Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
CO JEST GRANE - maj 2025 - nr 371Sztuka na miejscu KAF
zmodyfikowano  12 lat temu

Kobieta z morza

CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 33 400 wyświetleń od 1 stycznia 2007
  • 9 kwietnia 2006, niedziela
    » 20:00
  • 8 kwietnia 2006, sobota
    » 20:00
  • 7 kwietnia 2006, piątek
    » 19:00
  • 6 kwietnia 2006, czwartek
    » 19:00
  • 19 marca 2006, niedziela
    » 19:00
  • 18 marca 2006, sobota
    » 19:00
  • 17 marca 2006, piątek
    » 19:00
  • 16 marca 2006, czwartek
    » 19:00
  • 15 stycznia 2006, niedziela
    » 19:00
  • 14 stycznia 2006, sobota
    » 19:00
  • 13 stycznia 2006, piątek
    » 19:00
  • 22 grudnia 2005, czwartek
    » 19:00
  • 21 grudnia 2005, środa
    » 19:00
  • 20 grudnia 2005, wtorek
    » 19:00
  • 30 października 2005, niedziela
    » 19:00
  • 29 października 2005, sobota
    » 19:00
  • 28 października 2005, piątek
    » 19:00

Susan Sontag wg Henrika Ibsena

  • tłumaczenie: Jarosław Anders
  • idea, scenografia i reżyseria: Robert Wilson
  • kostiumy: Giorgio Armani
  • muzyka: Michael Galasso
  • reżyseria światła: A.J.Weissbrad i Robert Wilson
  • współpraca reżyserska: Giuseppe Frigeni

produkcja Teatr Dramatyczny m.st. Warszawy we współpracy z Change Performing Arts

pierwsza produkcja Emilia Romagna Teatro, Teatro Comunale di Ferrara, Piccolo Teatro di Milano-Teatro d’Europa

występują:

  • Danuta Stenka (gościnnie)
  • Anna Dereszowska
  • Władysław Kowalski
  • Dominika Ostałowska (gościnnie)
  • Dominika Kluźniak
  • Miłogost Reczek
  • Krzysztof Dracz

Robert Wilson, jeden z największych artystów teatru, wystawia tekst Susan Sontag inspirowany dramatem Henrika Ibsena. Amerykański twórca po raz pierwszy realizuje swoje przedstawienie w Polsce, w warszawskim Teatrze Dramatycznym.

Sztukę specjalnie dla Roberta Wilsona napisała Susan Sontag, wybitna amerykańska eseistka i pisarka. Jej tekst inspirowany jest słynnym XIX- wiecznym dramatem Henryka Ibsena. Tytułowa bohaterka to Ellida, młoda kobieta, która po śmierci ojca opuszcza rodzinny brzeg Morza Norweskiego i zostaje żoną Hartwiga, wdowca wychowującego samotnie dwie córki. Kobieta z morza to na pierwszy rzut oka małżeński dramat – konflikt pomiędzy dominującym, starszym mężczyzną i zdaną na niego kobietą. W rzeczywistości rzecz dotyczy wielkiego starcia idei. Hartwig uosabia wszystko to, co racjonalne, praktyczne i użyteczne, a Ellida świat natury, uczuć i poezji. Stawką w ich walce płci jest wolność. Czy Ellida, tęskniąca za morzem, nieokreśloną siłą, która każe jej porzucić wszystko, wyrzeknie się swoich pragnień w imię odpowiedzialności i szczęścia swojej nowej rodziny?

Robert Wilson rozgrywa Kobietę z morza w pięknej, surowej przestrzeni. Proste drewniane elementy scenografii przywodzą na myśl deski na pokładzie statku. Nastrój spektaklu budują światła i niezwykłe kompozycje Michaela Galasso – dźwiękoobrazy, łączące adaptacje tradycyjnych skandynawskich pieśni ludowych z muzyką na skrzypce oraz nagraniami dźwięków z nadmorskich plaż. Kostiumy Giorgio Armaniego utrzymane są w różnorodnej gamie morskich odcieni.

Robert Wilson - reżyser, scenograf i scenarzysta jeden z największych twórców współczesnego teatru; autor słynnych przedstawień nazywanych operami milczenia – m.in. Einstein on the Beach (1976). Pracował ze śpiewaczką Jessye Norman – Great Day in the Morning (1982), Heinerem Müllerem – Hamletmaschine i Kwartet (1986-1987), Tomem Waitsem – The Black Rider (1990), Alice (1991). Wilson jest wizjonerem teatru, twórcą perfekcyjnych, wysmakowanych plastycznie widowisk, które budowane są przede wszystkim poprzez gest i ruch. Ważna jest dla niego kategoria czasu. O Wilsonie mówi się, że potrafi kształtować albo unicestwić czas. Patrzeć na teatr Wilsona, to trochę patrzeć jak rośnie trawa czy drzewo. – Patrzymy na różę – ani drgnie. Odwracamy oczy – gubi płatek. Samo życie jest powolne. Kto kiedy widział, jak rośnie dziecko? Czy dostrzegamy własne starzenie się? W przyrodzie jak i w sztuce Wilsona czas jest nieruchomy. (B. Langton, Journey to Ka Mountain). Ze swoimi przedstawieniami Wilson dwukrotnie gościł w Polsce. W 1980 r. pokazał Curious George – Dialog, a w 1997 r. Hamlet A Monologue. W październiku 2004 r. Robert Wilson był gościem Festiwalu Festiwali Teatralnych SPOTKANIA organizowanych przez Teatr Dramatyczny.

zmodyfikowano  12 lat temu