KANIBALE
- 9 czerwca 2003, poniedziałek» 19:00
GEORGE TABORI
Próba czytaną sztuki Kaniba;e
George Taboriego pod opieką reżyserską
tłumacza Aleksandra Berlina.
Druk w tomie II Antologii współczesnych sztuk austriackich, pt. TEATR. SZTUKI – George Tabori. Sztukę czytają aktorzy Teatru Studio.
Życie jako zdrada George Tabori, wybitny pisarz i człowiek teatru od wielu
lat współpracuje z Clausem Peymannem: w latach 80-tych w Burgtheater w Wiedniu, a obecnie w Berliner Ensemble, gdzie reżyserował swoją ostatnią
sztukę Przedwczesne odeście
.
Jeżeli świat jest teatrem, w którym Żydom wyznaczono role ofiar to Tabori w swoim autorskim teatrze stwarza więcej możliwości.
Tabori stosuje wiele gatunków i konwencji: od groteski po farsę, korzysta z wielu nowatorskich metod teatralnych, jest twórcą własnej techniki pracy z aktorem. Jego nowatorskie rozwiązania teatralne plasujące go w rozwoju dramatu europejskiego tuż obok Brechta i Dürrenmatta, zaś w sztuce reżyserii obok Petera Brooka, Konrada Swinarskiego i Clausa Peymanna. Jego era w teatrze europejskim, a przede wszystkim na scenach Niemiec i Austrii, rozpoczyna się w 1969 roku wraz z niemiecką prapremierą sztuki Kanibale (Die Kannibalen)..
Dzięki przekładom na język niemiecki jego powieści i sztuk teatralnych,
napisanych – jak wszystkie jego teksty – po angielsku, przekładom
dokonanym głównie przez Ursulę Grützmacher-Tabori, ów Europejczyk zza
oceanu
jak nazwał Taboriego prof. Andrzej Wirth zagościł od początku lat
70-tych na stałe w repertuarze teatrów europejskich, z czasem także
polskich. Oficjalnym wyrazem przyznania mu miejsca w panteonie twórców z kręgu języka niemieckiego było uhonorowanie go w roku 1992 wielce cenioną
w Niemczech Nagrodą im. Georga Büchnera, w dodatku jako pierwszego pisarza,
dla którego język Goethego nie jest językiem ojczystym.
Jako mieszkaniec Wiednia, gdzie w latach 1987-1990 założył i kierował
teatrem Der Kreis, w jednym z wywiadów w roku 1997 powiedział: Nie powiem,
żebym czuł się tu jak w domu. No chyba, że w moim własnym mieszkaniu.
Akceptowania tego rodzaju stanu nauczyłem się podczas wojny: bycia obcym.
Urodziłem się na Węgrzech, mieszkałem w Londynie, w Hollywood i sam jeden
Bóg wie, gdzie jeszcze, nawet w Egipcie. Zaakceptowałem owo ‘bycie
obcym’ – i nie uważam tego za złe. Wydaje mi się to nawet właściwe,
że jestem obcy, bo dzięki temu widzę więcej niż inni. Nie ma żadnego
znaczenia czy jestem w Lienz, Wiedniu czy siedzę w pociągu. Austria to piękny kraj, naprawdę piękny. Dlaczego kocham Austrię? Ponieważ jest to jeden z najmniejszych krajów, niewiele większy od Lichtensteinu albo San
Marino. A także dlatego, że jest urządzony w taki sposób, który odpowiada
cudzoziemcom.
George Tabori 89-letni dziś weteran teatru, autor sztuk, dyrektor i reżyser, uznawany powszechnie za największą – obok Clausa Peymanna – indywidualność twórczą ostatnich dziesięcioleci, otacza nimb tajemniczości. Nieobliczalny w swych pomysłach scenicznych, pozostaje Wielkim Magiem teatru.
O sztuce KANIBALE: Tylko ten niespotykanie subtelny protokolant ludzkich
podłości i nadludzkich cierpień, ten jakże szlachetny cynik, mógł sobie
pozwolić na podobne świętokradztwo: więźniowie obozu koncentracyjnego
jako kanibale głoszący na domiar złego zasadę, iż życie jest zdradą
,
ich jakże banalnie motywowane przejście ze stanu upodlenia do fazy
barbarzyństwa – takie oto obrazki i stany ducha, nadające się raczej na fabułę antysemickich komiksów, mógł rysować i rejestrować jedynie On,
syn zamordowanego w Oświęcimiu węgierskiego Żyda, potomek ofiar, które na swój prześmiewczy sposób pragnął ocalić od zapomnienia. Dlaczego nie poszedł więc drogą, jaką przetarli nie mniej doświadczeni przez nieludzki
system współcześni: Paul Celan, Rose Ausländer i Nelly Sachs? Dlaczego nie usłuchał głosów mądrych doradców, wskazujących na bezsensowność
pisania o Auschwitz po Auschwitz?
Odprawa posłów greckich
9 lutego 2025 - 16:00jest więcej terminów
Teatr Polski im. Arnolda Szyfmana
ul. Kazimierza Karasia 2 00-327 Warszawa tel. 22 826 92 76, bilety@teatrpolski.waw.pl Warszawa
6 567teatr
"Nie teraz, Kochanie" / "Not now, Darling"
9 lutego 2025 - 15:00/18
Scena Relax
Złota 8 Warszawa
77 662teatr
"Nie teraz, Kochanie" / "Not now, Darling"
9 lutego 2025 - 15:00/18
Scena Relax
Złota 8 Warszawa
78 949teatr
CZUŁE SŁÓWKA
9 lutego 2025 - 15:30/19jest więcej terminów
Och-Teatr
ul. Grójecka 65 05-077 Warszawa Warszawa
10 678teatr
Reż. Olaf Lubaszenko
9 lutego 2025 - 15:00/18jest więcej terminów
Teatr Kamienica - Scena ORLA
al. Solidarności 93 Warszawa
21 192teatr
MEWA REŻ. Katarzyna Minkowska
8 lutego 2025 - 19:00jest więcej terminów
Teatr Collegium Nobilium
ul. Miodowa 22/24 Warszawa
5 107teatr
MAYDAY
8 lutego 2025 - 19:00jest więcej terminów
Och-Teatr
ul. Grójecka 65 05-077 Warszawa Warszawa
11 863teatr
Uważaj, o czym zamarzysz, nim zdmuchniesz świeczkę urodzinową! + Dancing
8 lutego 2025 - 19:00
Teatr Capitol
ul. Marszałkowska 115 Warszawa
2 259teatr
Stand-up
8 lutego 2025 - 19:00
Bazar Klub
ul. Jagiellońska 13 Warszawa
8 815teatr
Z Wiednia na Broadway
8 lutego 2025 - 19:00jest więcej terminów
Scena Relax
Złota 8 Warszawa
45 988teatr
MAYDAY
8 lutego 2025 - 19:00jest więcej terminów
Och-Teatr
ul. Grójecka 65 05-077 Warszawa Warszawa
17 422teatr
Prezentacja nowego albumu w Polsce
8 lutego 2025 - 20:00
Klub Progresja
ul. Fort Wola 22 Warszawa
5 981teatr
Anna Gronostaj, Olaf Lubaszenko
8 lutego 2025 - 19:30jest więcej terminów
Teatr Capitol - Scena mniejsza
ul. Marszałkowska 115 Warszawajest więcej miejsc
5 108teatr
Przyjazne dusze
8 lutego 2025 - 19:30
Teatr Capitol - Scena mniejsza
ul. Marszałkowska 115 Warszawa
61 469teatr
Czarna komedia
8 lutego 2025 - 16:00/19jest więcej terminów
Teatr Kamienica - Scena ORLA
al. Solidarności 93 Warszawa
28 154teatr
ŻYCIE PANI POMSEL
7 lutego 2025 - 19:00jest więcej terminów
Teatr Polonia
ul. Marszałkowska 56 00-545 Warszawa Warszawa
4 589teatr
Zapraszamy na pełną najlepszego humoru, romantyczno - spirytystyczną komedię pt. "Przyjazne dusze"
7 lutego 2025 - 19:30
Teatr Capitol - Scena mniejsza
ul. Marszałkowska 115 Warszawa
4 110teatr