ZBIGNIEW KARKOWSKI PL/JP
Zbigniew Karkowski
- 10 czerwca 2006, sobota» 20:00
radykalny koncert noisowy
Szykuje się najbardziej radykalny koncert jaki kiedykolwiek miał miejsce na Dobrej! Urodzony w Polsce, lecz mieszkający na stałe w Tokyo, Zbigniew Karkowski to niekwestionowany mistrz noisowego terroru, a przy okazji jedna z ważniejszych i barwniejszych postaci muzyki współczesnej, wymieniany jednych tchem obok takich tuzów jak Merzbow, Tetsuo Furudate, KK Null, Francisco Lopez czy Otomo Yoshihide.
Zbigniew Karkowski urodził się w Polsce, w Krakowie, lecz wyemigrował z kraju już jako nastolatek. Mieszkał w Göteborgu, Amsterdamie, Berlinie, Paryżu, Los Angeles i Tokio, gdzie w końcu osiadł na stałe. Studiował kompozycję i sonologię w Polsce, Szwecji, Francji i Holandii. Mimo to do dziś przyznaje, że jedynym kompozytorem, który nauczył go czegokolwiek był Iannis Xenakis.
Karkowski był jednym z członków eksperymentalnej brytyjskiej formacji The Hafler Trio, która, słowami samego założyciela Andrew McKenzie "nie jest tym, czym wydaje się być i nigdy nie była". Z nimi nagrał płyty "Kill The King", "Mastery Of Money", "The Hafler Trio Play The Hafler Trio", "Masturbatorium", składankę "Apo Mikhanis" oraz "Fuck". Wraz z odejściem od H3O Karkowski aktywnie uczestniczył w licznych projektach, koncentrując się wokół artystów ze sceny noise, lub zwykłych eksperymentatorów na polu dźwięku, takich jak Merzbow, Kapotte Muziek, John Duncan, Tetsuo Furudate, Ulf Bilting, Phauss, Francisco Lopez, David Kristian, Aube, Keiji Haino, Jim O'Rourke, Null/Zeni Geva, Otomo Yoshihide i wielu, wielu innych.
Karkowski pojawiał się wielokrotnie na rozmaitych festiwalach (włączając w to hiszpański Sonar, Ars Electronica, czy polskie Audio Art, Musica Genera i AltF4). Prowadził liczne odczyty na wielu poważnych konferencjach na całym świecie, chociażby Contemporary Art & Technology w Australii. Do jego stałych projektów muzycznych należy założony wraz ze Holendrem Edwinem van der Heide i Japończykiem Atau Tanaka projekt Sensorband, w którym artyści posługują się podczerwonymi czujnikami wzbudzającymi sygnały dźwiękowe wraz z przecięciem strumieni energii wychodzących ze specjalnie skonstruowanej ramy/klatki, sensorami ultradźwięków umocowanymi w specjalnych rękawicach, które stale badają dystans pomiędzy rękami i generują sygnały audio, oraz systemem śledzącym sygnały neuronowe i kodującym je na dane cyfrowe zamieniane następnie na słyszalne dla ucha pasmo.
Twórczość Sensorband znajduje się więc na styku najnowszych osiągnięć techniki oraz ruchu jako formy sztuki. Zainteresowanie najnowszymi osiągnięciami w muzyce widoczne jest też w kolaboracjach Karkowskiego z artystami z kręgu eksperymentalnej elektroniki, zrzeszonych w austriackiej wytwórni Mego (Fennesz, Pita, Rehberg & Bauer, General Magic itd.). Zbigniew Karkowski porusza się więc wśród muzyków którzy definiują na nowo pojęcie eksperymentu i progresywności; artystów, których twórczość dla jednych jest trudnym do zniesienia hałasem, podczas gdy dla samego Karkowskiego stanowi kontynuację dzieła dawnych akademickich mistrzów: Stockhausena, Xenakisa, Cage'a, czy Schaeffera. Jego muzyka, przytaczając słowa samego kompozytora, nie odwołuje się jednak do żadnej tradycji - historia i tradycja w rozumieniu cywilizacji zachodniej powinna zostać zniszczona. Czy Karkowski pisze tradycję od nowa? Jego konceptualna, czasami agresywna i trudna w odbiorze sztuka doskonale wpasowuje się w otaczająca rzeczywistość. Ale rzeczywistość nie naszą, polską. Rzeczywistość japońską: ultranowoczesną i pełną skrajności. Przenosząc na nasz grunt swoje doświadczenia estetyczne Karkowski rzuca słuchaczy na głęboką wodę, gdyż przynosi z Kraju Kwitnącej Wiśni muzykę jutra.
Nagrania Karkowskiego stanowią doskonałą klamrę zjawisk zachodzących we współczesnej muzyce elektronicznej. Z jednej strony mamy do czynienia z wysoko wykształconym muzykiem z akademickim szlifem. Z drugiej – słyszymy indywidualistę, który zafascynowany amatorskimi poszukiwaniami nowych brzmień łamie wpajane mu przez lata zasady. Karkowski potwierdza swoją pozycję jednego z ważniejszych wizjonerów muzyki współczesnej.
"Najważniejszym parametrem w muzyce jest czas – mówi Karkowski - wszystko dzieje i łączy się więc w czasie. Oczywiście noise, który jest najważniejszym środkiem wyrazu, jest szalenie istotny. To bardzo elementarny dźwięk. Noise to w zasadzie wszystkie dźwięki, podczas gdy w poważnej muzyce używa się zwykle niewielkiego wycinka skali'.
Po koncercie (ok. 22.00 FU(N)Kin` DISCOvery Paaarty)
Bilety: 10 zł (koncert), 5 zł (party)
Zbigniew Karkowski
A jaka jest Twoja prawda?
30 listopada 2024 - 16:00/19jest więcej terminów
Scena Teatralna Mała Warszawa
ul. Otwocka 14 Warszawa
3 019teatr
Interaktywne, humorystyczne widowisko z wykonaniem doświadczeń chemicznych i fizycznych na żywo
30 listopada 2024 - 12:00/14jest więcej terminów
Kino Wisła
Pl. Wilsona 2 Warszawa
77 861teatr
Pidżama Porno
30 listopada 2024 - 20:00jest więcej terminów
Teatr Palladium
ul. Złota 9, Warszawa Warszawajest więcej miejsc
1 472muzyka
Koncert symfoniczny 30.11.2024 g. 18
30 listopada 2024 - 18:00
Filharmonia Narodowa - Sala Koncertowa
Sienkiewicza 10 Warszawa
1 388muzyka
Komeda: "Perspektywa Nova"
30 listopada 2024 - 19:00
Bielska 30 Event Space
ul. Bielska 30 Warszawa
6 854teatr
Uważaj, o czym zamarzysz, nim zdmuchniesz świeczkę urodzinową + Dancing
30 listopada 2024 - 19:30
Teatr Capitol
ul. Marszałkowska 115 Warszawa
5 344teatr
Uważaj, o czym zamarzysz, nim zdmuchniesz świeczkę urodzinową!
30 listopada 2024 - 16:00jest więcej terminów
Teatr Capitol
ul. Marszałkowska 115 Warszawajest więcej miejsc
22 043teatr
Wiera Gran
30 listopada 2024 - 16:00jest więcej terminów
Teatr Kamienica - Scena EMILIANA
al. Solidarności 93 Warszawa
3 174teatr
Stand-up w Warszawie: Maciej Twarowski w programie "Serce mam dobre" (nagranie programu)
30 listopada 2024 - 18:00jest więcej terminów
Świetlica Wolności
ul Nowy świat 6/12 Warszawa
2 094teatr
Imię - W. Malajkat, M. Foremniak, S. Bobrowski, D. Krempa, M. Hycnar / M. Banasiuk
30 listopada 2024 - 16:00/19
Scena Relax
Złota 8 Warszawa
38 947teatr
Muzyka zespołu Metallica symfonicznie
30 listopada 2024 - 18:30jest więcej terminów
Klub Progresja
ul. Fort Wola 22 Warszawa
70 812teatr
Eufonie 2024 - Przełom. Jubileusz Pawła Szymańskiego.
30 listopada 2024 - 19:00
Nowy Teatr w Warszawie
Madalińskiego 10/16 Warszawa
2 823muzyka
Wielkie Studenckie Andrzejki - Single Night
29 listopada 2024 - 22:00
Teatr Capitol
ul. Marszałkowska 115 Warszawa
912muzyka
Koncert symfoniczny 29.11.2024 g. 19:30
29 listopada 2024 - 19:30
Filharmonia Narodowa - Sala Koncertowa
Sienkiewicza 10 Warszawa
1 555muzyka
Michał Wiśniewski Akustycznie KON-PLAST TOUR
29 listopada 2024 - 19:00
Studio Koncertowe Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego
Modzelewskiego 59 Warszawa
41 537teatr
Uważaj, o czym zamarzysz, nim zdmuchniesz świeczkę urodzinową + Potańcówka
29 listopada 2024 - 19:00jest więcej terminów
Teatr Capitol
ul. Marszałkowska 115 Warszawa
6 278teatr
Galicja Productions zaprasza na trasę koncertową Illusion
29 listopada 2024 - 19:00
Klub Progresja
ul. Fort Wola 22 Warszawa
71 965teatr