ZBIGNIEW KARKOWSKI PL/JP
Zbigniew Karkowski
- 10 czerwca 2006, sobota» 20:00
radykalny koncert noisowy
Szykuje się najbardziej radykalny koncert jaki kiedykolwiek miał miejsce na Dobrej! Urodzony w Polsce, lecz mieszkający na stałe w Tokyo, Zbigniew Karkowski to niekwestionowany mistrz noisowego terroru, a przy okazji jedna z ważniejszych i barwniejszych postaci muzyki współczesnej, wymieniany jednych tchem obok takich tuzów jak Merzbow, Tetsuo Furudate, KK Null, Francisco Lopez czy Otomo Yoshihide.
Zbigniew Karkowski urodził się w Polsce, w Krakowie, lecz wyemigrował z kraju już jako nastolatek. Mieszkał w Göteborgu, Amsterdamie, Berlinie, Paryżu, Los Angeles i Tokio, gdzie w końcu osiadł na stałe. Studiował kompozycję i sonologię w Polsce, Szwecji, Francji i Holandii. Mimo to do dziś przyznaje, że jedynym kompozytorem, który nauczył go czegokolwiek był Iannis Xenakis.
Karkowski był jednym z członków eksperymentalnej brytyjskiej formacji The Hafler Trio, która, słowami samego założyciela Andrew McKenzie "nie jest tym, czym wydaje się być i nigdy nie była". Z nimi nagrał płyty "Kill The King", "Mastery Of Money", "The Hafler Trio Play The Hafler Trio", "Masturbatorium", składankę "Apo Mikhanis" oraz "Fuck". Wraz z odejściem od H3O Karkowski aktywnie uczestniczył w licznych projektach, koncentrując się wokół artystów ze sceny noise, lub zwykłych eksperymentatorów na polu dźwięku, takich jak Merzbow, Kapotte Muziek, John Duncan, Tetsuo Furudate, Ulf Bilting, Phauss, Francisco Lopez, David Kristian, Aube, Keiji Haino, Jim O'Rourke, Null/Zeni Geva, Otomo Yoshihide i wielu, wielu innych.
Karkowski pojawiał się wielokrotnie na rozmaitych festiwalach (włączając w to hiszpański Sonar, Ars Electronica, czy polskie Audio Art, Musica Genera i AltF4). Prowadził liczne odczyty na wielu poważnych konferencjach na całym świecie, chociażby Contemporary Art & Technology w Australii. Do jego stałych projektów muzycznych należy założony wraz ze Holendrem Edwinem van der Heide i Japończykiem Atau Tanaka projekt Sensorband, w którym artyści posługują się podczerwonymi czujnikami wzbudzającymi sygnały dźwiękowe wraz z przecięciem strumieni energii wychodzących ze specjalnie skonstruowanej ramy/klatki, sensorami ultradźwięków umocowanymi w specjalnych rękawicach, które stale badają dystans pomiędzy rękami i generują sygnały audio, oraz systemem śledzącym sygnały neuronowe i kodującym je na dane cyfrowe zamieniane następnie na słyszalne dla ucha pasmo.
Twórczość Sensorband znajduje się więc na styku najnowszych osiągnięć techniki oraz ruchu jako formy sztuki. Zainteresowanie najnowszymi osiągnięciami w muzyce widoczne jest też w kolaboracjach Karkowskiego z artystami z kręgu eksperymentalnej elektroniki, zrzeszonych w austriackiej wytwórni Mego (Fennesz, Pita, Rehberg & Bauer, General Magic itd.). Zbigniew Karkowski porusza się więc wśród muzyków którzy definiują na nowo pojęcie eksperymentu i progresywności; artystów, których twórczość dla jednych jest trudnym do zniesienia hałasem, podczas gdy dla samego Karkowskiego stanowi kontynuację dzieła dawnych akademickich mistrzów: Stockhausena, Xenakisa, Cage'a, czy Schaeffera. Jego muzyka, przytaczając słowa samego kompozytora, nie odwołuje się jednak do żadnej tradycji - historia i tradycja w rozumieniu cywilizacji zachodniej powinna zostać zniszczona. Czy Karkowski pisze tradycję od nowa? Jego konceptualna, czasami agresywna i trudna w odbiorze sztuka doskonale wpasowuje się w otaczająca rzeczywistość. Ale rzeczywistość nie naszą, polską. Rzeczywistość japońską: ultranowoczesną i pełną skrajności. Przenosząc na nasz grunt swoje doświadczenia estetyczne Karkowski rzuca słuchaczy na głęboką wodę, gdyż przynosi z Kraju Kwitnącej Wiśni muzykę jutra.
Nagrania Karkowskiego stanowią doskonałą klamrę zjawisk zachodzących we współczesnej muzyce elektronicznej. Z jednej strony mamy do czynienia z wysoko wykształconym muzykiem z akademickim szlifem. Z drugiej – słyszymy indywidualistę, który zafascynowany amatorskimi poszukiwaniami nowych brzmień łamie wpajane mu przez lata zasady. Karkowski potwierdza swoją pozycję jednego z ważniejszych wizjonerów muzyki współczesnej.
"Najważniejszym parametrem w muzyce jest czas – mówi Karkowski - wszystko dzieje i łączy się więc w czasie. Oczywiście noise, który jest najważniejszym środkiem wyrazu, jest szalenie istotny. To bardzo elementarny dźwięk. Noise to w zasadzie wszystkie dźwięki, podczas gdy w poważnej muzyce używa się zwykle niewielkiego wycinka skali'.
Po koncercie (ok. 22.00 FU(N)Kin` DISCOvery Paaarty)
Bilety: 10 zł (koncert), 5 zł (party)
Zbigniew Karkowski
Amarok - Warszawa, 13.04.2024 (support: Appleseed)
13 kwietnia 2024 - 19:00
Terminal Kultury Gocław
Jana Nowaka-Jeziorańskiego 24 Warszawa
3 882muzyka
PUNKY REGGAE live 2024, czyli 20 koncertów na XX-lecie trasy !
13 kwietnia 2024 - 17:00
Klub PROXIMA
ul. Żwirki i Wigury 99a Warszawa
8 037teatr
Jozef Van Wissem | „Upadek domu Usherów” | Timeless Film Festival Warsaw
13 kwietnia 2024 - 20:30
POLIN Muzeum Historii Żydów Polskich
Mordechaja Anielewicza 6 Warszawa
6 575muzyka
Małe Instrumenty | „Faust” | Timeless Film Festival Warsaw
13 kwietnia 2024 - 16:00
POLIN Muzeum Historii Żydów Polskich
Mordechaja Anielewicza 6 Warszawa
6 633muzyka
Koncert Muzyki Filmowej z utworami Hansa Zimmera
13 kwietnia 2024 - 19:30
COS Torwar
ul. Łazienkowska 6a Warszawa
37 623teatr
Koncert Muzyki Filmowej Junior
13 kwietnia 2024 - 12:00jest więcej terminów
COS Torwar
ul. Łazienkowska 6a Warszawa
41 539teatr
Koncert symfoniczny 13.04.2024 g. 18.00
13 kwietnia 2024 - 18:00
Filharmonia Narodowa - Sala Koncertowa
Sienkiewicza 10 Warszawa
8 976muzyka
Koncert promujący nowy album zespołu "Małe niebo"
13 kwietnia 2024 - 19:00jest więcej terminów
Dom Literatury
Krakowskie Przedmieście 87/89 Warszawa
377 592teatr
Bajowy spektakl dla całej rodziny
13 kwietnia 2024 - 11:00/13
Terminal Kultury Gocław
ul. Jana Nowaka-Jeziorańskiego 24 Warszawa
74 601teatr
Jak się (nie)golić przed poznaniem teścia
13 kwietnia 2024 - 16:00/19jest więcej terminów
Scena Relax
Złota 8 Warszawajest więcej miejsc
687 277teatr
Ponad Chmurami
13 kwietnia 2024 - 19:00jest więcej terminów
Dom Literatury
Krakowskie Przedmieście 87/89 Warszawajest więcej miejsc
616 837muzyka
RED SCALP | WARSZAWA
12 kwietnia 2024 - 19:00
Chmury
11 Listopada, nr 22 Warszawa
4 071muzyka
NNEKA | WARSZAWA
12 kwietnia 2024 - 20:00
Niebo
Nowy Świat 21 Warszawa
4 950muzyka
Dobrawa Czocher | filmy Germaine Dulac | Timeless Film Festival Warsaw –
12 kwietnia 2024 - 20:00
POLIN Muzeum Historii Żydów Polskich
Mordechaja Anielewicza 6 Warszawa
8 883muzyka
Rewia moja miłość - Historia Rewii
12 kwietnia 2024 - 19:30jest więcej terminów
Teatr Sabat
Foksal 16 Warszawa
62 684teatr
Koncert symfoniczny 12.04.2024 g. 19.30
12 kwietnia 2024 - 19:30
Filharmonia Narodowa - Sala Koncertowa
Sienkiewicza 10 Warszawa
11 417muzyka
Garnizon Sztuki - miejsce pozytywnych emocji.
12 kwietnia 2024 - 19:00jest więcej terminów
Garnizon Sztuki
Marii Konopnickiej 6 Warszawa
508 191teatr