ECHA CELTYCKIE
- 10 kwietnia 2003, czwartek» 19:00
THE IRISH CONNECTION, DUDY JULIANA
THE IRISH CONNECTION: Justyna Kosmulska - vocal, gitara 12-strunowa Łukasz Talarek - darabuka, drumla Cezary Waśniewski - vocal, gitara akustyczna Jarek Żeliński - flety, tin whistles, darabuka
Historia zespołu do dziś...
Początki
Zespół został założony w Warszawie przez Cezarego Waśniewskiego - miłośnika i znawcę irlandzkiej muzyki folkowej i Mateusza Stryjeckiego - artystę grafika i muzyka. W końcu 1999 roku po powrocie Mateusza z 9-letniego pobytu w Kanadzie, duet rozpoczął próby z kilkunastoma piosenkami z repertuaru The Dubliners. W lutym 2000 roku po zaimprowizowanym występie w nowootwartym salonie multimedialnym Extrapole w Jankach k/Warszawy do duetu dołączył grający na tabli Wojtek Mazurkiewicz - muzyk związany przede wszystkim z klasyczną muzyką Indii. W takim składzie, pod nazwą The Irish Connection zespół wystąpił publicznie po raz pierwszy w lutym 2000 roku na estradzie SDK w Warszawie, w autorskim programie klubowym Tadeusza Woźniaka.
Jako trio Mazurkiewicz/Stryjecki/Waśniewski zespół wypracował charakterystyczne brzmienie, na które składały się dwa wokale, często prowadzone w dwugłosie, akustyczna gitara rytmiczna, oraz druga gitara, tin whistles lub mandolina na tle gęstego akompaniamentu tabli. Repertuar zespołu wyraźnie ciążył w strone pubowych brzmień The Dubliners, The Clancys oraz nastrojowych ballad Planxty i Bothy Band. Przez cały rok 2000 zespół często występował na estradach klubowych Warszawy, a szczególnie w Natolińskim Ośrodku Kultury oraz Ośrodku Kultury ARSUS w Ursusie. Wtedy również nawiązał bliskie kontakty z czołówką warszawskich zespołów celt-folkowych: Dudami Juliana, Slainte i muzykami przyszłego zespołu Rimead.
Pierwsze zmiany
Na wiosnę 2001 Wojtka Mazurkiewicza zastąpił grający na perkusji i kongach znany muzyk jazzowy, Przemek Cioch. Zmiana w zespole nie wpłynęła znacząco na jego repertuar i brzmienie. Obecność Przemka dodała jednak zdecydowanej rytmicznej dyscypliny. Fani zespołu do dziś wspominają jego porywające solówki z końcowych utworów ówczesnych koncertów. W połowie 2001 roku rozpoczęła się współpraca zespołu ze skrzypkiem Dud Juliana, Tomkiem Zygmontem, która zaowocowała również wieloma wspólnymi występami obydwu zespołów w warszawskich pubach Morgan’s i Cork.
- czas przyśpiesza
Początek 2002 roku przynosi następne zmiany. Mateusz Stryjecki tylko
okazjonalnie występuje z zespołem, zajmując się przygotowaniem materiału
do płyt z muzyką elektroniczną, wydanych wkrótce potem przez wytwórnię
Anymusic. Stały skład zespołu wzbogaca się o grającego na gitarze basowej
Filipa Jurczyszyna, ściągniętego przez Przemka z Chołody Blues Trio. Tomek
Zygmont zasila również skład zespołu w czasie większych imprez. Brzmienie
zespołu nieuchronnie zmierza w stronę folk-rocka. Ważnym punktem w historii
zespołu są występy w Klubie Festiwalowym Nowa Tradycja w dniach
11-14.04.2002. The Irish Connection w składzie Cioch, Jurczyszyn, Waśniewski
wystąpił z Mateuszem Stryjeckim i Tomkiem Zygmontem. Przez dwa wieczory z zespołem śpiewała również gościnnie Justyna Grabska (Kosmulska).
Nazajutrz po zakończeniu Festiwalu zespół wszedł do wołomińskiego studia
Krzysztofa Maszoty rozpoczynając nagrania do płyty Echa Celtyckie
.
Echa Celtyckie
Projekt Echa Celtyckie
to wspólny pomysł Cezarego Waśniewskiego i Piotra
Dygasiewicza, właściciela wytwórni Anymusic. Wydawnictwo kierowane do masowego odbiorcy miało jednocześnie stanowić przegląd dokonań polskich
zespołów grających celt-folka. Ostatecznie do nagrań udało się namówić
(poza The Irish Connection) warszawskie Dudy Juliana i Ulę Kapałę z zespołem z Wrocławia. Nagrania ruszyły pod koniec kwietnia 2002 r.,
jednocześnie w studiach w Warszawie i Wrocławiu.
The Irish Connection dokonała nagrań w składzie: Przemek Cioch - konga Filip Jurczyszyn - gitara basowa Mateusz Stryjecki - gitara akustyczna, mandolina, tin whistle, back vocal Cezary Waśniewski - vocal, gitara akustyczna Gościnnie wystąpili: Małgorzata Waśniewska (14-letnia córka Czarka) - flet, instr. klawiszowe, back vocal Piotr Dygasiewicz - instr. klawiszowe Krzystof Maszota - gitara akustyczna Tomasz Zygmont - skrzypce
Siedem utworów zagranych przez The Irish Connection w klimacie folk-rockowym
to podsumowanie i jednocześnie zamknięcie pierwszego okresu działalności
zespołu. Płyta Echa Celtyckie
osiągnie również znaczny sukces
komercyjny - 4000 sprzedanych płyt w ciągu pierwszego roku, drugie wydanie
planowane jest na maj 2003 r.
Dowspuda 2002
Dość niespodziewanie muzycy TIC biorący udział w nagraniach Ech
Celtyckich
po ich zakończeniu nie zdradzali szczególnej ochoty do wspólnego muzykowania. Wobec zbliżającego się najważniejszego wydarzenia
sezonu - Festiwalu Celtyckiego w Dowspudzie Cezary Waśniewski rozpoczął
gorączkowe poszukiwania muzyków do nowego składu zespołu. Ostatecznie, na 6 tygodni przed występem w Dowspudzie próby rozpoczął nowy skład The
Irish Connection z Justyną Grabską (vocal, gitara 12-strunowa), znaną
wcześniej ze śpiewania we wszystkich znanych i nieznanych językach świata
i Jarkiem Ethnotransem
Żelińskim (flety, tin whistles, darabuka) znanym z występów z Goścmi z Nizin
i Meltradem
. Występ TIC otwierający
festiwal w Dowspudzie był sporym zaskoczeniem dla fanów zespołu, również
ze względu na odnowiony repertuar zawierający wiele mniej znanych utworów
pochodzących ze Szkocji.
Sezon 2002/2003
Po udanym występie w Dowspudzie zespół postanowił w tym składzie
rozwijać nowy repertuar i pracować nad nowym brzmieniem, nie zaniedbując
występów na estradach klubowych. Często dawał się spotkać w Ośrodku
Kultury ARSUS w Ursusie, wziął udział w imprezie wąskotorowej Ziutka
Vlepkarza w Piasecznie i rozpoczął cykl imprez Echa Celtyckie
w warszawskim klubie Kopalnia. The Irish Connection będąc gospodarzem imprezy
zapraszał swoich muzycznych przyjaciół do wspólnego grania. Gromadzące
tłumy fanów imprezy w Kopalni gościly w grudniu 2002 zespół Rimead, a w styczniu 2003 - Ulę Kapałę z zespołem. W styczniu 2003 zespół zasilił
Łukasz Talarek grający na darabuce i drumli.
DUDY JULIANA Gdzie jest Julian?, czyli nazwa i muzyka
Na początek spróbujemy odpowiedzieć na najczęściej chyba zadawane nam pytanie: dlaczego "dudy juliana"? Nie mamy wśród nas żadnego Juliana, nie mamy też dud. Skąd zatem dudy? Odpowiedź jest prosta choć zawiła. Dudy irlandzkie to po angielsku uillean pipes (czytaj mniej więcej julin paip), od tego już blisko do julianowych dud, a że zawsze chcieliśmy mieć w zespole ten instrument to postanowiliśmy mieć go chociaż w nazwie. Od początku chcieliśmy grać muzykę podobną do tej jaką można usłyszeć w irlandzkich i szkockich pubach. Początkowo największą inspiracją były proste, surowe wręcz, ale zniewalające autentyzmem i radosnym nastrojem nagrania zespołu The Dubliners. W Polsce podobnej muzyki można było posłuchać na koncertach szantowych. Raziło nas jednak że, piosenki te, śpiewane przez polskich szantymenów były często nie tłumaczone, a po prostu przerabiane na pieśni o morzu czy wielorybie (oczywiście nie wszystkie bo były również bardzo dobre tłumaczenia). Dlatego my, dudowi tłumacze: Tomek Zygmont i Artur Rutkowski, jednym z celów istnienia zespołu uczyniliśmy przybliżenie polskiej publiczności pięknej, pełnej życia i humoru poezji tych piosenek. Staramy się, by wszystkie piosenki, które śpiewamy po polsku możliwie jak najwierniej oddawały nastrój i treść oryginałów. Czy to się nam udaje, oceńcie sami. Potem, z czasem zaczęliśmy odkrywać także urok melodii i tańców - dziś mamy ich coraz więcej w repertuarze. Nie zmieniło się jedno, nadal najważniejszy w graniu dud juliana jest prosty, szczery przekaz i radosny nastrój zabawy.
Skąd te Dudy? czyli krótka historia
Dudy juliana założyliśmy w 1996 roku. Wcześniej przy Wydziale Leśnym SGGW
w Warszawie grały już kapele bluesowe i countrowe (Little Band, potem
Rulonersi) w których m.in. grał Tomek Zygmont (skrzypce i śpiew) i Krzyś
Janeczko (gitara). Dołączył do nich Artur Rutkowski (śpiew i gitara), a potem Ania Trauman, dziś Kozakiewicz (flety i śpiew) - jedyna "nie-
leśniczka" w kapeli. To był pierwszy skład dud juliana. Wkrótce
zaprosiliśmy do wspólnego muzykowania kolejnego leśnika Piotra
Prądzyńskiego (akordeon). W tym składzie pierwszy publiczny występ
jesienią 1996 roku odbył się podczas Mikołajek Folkowych w Lublinie.
Graliśmy też na kilku przeglądach piosenki studenckiej odróżniając się od smutnych dziewczyn w przydługich czarnych swetrach (zwykle dominujących
na takich imprezach) za co zostaliśmy kilkakrotnie nagrodzeni. Potem były
bardzo fajne i ważne dla nas festiwale: Krotoszyn (VII 97) i I Festiwal
Celtycki w Dowspudzie (VII 97). Na tym drugim zostaliśmy wyróżnieni (obok
Shamrocka z Suwałk). Graliśmy też w wielu warszawskich pubach i klubach
studenckich. Po 9 miesiącach wspólnego grania zawiesiliśmy działalność
dud. Przerwa trwała blisko dwa lata, choć wiosną 98 spotkaliśmy się jeszcze na chwilkę
by nagrać, jak nam się wtedy wydawało, pamiątkowy
materiał, który wykorzystaliśmy do wydania kasety pt. Siedem pijanych nocy.
W nagraniu wziął udział także zawsze pomocny nam Mirek Kozak z Open
Folk
. Podczas dwuletniej przerwy niektórzy z nas nie próżnowali, Tomek z Piotrem 'Fire'm' Iwańczukiem (przyszłym muzykiem dud) stworzyli duet
Powała
, grali też w zespole Meltrad. Odnowione
dudy juliana grają od września 1999. Odszedł Krzyś Janeczko, a zastąpił go Piotr "Fire"
Iwańczuk (gitara i śpiew). Najważniejsze koncerty w roku 2000 to m.in. na Festiwalu Celtyckim w Dowspudzie i festiwalu Celt w Poznaniu (niezapomniana
noc sesyjna z bretońskim zespołem Deskomp). W 2001 podjęliśmy
współpracę z dwoma wspaniałymi, naprawdę irlandzkimi pubami w Warszawie:
Cork i Morgan's. Jesienią 2001 Piotra Fire
Iwańczuka zastąpił nowy
gitarzysta - Bartek Kubielski. W kwietniu 2002 wzięliśmy udział, wspólnie
z Ulą Kapałą i The Irish Connection w nagraniu pyty-składanki pt. Echa
Celtyckie, rejestrując pięć utworów. Płyta została wydana w czerwcu 2002 roku.
www.dudyjuliana.art.pl
Przekrój polskiej piosenki na tle kariery Violetty Villas
4 kwietnia 2024 - 19:30jest więcej terminów
Teatr Sabat
Foksal 16 Warszawa
283 158teatr
Rodzinny spektakl Teatru Piasku Tetiany Galitsyny - Mały Książę
4 kwietnia 2024 - 19:00jest więcej terminów
Kino Elektronik
Generała Zajączka 7 Warszawa
1 579 479teatr
Recital RÓŻY FRĄCKIEWICZ - filalistki The Voice Senior - w DOMU ZE SZTUKĄ
2 kwietnia 2024 - 18:00
DOM ZE SZTUKĄ
Jagiellońska 66 Warszawa
9 168muzyka
Muzyczny marzec w CH Reduta: wesołe melodie i kreatywne tworzenie!
od: 1 marca 2024 do: 31 marca 2024
Atrium Reduta
Al. Jerozolimskie 148 Warszawa
10 460muzyka
Koncerty chopinowskie w Starej Galerii ZPAF w lewym skrzydle Zamku Królewskiego
31 marca 2024 - 18:00jest więcej terminów
Stara Galeria ZPAF
Plac Zamkowy 8 Warszawa
356 383teatr
Chopin Concert
31 marca 2024 - 14:30/16jest więcej terminów
Sala Koncertowa Fryderyk
Podwale 15 Warszawajest więcej miejsc
2 063 211teatr
Boeing Boeing - odlotowa komedia z udziałem gwiazd
25 marca 2024 - 19:00
Teatr Palladium
ul. Złota 9 Warszawa
223 999teatr
VIVALDI DLA DZIECI! 4 PORY ROKU!
24 marca 2024 - 11:00, 13:00, 15:00, 17:00jest więcej terminów
FILHARMONIA DLA DZIECI - PAŁAC NOWY ŚWIAT 72
Nowy Świat 72 Warszawa
4 391muzyka
KONCERT NA NIEDZIELĘ PALMOWĄ | CHÓR KAMERALNY COLLEGIUM MUSICUM UW | ANDRZEJ BORZYM JR - dyrygent
24 marca 2024 - 12:00
Warszawskie Towarzystwo Muzyczne im. Stanisława Moniuszki
Morskie Oko 2 Warszawa
5 064muzyka
Mistrz Muzycznych Krajobrazów | Ennio Morricone
24 marca 2024 - 19:00
Bielański Ośrodek Kultury
ul. Goldoniego 1 Warszawa
5 498muzyka
Dopelord | Warszawa
24 marca 2024 - 19:00
Klub Hydrozagadka
11 listopada 22 Warszawa
4 500muzyka
ENSLAVED | WARSZAWA
24 marca 2024 - 20:00
Proxima
Żwirki i Wigury 99a Warszawa
6 139muzyka
Speed Dating | Wiek 29-39 | Warszawa
24 marca 2024 - 16:00
Sobremesa Tapas Bar Browary Warszawskie
Grzybowska 56 Warszawa
9 343muzyka
Pidżama Porno
23 marca 2024 - 20:00
Klub Palladium
ul. Złota 9 Warszawa
2 989muzyka
"My wiemy kim jest" Leonard Cohen
23 marca 2024 - 19:00
Bielska 30 Event Space
ul. Bielska 30 Warszawa
8 236teatr
Koncert bajkowy
23 marca 2024 - 17:00
Kino Elektronik
Generała Zajączka 7 Warszawa
103 864teatr
KONCERT SYMFONICZNY / SZYMCZEWSKA – RUNTZ
22 marca 2024 - 19:00
Sala Koncertowa „Nowa Miodowa” w Zespole Państwowych Szkół Muzycznych Nr 1 w Warszawie
ul. Rakowiecka 21 Warszawa
4 742muzyka