KANIBALE
- 9 czerwca 2003, poniedziałek» 19:00
GEORGE TABORI
Próba czytaną sztuki Kaniba;e
George Taboriego pod opieką reżyserską
tłumacza Aleksandra Berlina.
Druk w tomie II Antologii współczesnych sztuk austriackich, pt. TEATR. SZTUKI – George Tabori. Sztukę czytają aktorzy Teatru Studio.
Życie jako zdrada George Tabori, wybitny pisarz i człowiek teatru od wielu
lat współpracuje z Clausem Peymannem: w latach 80-tych w Burgtheater w Wiedniu, a obecnie w Berliner Ensemble, gdzie reżyserował swoją ostatnią
sztukę Przedwczesne odeście
.
Jeżeli świat jest teatrem, w którym Żydom wyznaczono role ofiar to Tabori w swoim autorskim teatrze stwarza więcej możliwości.
Tabori stosuje wiele gatunków i konwencji: od groteski po farsę, korzysta z wielu nowatorskich metod teatralnych, jest twórcą własnej techniki pracy z aktorem. Jego nowatorskie rozwiązania teatralne plasujące go w rozwoju dramatu europejskiego tuż obok Brechta i Dürrenmatta, zaś w sztuce reżyserii obok Petera Brooka, Konrada Swinarskiego i Clausa Peymanna. Jego era w teatrze europejskim, a przede wszystkim na scenach Niemiec i Austrii, rozpoczyna się w 1969 roku wraz z niemiecką prapremierą sztuki Kanibale (Die Kannibalen)..
Dzięki przekładom na język niemiecki jego powieści i sztuk teatralnych,
napisanych – jak wszystkie jego teksty – po angielsku, przekładom
dokonanym głównie przez Ursulę Grützmacher-Tabori, ów Europejczyk zza
oceanu
jak nazwał Taboriego prof. Andrzej Wirth zagościł od początku lat
70-tych na stałe w repertuarze teatrów europejskich, z czasem także
polskich. Oficjalnym wyrazem przyznania mu miejsca w panteonie twórców z kręgu języka niemieckiego było uhonorowanie go w roku 1992 wielce cenioną
w Niemczech Nagrodą im. Georga Büchnera, w dodatku jako pierwszego pisarza,
dla którego język Goethego nie jest językiem ojczystym.
Jako mieszkaniec Wiednia, gdzie w latach 1987-1990 założył i kierował
teatrem Der Kreis, w jednym z wywiadów w roku 1997 powiedział: Nie powiem,
żebym czuł się tu jak w domu. No chyba, że w moim własnym mieszkaniu.
Akceptowania tego rodzaju stanu nauczyłem się podczas wojny: bycia obcym.
Urodziłem się na Węgrzech, mieszkałem w Londynie, w Hollywood i sam jeden
Bóg wie, gdzie jeszcze, nawet w Egipcie. Zaakceptowałem owo ‘bycie
obcym’ – i nie uważam tego za złe. Wydaje mi się to nawet właściwe,
że jestem obcy, bo dzięki temu widzę więcej niż inni. Nie ma żadnego
znaczenia czy jestem w Lienz, Wiedniu czy siedzę w pociągu. Austria to piękny kraj, naprawdę piękny. Dlaczego kocham Austrię? Ponieważ jest to jeden z najmniejszych krajów, niewiele większy od Lichtensteinu albo San
Marino. A także dlatego, że jest urządzony w taki sposób, który odpowiada
cudzoziemcom.
George Tabori 89-letni dziś weteran teatru, autor sztuk, dyrektor i reżyser, uznawany powszechnie za największą – obok Clausa Peymanna – indywidualność twórczą ostatnich dziesięcioleci, otacza nimb tajemniczości. Nieobliczalny w swych pomysłach scenicznych, pozostaje Wielkim Magiem teatru.
O sztuce KANIBALE: Tylko ten niespotykanie subtelny protokolant ludzkich
podłości i nadludzkich cierpień, ten jakże szlachetny cynik, mógł sobie
pozwolić na podobne świętokradztwo: więźniowie obozu koncentracyjnego
jako kanibale głoszący na domiar złego zasadę, iż życie jest zdradą
,
ich jakże banalnie motywowane przejście ze stanu upodlenia do fazy
barbarzyństwa – takie oto obrazki i stany ducha, nadające się raczej na fabułę antysemickich komiksów, mógł rysować i rejestrować jedynie On,
syn zamordowanego w Oświęcimiu węgierskiego Żyda, potomek ofiar, które na swój prześmiewczy sposób pragnął ocalić od zapomnienia. Dlaczego nie poszedł więc drogą, jaką przetarli nie mniej doświadczeni przez nieludzki
system współcześni: Paul Celan, Rose Ausländer i Nelly Sachs? Dlaczego nie usłuchał głosów mądrych doradców, wskazujących na bezsensowność
pisania o Auschwitz po Auschwitz?
Aaga Zaryan I Michał Tokaj - Wiosennie!
22 marca 2025 - 19:00
Bielska 30 Event Space
ul. Bielska 30 Warszawa
2 377teatr
Teatr Baniek Mydlanych "Tajemnica Bańki Szczęścia"
22 marca 2025 - 14:00
Kino Elektronik
Generała Zajączka 7 Warszawa
22 297teatr
"Łóżko pełne cudzoziemców" + Dancing
22 marca 2025 - 19:00
Teatr Capitol
ul. Marszałkowska 115 Warszawa
3 124teatr
TEATR BANIEK MYDLANYCH - TAJEMNICA BAŃKI SZCZĘŚCIA
22 marca 2025 - 11:00
Kino Elektronik
Generała Zajączka 7 Warszawa
32 395teatr
Stand-up Big Mic - Warsaw Stand-up x Roman Kostelecki
22 marca 2025 - 19:00
Świetlica Wolności
ul Nowy świat 6/12 Warszawa
8 145teatr
Wyjście awaryjne - oddam kochanka w dobre ręce
22 marca 2025 - 16:00/19
Scena Relax
Złota 8 Warszawa
180 036teatr
Klimakterium... i już
22 marca 2025 - 19:00
Teatr Palladium - układ teatralny
ul. Złota 9 Warszawa
276 716teatr
Klimakterium ... i już
22 marca 2025 - 19:00
Teatr Palladium
Złota 9 Warszawa
7 311 077teatr
„Pieśni nad Pieśniami” spektakl Teatru Wierszalin z Supraśla
21 marca 2025 - 19:00
sala kameralna Kolegiacka
ul. Kolegiacka 3 Warszawa
1 003teatr
Odprawa posłów greckich
21 marca 2025 - 12:00/19
Teatr Polski im. Arnolda Szyfmana
ul. Kazimierza Karasia 2 00-327 Warszawa tel. 22 826 92 76, bilety@teatrpolski.waw.pl Warszawa
2 678teatr
Spektakl muzyczny
21 marca 2025 - 18:00
Społeczny Dom Kultury WSM Warszawa Żoliborz
ul. Słowackiego 19 A Warszawa
3 939teatr
Przegląd Praskich Awantur: Praga Południe - spektakl improwizowany
21 marca 2025 - 20:00
Stół Powszechny - sala klubowa
ul. Jana Zamoyskiego 20 Warszawa
1 789teatr
Nowy program: Ballada | DRUGI TERMIN!
21 marca 2025 - 19:00
Klub Hybrydy
Złota 7/9 Warszawa
7 219teatr
"Łóżko pełne cudzoziemców" + Potańcówka
21 marca 2025 - 19:00
Teatr Capitol
ul. Marszałkowska 115 Warszawa
5 660teatr
NO, A JA? - koncert Michała Bajora
21 marca 2025 - 19:00
Teatr Polonia
ul. Marszałkowska 56 00-545 Warszawa Warszawa
3 851teatr
Odprawa posłów greckich
21 marca 2025 - 12:00/19
Teatr Polski im. Arnolda Szyfmana
ul. Kazimierza Karasia 2 00-327 Warszawa tel. 22 826 92 76, bilety@teatrpolski.waw.pl Warszawa
7 997teatr
Pola Negri "Born in Poland, made in Germany, stolen by Hollywood"
21 marca 2025 - 19:00
Studio Buffo
ul. Konopnickiej 6 Warszawa
6 594teatr