek miał miejsce na Dobrej! Urodzony w Polsce, lecz mieszkający na stałe w Tokyo, Zbigniew Karkowski to niekwestionowany mistrz noisowego terroru, a przy okazji jedna z ważniejszych i barwniejszych postaci muzyki współczesnej, wymieniany jednych tchem obok takich tuzów jak Merzbow, Tetsuo Furudate, KK Null, Francisco Lopez czy Otomo Yoshihide.
Zbigniew Karkowski urodził się w Polsce, w Krakowie, lecz wyemigrował z kraju już jako nastolatek. Mieszkał w Göteborgu, Amsterdamie, Berlinie, Paryżu, Los Angeles i Tokio, gdzie w końcu osiadł na stałe. Studiował kompozycję i sonologię w Polsce, Szwecji, Francji i Holandii. Mimo to do dziś przyznaje, że jedynym kompozytorem, który nauczył go czegokolwiek był Iannis Xenakis.
Karkowski był jednym z członków eksperymentalnej brytyjskiej formacji The Hafler Trio, która, słowami samego założyciela Andrew McKenzie "nie jest tym, czym wydaje się być i nigdy nie była". Z nimi nagrał płyty "Kill The King", "Mastery Of Money", "The Hafler Trio Play The Hafler Trio", "Masturbatorium", składankę "Apo Mikhanis" oraz "Fuck". Wraz z odejściem od H3O Karkowski aktywnie uczestniczył w licznych projektach, koncentrując się wokół artystów ze sceny noise, lub zwykłych eksperymentatorów na polu dźwięku, takich jak Merzbow, Kapotte Muziek, John Duncan, Tetsuo Furudate, Ulf Bilting, Phauss, Francisco Lopez, David Kristian, Aube, Keiji Haino, Jim O'Rourke, Null/Zeni Geva, Otomo Yoshihide i wielu, wielu innych.
Karkowski pojawiał się wielokrotnie na rozmaitych festiwalach (włączając w to hiszpański Sonar, Ars Electronica, czy polskie Audio Art, Musica Genera i AltF4). Prowadził liczne odczyty na wielu poważnych konferencjach na całym świecie, chociażby Contemporary Art & Technology w Australii. Do jego stałych projektów muzycznych należy założony wraz ze Holendrem Edwinem van der Heide i Japończykiem Atau Tanaka projekt Sensorband, w którym artyści posługują się podczerwonymi czujnikami wzbudzającymi sygnały dźwiękowe wraz z przecięciem strumieni energii wychodzących ze specjalnie skonstruowanej ramy/klatki, sensorami ultradźwięków umocowanymi w specjalnych rękawicach, które stale badają dystans pomiędzy rękami i generują sygnały audio, oraz systemem śledzącym sygnały neuronowe i kodującym je na dane cyfrowe zamieniane następnie na słyszalne dla ucha pasmo.
Twórczość Sensorband znajduje się więc na styku najnowszych osiągnięć techniki oraz ruchu jako formy sztuki. Zainteresowanie najnowszymi osiągnięciami w muzyce widoczne jest też w kolaboracjach Karkowskiego z artystami z kręgu eksperymentalnej elektroniki, zrzeszonych w austriackiej wytwórni Mego (Fennesz, Pita, Rehberg & Bauer, General Magic itd.). Zbigniew Karkowski porusza się więc wśród muzyków którzy definiują na nowo pojęcie eksperymentu i progresywności; artystów, których twórczość dla jednych jest trudnym do zniesienia hałasem, podczas gdy dla samego Karkowskiego stanowi kontynuację dzieła dawnych akademickich mistrzów: Stockhausena, Xenakisa, Cage'a, czy Schaeffera. Jego muzyka, przytaczając słowa samego kompozytora, nie odwołuje się jednak do żadnej tradycji - historia i tradycja w rozumieniu cywilizacji zachodniej powinna zostać zniszczona. Czy Karkowski pisze tradycję od nowa? Jego konceptualna, czasami agresywna i trudna w odbiorze sztuka doskonale wpasowuje się w otaczająca rzeczywistość. Ale rzeczywistość nie naszą, polską. Rzeczywistość japońską: ultranowoczesną i pełną skrajności. Przenosząc na nasz grunt swoje doświadczenia estetyczne Karkowski rzuca słuchaczy na głęboką wodę, gdyż przynosi z Kraju Kwitnącej Wiśni muzykę jutra.
Nagrania Karkowskiego stanowią doskonałą klamrę zjawisk zachodzących we współczesnej muzyce elektronicznej. Z jednej strony mamy do czynienia z wysoko wykształconym muzykiem z akademickim szlifem. Z drugiej – słyszymy indywidualistę, który zafascynowany amatorskimi poszukiwaniami nowych brzmień łamie wpajane mu przez lata zasady. Karkowski potwierdza swoją pozycję jednego z ważniejszych wizjonerów muzyki współczesnej.
"Najważniejszym parametrem w muzyce jest czas – mówi Karkowski - wszystko dzieje i łączy się więc w czasie. Oczywiście noise, który jest najważniejszym środkiem wyrazu, jest szalenie istotny. To bardzo elementarny dźwięk. Noise to w zasadzie wszystkie dźwięki, podczas gdy w poważnej muzyce używa się zwykle niewielkiego wycinka skali'.
Po koncercie (ok. 22.00 FU(N)Kin` DISCOvery Paaarty)
Bilety: 10 zł (koncert), 5 zł (party)

Zbigniew Karkowski
Gryf Metal X-Mass Festival Warszawa
17 grudnia 2025 - 16:00
Klub Stodoła
ul. Stefana Batorego 10 Warszawa
12 717teatr
Spektakl "Opiekunka na zabój"
17 grudnia 2025 - 19:30jest więcej terminów
Teatr Kamienica - Scena ORLA
al. Solidarności 93 Warszawa
33 901teatr
Posłuchaj, jak śpiewa Paryż
17 grudnia 2025 - 17:00/20jest więcej terminów
Scena Relax
Złota 8 Warszawa
350 809teatr
Zawrotne tempo, niespodziewane wydarzenia, komiczne sytuacje i przezabawne dialogi
17 grudnia 2025 - 19:00jest więcej terminów
Teatr Capitol
ul. Marszałkowska 115 Warszawajest więcej miejsc
42 788teatr
Stand-up Warszawa Ursus | Rafał Rutkowski testuje
16 grudnia 2025 - 19:00
Semola Pizza i Restauracja Ursus
ul. Obywatelska 1/U9 Warszawa
5 288teatr
Scena muzyki polskiej 16.12.2025 g. 19.00
16 grudnia 2025 - 19:00
Filharmonia Narodowa - Sala Kameralna
Moniuszki 5 Warszawa
4 945muzyka
Maryla Rodowicz - Niech żyje bal. Trasa akustyczna
16 grudnia 2025 - 19:00
Teatr Roma
ul. Nowogrodzka 49 Warszawa
50 032muzyka
Wirtuoz i Małgorzata - Koncert Waldemara Malickiego
15 grudnia 2025 - 19:00jest więcej terminów
Teatr Kamienica - Scena ORLA
al. Solidarności 93 Warszawa
14 950teatr
"Piosenki, które lubię"
15 grudnia 2025 - 19:00
Teatr Muzyczny ROMA
ul. Nowogrodzka 49 Warszawa
191 131teatr
"Moja Wersja Prawdy" w Teatrze Garnizon Sztuki
15 grudnia 2025 - 19:00jest więcej terminów
Garnizon Sztuki
Marii Konopnickiej 6 Warszawa
25 160teatr
Reżyseria: Andrzej Rozhin
15 grudnia 2025 - 19:00jest więcej terminów
Teatr Capitol
ul. Marszałkowska 115 Warszawajest więcej miejsc
53 710teatr
Bezpłatny koncert organowy na Bielanach
14 grudnia 2025 - 16:00
Dobre Miejsce
Dewajtis 3 Warszawa
2 359muzyka
Kameralny Koncert Chopinowski Chopin Point Warsaw
14 grudnia 2025 - 19:00jest więcej terminów
Chopin Point Warsaw - Stara Galeria ZPAF
plac Zamkowy 8 Warszawa
10 613muzyka
Koncert Królewski - Majestat Klasyki
14 grudnia 2025 - 16:00/19
Ursynowskie Centrum Kultury "Alternatywy" - sala teatralno-koncertowa "Szekspir" - Warszawa
Gandhi 9 Warszawa
29 930muzyka
WSPÓŁGŁOSY
14 grudnia 2025 - 18:00
Nowa Miodowa - Sala Koncertowa ZPSM Nr 1
ul. Rakowiecka 21 Warszawa
2 132muzyka
Koncert Królewski - Majestat Klasyki
14 grudnia 2025 - 16:00/19
Ursynowskie Centrum Kultury "Alternatywy" - sala teatralno-koncertowa "Szekspir" - Warszawa
Gandhi 9 Warszawa
41 922muzyka
Rewia Drag Up Your Life: Christmas Miracle!
14 grudnia 2025 - 19:30jest więcej terminów
Crush Club
Plac Mirowski 1 Warszawa
2 114muzyka

























