KANIBALE
- 9 czerwca 2003, poniedziałek» 19:00
GEORGE TABORI
Próba czytaną sztuki Kaniba;e
George Taboriego pod opieką reżyserską
tłumacza Aleksandra Berlina.
Druk w tomie II Antologii współczesnych sztuk austriackich, pt. TEATR. SZTUKI – George Tabori. Sztukę czytają aktorzy Teatru Studio.
Życie jako zdrada George Tabori, wybitny pisarz i człowiek teatru od wielu
lat współpracuje z Clausem Peymannem: w latach 80-tych w Burgtheater w Wiedniu, a obecnie w Berliner Ensemble, gdzie reżyserował swoją ostatnią
sztukę Przedwczesne odeście
.
Jeżeli świat jest teatrem, w którym Żydom wyznaczono role ofiar to Tabori w swoim autorskim teatrze stwarza więcej możliwości.
Tabori stosuje wiele gatunków i konwencji: od groteski po farsę, korzysta z wielu nowatorskich metod teatralnych, jest twórcą własnej techniki pracy z aktorem. Jego nowatorskie rozwiązania teatralne plasujące go w rozwoju dramatu europejskiego tuż obok Brechta i Dürrenmatta, zaś w sztuce reżyserii obok Petera Brooka, Konrada Swinarskiego i Clausa Peymanna. Jego era w teatrze europejskim, a przede wszystkim na scenach Niemiec i Austrii, rozpoczyna się w 1969 roku wraz z niemiecką prapremierą sztuki Kanibale (Die Kannibalen)..
Dzięki przekładom na język niemiecki jego powieści i sztuk teatralnych,
napisanych – jak wszystkie jego teksty – po angielsku, przekładom
dokonanym głównie przez Ursulę Grützmacher-Tabori, ów Europejczyk zza
oceanu
jak nazwał Taboriego prof. Andrzej Wirth zagościł od początku lat
70-tych na stałe w repertuarze teatrów europejskich, z czasem także
polskich. Oficjalnym wyrazem przyznania mu miejsca w panteonie twórców z kręgu języka niemieckiego było uhonorowanie go w roku 1992 wielce cenioną
w Niemczech Nagrodą im. Georga Büchnera, w dodatku jako pierwszego pisarza,
dla którego język Goethego nie jest językiem ojczystym.
Jako mieszkaniec Wiednia, gdzie w latach 1987-1990 założył i kierował
teatrem Der Kreis, w jednym z wywiadów w roku 1997 powiedział: Nie powiem,
żebym czuł się tu jak w domu. No chyba, że w moim własnym mieszkaniu.
Akceptowania tego rodzaju stanu nauczyłem się podczas wojny: bycia obcym.
Urodziłem się na Węgrzech, mieszkałem w Londynie, w Hollywood i sam jeden
Bóg wie, gdzie jeszcze, nawet w Egipcie. Zaakceptowałem owo ‘bycie
obcym’ – i nie uważam tego za złe. Wydaje mi się to nawet właściwe,
że jestem obcy, bo dzięki temu widzę więcej niż inni. Nie ma żadnego
znaczenia czy jestem w Lienz, Wiedniu czy siedzę w pociągu. Austria to piękny kraj, naprawdę piękny. Dlaczego kocham Austrię? Ponieważ jest to jeden z najmniejszych krajów, niewiele większy od Lichtensteinu albo San
Marino. A także dlatego, że jest urządzony w taki sposób, który odpowiada
cudzoziemcom.
George Tabori 89-letni dziś weteran teatru, autor sztuk, dyrektor i reżyser, uznawany powszechnie za największą – obok Clausa Peymanna – indywidualność twórczą ostatnich dziesięcioleci, otacza nimb tajemniczości. Nieobliczalny w swych pomysłach scenicznych, pozostaje Wielkim Magiem teatru.
O sztuce KANIBALE: Tylko ten niespotykanie subtelny protokolant ludzkich
podłości i nadludzkich cierpień, ten jakże szlachetny cynik, mógł sobie
pozwolić na podobne świętokradztwo: więźniowie obozu koncentracyjnego
jako kanibale głoszący na domiar złego zasadę, iż życie jest zdradą
,
ich jakże banalnie motywowane przejście ze stanu upodlenia do fazy
barbarzyństwa – takie oto obrazki i stany ducha, nadające się raczej na fabułę antysemickich komiksów, mógł rysować i rejestrować jedynie On,
syn zamordowanego w Oświęcimiu węgierskiego Żyda, potomek ofiar, które na swój prześmiewczy sposób pragnął ocalić od zapomnienia. Dlaczego nie poszedł więc drogą, jaką przetarli nie mniej doświadczeni przez nieludzki
system współcześni: Paul Celan, Rose Ausländer i Nelly Sachs? Dlaczego nie usłuchał głosów mądrych doradców, wskazujących na bezsensowność
pisania o Auschwitz po Auschwitz?
Marta Wierzbicka, Mikołaj Krawczyk, Mateusz Banasiuk, Magdalena Wójcik
6 maja 2024 - 19:00jest więcej terminów
Scena Relax
Złota 8 Warszawa
326 059teatr
musical Piotruś Pan - reżyseria Janusz Jóżefowicz, muzyka Janusz Stokłosa
6 maja 2024 - 18:00jest więcej terminów
Studio Buffo
ul. Konopnickiej 6 Warszawa
86 763teatr
Seks, miłość i podatki
6 maja 2024 - 19:00
Scena Relax
ul. Złota 8 Warszawa
483 282teatr
Spektakl muzyczny dla dzieci i młodzieży
5 maja 2024 - 11:00jest więcej terminów
Teatr Capitol
ul. Marszałkowska 115 Warszawa
20 159teatr
Kwiecień w Teatrze Bohema House
od: 6 kwietnia 2024 do: 30 kwietnia 2024
Teatr Bohema House
ul. Smugowa 46A Warszawa
7 424teatr
Musical "Friends" dla dzieci i młodzieży
30 kwietnia 2024 - 18:30jest więcej terminów
Teatr Capitol
ul. Marszałkowska 115 Warszawa
19 127teatr
Musical Piaf The Show
30 kwietnia 2024 - 19:00
Teatr Muzyczny ROMA
ul. Nowogrodzka 49 Warszawa
121 566teatr
Program Kosmos Bajka Prowokacja
30 kwietnia 2024 - 20:00jest więcej terminów
Klub Komediowy
ul. Nowowiejska 1 Warszawa
233 665teatr
ŻYCIE PANI POMSEL
28 kwietnia 2024 - 17:00jest więcej terminów
Teatr Polonia
ul. Marszałkowska 56 00-545 Warszawa Warszawa
11 551teatr
CYGAN W POLSKIM: Życie jest piosenką
28 kwietnia 2024 - 17:00
Teatr Polski im. Arnolda Szyfmana
Karasia 2 Warszawa
8 247teatr
Premiera 2024 | Śleszyńska, Gorczyca, Cyrwus, Korcz
28 kwietnia 2024 - 15:30/18jest więcej terminów
Scena Relax
Złota 8 Warszawa
73 735teatr
ToTo Impro - Impro Które Przeżyło - Spektakl Komediowy W Howgarcie
27 kwietnia 2024 - 18:00
Scena Zacisze
ul. Młodzieńcza 44 Warszawa
2 965teatr
SZATAN SHOW
27 kwietnia 2024 - 19:30
Teatr Polonia
ul. Marszałkowska 56 00-545 Warszawa Warszawa
3 115teatr
WARSZAWA PŁONIE. muzodram Kacpra Jana Lechowicza
27 kwietnia 2024 - 19:30jest więcej terminów
Teatr Collegium Nobilium
ul. Miodowa 22/24 Warszawa
15 191teatr
Viva Sabat - Teatr Sabat
27 kwietnia 2024 - 19:30jest więcej terminów
Teatr Sabat
Foksal 16 Warszawa
164 772teatr
Nirvana z Orkiestrą Symfoniczną
27 kwietnia 2024 - 19:30jest więcej terminów
Klub Progresja
ul. Fort Wola 22 Warszawa
640 495teatr
Antygona
26 kwietnia 2024 - 12:00jest więcej terminów
Teatr Polski im. Arnolda Szyfmana
Karasia 2 Warszawa
12 142teatr