ZBIGNIEW KARKOWSKI PL/JP

Zbigniew Karkowski
- 10 czerwca 2006, sobota» 20:00
radykalny koncert noisowy
Szykuje się najbardziej radykalny koncert jaki kiedykolwiek miał miejsce na Dobrej! Urodzony w Polsce, lecz mieszkający na stałe w Tokyo, Zbigniew Karkowski to niekwestionowany mistrz noisowego terroru, a przy okazji jedna z ważniejszych i barwniejszych postaci muzyki współczesnej, wymieniany jednych tchem obok takich tuzów jak Merzbow, Tetsuo Furudate, KK Null, Francisco Lopez czy Otomo Yoshihide.
Zbigniew Karkowski urodził się w Polsce, w Krakowie, lecz wyemigrował z kraju już jako nastolatek. Mieszkał w Göteborgu, Amsterdamie, Berlinie, Paryżu, Los Angeles i Tokio, gdzie w końcu osiadł na stałe. Studiował kompozycję i sonologię w Polsce, Szwecji, Francji i Holandii. Mimo to do dziś przyznaje, że jedynym kompozytorem, który nauczył go czegokolwiek był Iannis Xenakis.
Karkowski był jednym z członków eksperymentalnej brytyjskiej formacji The Hafler Trio, która, słowami samego założyciela Andrew McKenzie "nie jest tym, czym wydaje się być i nigdy nie była". Z nimi nagrał płyty "Kill The King", "Mastery Of Money", "The Hafler Trio Play The Hafler Trio", "Masturbatorium", składankę "Apo Mikhanis" oraz "Fuck". Wraz z odejściem od H3O Karkowski aktywnie uczestniczył w licznych projektach, koncentrując się wokół artystów ze sceny noise, lub zwykłych eksperymentatorów na polu dźwięku, takich jak Merzbow, Kapotte Muziek, John Duncan, Tetsuo Furudate, Ulf Bilting, Phauss, Francisco Lopez, David Kristian, Aube, Keiji Haino, Jim O'Rourke, Null/Zeni Geva, Otomo Yoshihide i wielu, wielu innych.
Karkowski pojawiał się wielokrotnie na rozmaitych festiwalach (włączając w to hiszpański Sonar, Ars Electronica, czy polskie Audio Art, Musica Genera i AltF4). Prowadził liczne odczyty na wielu poważnych konferencjach na całym świecie, chociażby Contemporary Art & Technology w Australii. Do jego stałych projektów muzycznych należy założony wraz ze Holendrem Edwinem van der Heide i Japończykiem Atau Tanaka projekt Sensorband, w którym artyści posługują się podczerwonymi czujnikami wzbudzającymi sygnały dźwiękowe wraz z przecięciem strumieni energii wychodzących ze specjalnie skonstruowanej ramy/klatki, sensorami ultradźwięków umocowanymi w specjalnych rękawicach, które stale badają dystans pomiędzy rękami i generują sygnały audio, oraz systemem śledzącym sygnały neuronowe i kodującym je na dane cyfrowe zamieniane następnie na słyszalne dla ucha pasmo.
Twórczość Sensorband znajduje się więc na styku najnowszych osiągnięć techniki oraz ruchu jako formy sztuki. Zainteresowanie najnowszymi osiągnięciami w muzyce widoczne jest też w kolaboracjach Karkowskiego z artystami z kręgu eksperymentalnej elektroniki, zrzeszonych w austriackiej wytwórni Mego (Fennesz, Pita, Rehberg & Bauer, General Magic itd.). Zbigniew Karkowski porusza się więc wśród muzyków którzy definiują na nowo pojęcie eksperymentu i progresywności; artystów, których twórczość dla jednych jest trudnym do zniesienia hałasem, podczas gdy dla samego Karkowskiego stanowi kontynuację dzieła dawnych akademickich mistrzów: Stockhausena, Xenakisa, Cage'a, czy Schaeffera. Jego muzyka, przytaczając słowa samego kompozytora, nie odwołuje się jednak do żadnej tradycji - historia i tradycja w rozumieniu cywilizacji zachodniej powinna zostać zniszczona. Czy Karkowski pisze tradycję od nowa? Jego konceptualna, czasami agresywna i trudna w odbiorze sztuka doskonale wpasowuje się w otaczająca rzeczywistość. Ale rzeczywistość nie naszą, polską. Rzeczywistość japońską: ultranowoczesną i pełną skrajności. Przenosząc na nasz grunt swoje doświadczenia estetyczne Karkowski rzuca słuchaczy na głęboką wodę, gdyż przynosi z Kraju Kwitnącej Wiśni muzykę jutra.
Nagrania Karkowskiego stanowią doskonałą klamrę zjawisk zachodzących we współczesnej muzyce elektronicznej. Z jednej strony mamy do czynienia z wysoko wykształconym muzykiem z akademickim szlifem. Z drugiej – słyszymy indywidualistę, który zafascynowany amatorskimi poszukiwaniami nowych brzmień łamie wpajane mu przez lata zasady. Karkowski potwierdza swoją pozycję jednego z ważniejszych wizjonerów muzyki współczesnej.
"Najważniejszym parametrem w muzyce jest czas – mówi Karkowski - wszystko dzieje i łączy się więc w czasie. Oczywiście noise, który jest najważniejszym środkiem wyrazu, jest szalenie istotny. To bardzo elementarny dźwięk. Noise to w zasadzie wszystkie dźwięki, podczas gdy w poważnej muzyce używa się zwykle niewielkiego wycinka skali'.
Po koncercie (ok. 22.00 FU(N)Kin` DISCOvery Paaarty)
Bilety: 10 zł (koncert), 5 zł (party)

Zbigniew Karkowski
Mary Komasa - Disarm Live
2 grudnia 2020 - 20:00jest więcej terminów
Teatr Syrena
ul. Litewska 3 Warszawa
20 905muzyka
Spotkanie online z Pawłem Domagałą
1 grudnia 2020 - 18:00
EMPiK Megastore - Nowy Świat
ul. Nowy Świat 15/17 Warszawa
5 011muzyka
Hetmanowi Zamoyskiemu – koncert online
od: 28 listopada 2020 do: 1 grudnia 2020
Online
https://www.youtube.com/channel/UC-m28nt18Ep1aSp8bZIgLfQ Warszawa
4 611muzyka
Musica Pura z Austrii - Scena Muzyki Nowej
1 grudnia 2020 - 19:00
Nowy Teatr
ul. Madalińskiego 10/16 Warszawa
3 123muzyka
TOPS
1 grudnia 2020 - 20:00
Klub "Pogłos"
ul. Burakowska 12 Warszawa
8 241muzyka
The Rocket Man, a tribute to Sir Elton John
1 grudnia 2020 - 19:00
Hala Torwar
ul. Łazienkowska 6A Warszawa
57 937muzyka
THE ROCKET MAN - A Tribute to Sir Elton John
1 grudnia 2020 - 19:00
Hala Torwar
Łazienkowska 6a Warszawa
94 314muzyka
Rocket Man a tribute to Sir Elton John
1 grudnia 2020 - 19:00
Hala Torwar
ul. Łazienkowska 6A Warszawa
107 339muzyka
Koncert live stream: John Porter SOLO
29 listopada 2020 - 18:00
Dom Kultury Zacisze
ul. Blokowa 1 Warszawa
3 266muzyka
THE 3 TENORS & SOPRANO – WIECZÓR Z WŁOSKIM AKCENTEM
29 listopada 2020 - 20:00
Sala Prowincjalska przy Klasztorze oo. Dominikanów
Freta 10 Warszawa
12 163muzyka
Koncert symfoniczny 29.11.2020 g. 18:00
29 listopada 2020 - 18:00
Filharmonia Narodowa, Scena Koncertowa
Sienkiewicza 10 Warszawa
4 945muzyka
Włoscy artyści w hołdzie dla Jana Pawła II
29 listopada 2020 - 18:00jest więcej terminów
Sala Prowincjalska przy Klasztorze oo. Dominikanów
ul. Freta 10 Warszawa
189 272muzyka
The 3 Tenors & Soprano - Włoska Gala Operowa
29 listopada 2020 - 20:00jest więcej terminów
Sala Prowincjalska przy Klasztorze oo. Dominikanów
ul. Freta 10 Warszawa
207 791muzyka
Włoscy artyści w hołdzie dla Jana Pawła II
29 listopada 2020 - 18:00jest więcej terminów
Kościół pw. św. Jacka oo. dominikanów
ul. Freta 10 Warszawa
191 203muzyka
THE NEIGHBOURHOOD
29 listopada 2020 - 19:30jest więcej terminów
Hala Torwar
ul. Łazienkowska 6A Warszawa
54 938muzyka
Don Giovanni / Wolfgang Amadeus Mozart - przedstawienia odwołane
28 listopada 2020 - 19:00jest więcej terminów
Teatr Królewski w Muzeum Łazienki Królewskie
Agrykola 1 Warszawa
6 104muzyka
Olga i Natalia Pasiecznik – recital wokalny / Festiwal Eufonie
28 listopada 2020 - 17:00
Zamek Królewski
Plac Zamkowy 4 Warszawa
3 352muzyka