koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
CO JEST GRANE - grudzień 2024 - nr 366KLIMT Wrocław
zmodyfikowano  12 lat temu

NADSTAW USZU

CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 36 988 wyświetleń od 1 stycznia 2007
  • 16 marca 2003, niedziela
    » 18:00

REŻ. STEPHEN FREARS

Celem cyklu Kino Młodych Krytyków jest prezentacja współczesnego kina widzianego oczami przedstawiciela młodej generacji krytyków filmowych. Zapraszani krytycy przedstawiają zgromadzonej widowni film (lub wybór fragmentów kilku filmów), o którym ich zadaniem warto z różnych powodów porozmawiać. Cykl ten (spotkania odbywają się w trybie comiesięcznym) jest szansą poruszenia ważnych dla młodego pokolenia tematów związanych z wyborami estetycznymi, ideowymi; własnym światopoglądem i upodobaniami. Wieczory spędzone na dyskusji z krytykami filmowymi stwarzają szansę interesującej rozmowy o współczesnym kinie! Pierwszy gość cyklu Mateusz Werner zarekomendował film Przemysława Wojcieszka Głośniej od bomb. Natomiast w marcu zapraszamy na film Nadstaw Uszu angielskiego reżysera Stephena Frearsa polecony przez Bartosza Żurawieckiego.

Nadstaw uszu (znany również pod tytułem Kij mu w oko) to filmowa opowieść o życiu i karierze angielskiego pisarza i dramaturga Joe Ortona, który 9 sierpnia 1967 r., w wieku 34 lat, zginął z ręki swego przyjaciela, wspólnika i kochanka Kennetha Halliwella. Kanwą scenariusza stała się wydana w 1978 r. biograficzna książka amerykańskiego pisarza Johna Lahra. Joe Orton pochodził, podobnie jak reżyser Stephen Frears, z Leicester. Jego pozycja społeczna nie była obiecująca - Orton nie miał nazwiska, majątku, znajomości. Jako 17-letni student Królewskiej Akademii Sztuki Dramatycznej poznał 25-letniego Halliwella. Nowy przyjaciel miał wszystko, czego Ortonowi brakowało: pieniądze, samochód, mieszkanie, był wykształcony, bystry i ambitny. Dodatkowo postanowił zrobić z kochanka wielkiego pisarza. Orton zaczął intensywnie studiować i po pewnym czasie podjął pierwsze próby pisarskie. Halliwell podsuwał mu swoje pomysły, poprawiał, pomagał i wykorzystując swe kontakty, wprowadził przyjaciela na rynek wydawniczy. Za sukcesami pisarskimi poszły sceniczne, ale wraz z nimi pojawiły się pierwsze konflikty. 9 sierpnia 1967 r. nastąpił ostateczny kryzys: Halliwell zabił Ortona kilkoma ciosami w głowę, a następnie sam popełnił samobójstwo przedawkowując środki nasenne.

Film Frearsa, twórcy m.in. Prywatnego detektywa, Mojej pięknej pralni, Niebezpiecznych związków czy Przypadkowego bohatera, to dość ponury, anarchizujący w tonie film biograficzny, który oprócz sporej dawki informacji o życiu bohatera, dostarcza także wiadomości ogólniejszej natury: o istocie pisarstwa, skomplikowanych związkach międzyludzkich czy homoseksualnej więzi między mężczyznami o dużych indywidualnościach.

zmodyfikowano  12 lat temu
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ