H. ART CHAOS
- 17 marca 2004, środa» 20:00
- 16 marca 2004, wtorek» 20:00
H=HEAVEN, ART=ART, CHAOS=DISORDER
Japońska kobieca grupa tańca pokazuje, co to znaczy kulturalne wyzwolenie we współczesnej Japonii. THE RITE OF SPRING
(Święto wiosny
) MISERERE
Zespół H.Art Chaos założyły w 1989 roku tancerka Naoko Shirakawa i choreografka Sakiko Oshima, które przeciwstawiły się japońskiemu
wizerunkowi kobiety – ikony uległego piękna. H.Art Chaos czerpie
inspiracje zarówno z tańca klasycznego jak i nowoczesnego. Tworzy
niekonwencjonalny leksykon tańca
, czasami zmysłowy, czasami wstrząsający
i brutalny, gdy odnosi się do takich zjawisk, jak przemoc, społeczne i kulturowe zakazy, erotyzm. Prace Oshimy, znane ze swojej dzikości,
gwałtowności i żywiołowej ekspresji, są porównywane z awangardowym
teatrem tańca Piny Bausch i Williama Forsythe'a. Oshima proponuje
feministyczne odczytanie klasycznych dzieł. Śmiałe interpretacje Jeziora
łabędziego
, Romeo i Julii
i Święta wiosny
przyniosły jej światowy
rozgłos. Nazwa grupy nie jest przypadkowa. H.Art Chaos to skrót, w którym H
czyta się jak Heaven (Niebo), Art to oczywiście sztuka (sztuka
klasycznego baletu francuskiego), a chaos jest odwołaniem do mitycznej
pramaterii, z której powstał świat. H.Art Chaos jako jedna z najlepszych
japońskich grup tańca posiadająca własną estetykę i filozofię jest
entuzjastycznie przyjmowana w kraju i zagranicą. Grupa przygotowuje projekty
na skalę, jakiej nie znają inne zespoły, np. Święto wiosny
z towarzyszeniem stuosobowej orkiestry albo Carmina Burana
z udziałem
orkiestry, chóru i śpiewaków operowych, za którą otrzymała w 2002 roku
Asahi Performing Arts Award. H.Art Chaos był wielokrotnie zapraszany na międzynarodowe festiwale. Zespół występował w największych miastach
świata. Podczas amerykańskiego tournée w 2000 roku New York Times
uznał
H.Art Chaos za najlepszy zespół roku w dziedzinie tańca (Dance of the
Year
).
Sakiko Oshima rozpoczęła swoją pracę w teatrze tańca w 1974 roku.
Studiowała pod kierunkiem znanych baletmistrzów japońskich: Kimiko Tsuruty
oraz Ayako Ogawy. Uczyła się także u znanego japońskiego choreografa,
Kimio Nosaki. W 1984 roku Oshima dołączyła do Dance Works, czołowej
japońskiej grupy tańca nowoczesnego. Była jedną z liderek zespołu. Z Dance Works współpracowała do 1990 roku. Gdy poznała Naoko Shirakawę, z H.Art Chaos rozpoczęła nowy rozdział swojej kariery. Jej stosunek do tańca
ukształtowało pewne zdarzenie. Pewnego dnia oglądałam szkolny
podręcznik
– mówi Oshima. – Znalazłam w nim dwa obrazki. Jeden z nich
przedstawiał świat widziany oczami człowieka. Drugi pokazywał to samo,
tylko z perspektywy muchy. Byłam zaszokowana. Zdałam sobie sprawę, że nie każdy postrzega i czuje świat tak samo, i że nasze ciała pozwalają
odbierać rzeczywistość na różne sposoby.
(cytat z artykułu Susan
Tenaglii: Dancing to Chaos
)
THE RITE OF SPRING
(Święto wiosny
) 'To historia o ofierze zbrodni i o tych, którzy stali obok i patrzyli, o społecznym koźle ofiarnym i gapiach
(widzach). W większości przypadków o zbrodni dowiadujemy się z relacji
ofiary albo sprawcy. W tym przypadku na scenie nie pojawi się żaden sprawca.
Wszyscy natomiast będziemy mogli dostrzec przemoc płynącą ze spojrzenia
nas samych – widzów. Kiedy oglądamy zbrodnię z boku, jako widzowie
zabijamy wzrokiem ofiary pokazane na scenie jeszcze agresywniej, niż mogliby
to czynić faktyczni sprawcy. Święto wiosny
, sławne dzieło Igora
Strawińskiego, oddaje cześć życiu posługując się historią
opowiadającą o śmierci, którą składa się w ofierze. (...) Wiosna
pokazana w tym dziele nie jest słodką, przemijającą porą roku z wyobrażeń Japończyków. To dzika rosyjska wiosna, podczas której ziemia
wydaje się pękać z hukiem. To zapowiedź przerażającej zmiany. Strach i niepokój towarzyszące oczekiwaniu na kolejne wydarzenia, budują także
atmosferę naszego wieku. Bowiem jest to stulecie, w którym jednostki i całe
społeczeństwa ogarnięte są wielkim duchowym niepokojem. Towarzyszy nam
niewyrażalny brak nadziei i nieład, który zagraża ludzkości. Kończy się wiek. Ludzie zaczynają odczuwać pustkę. (...) Współczesne społeczeństwo
osiągnęło wiosnę
XXI wieku. Ten wiek nieświadomie wybrał składanie
ofiar. W imię utrzymania tego czasu wiosny
ofiarą możesz być ty, mogę
być nią również ja. Nie możemy zapomnieć, że rezultatem tych przemian
jest niekontrolowana, konwulsyjna, rozdzierająca energia, która pojawia się w naszych ciałach i ujawnia się w przemocy. (...) Głównym zadaniem sztuki
powinno być przemienienie wieku materializmu w wiek duchowości. Innymi
słowy taniec musi zwrócić się ku przestrzeni święta. Ciało tancerza
portretujące ofiarę musi stać się medium, które przedrze się przez ten
wiek przemocy. Tancerz musi docierać do wspólnej podświadomości, do wiecznego istnienia nazywanego przez ludzi Bogiem. Moim zdaniem to jest
właśnie to, co wyzwala się w naszej nowoczesnej wersji Święta wiosny
.
Sakiko Oshima
Zawieszone w powietrzu krzesła, biała wanna, spadająca lampa i przewrócona sofa zostały wkomponowane w dekoracje towarzyszące muzyce Igora Strawińskiego. Począwszy od 1913 r. i choreograficznego układu Wacława Niżyńskiego, poprzez następne wersje układów tanecznych, w choreografii skupiano się na pokazaniu pierwotnych sił przyrody i natury śmierci. Tymczasem Oshima tworząc swoje przedstawienie skoncentrowała się przede wszystkim na zagadnieniu ofiary i wyrzeczenia, których wyobrażeniem jest taniec słynnej Naoko Shirakawy. Ból oraz udręczenie Shirakawa pokazała stopniując emocje, przybierając najrozmaitsze formy ciała. Ostatecznie nie udało jej się uciec od prześladowców – tajemniczych mężczyzn w czarnych garniturach.' Sherrie Lee
Przekrój polskiej piosenki na tle kariery Violetty Villas
22 listopada 2024 - 19:30jest więcej terminów
Teatr Sabat
Foksal 16 Warszawa
6 030teatr
żONa - komedia niejednoznaczna w swoim rodzaju
22 listopada 2024 - 17:30/20jest więcej terminów
Scena Relax
Złota 8 Warszawa
74 892teatr
Cztery pory miłości
22 listopada 2024 - 12:00jest więcej terminów
Teatr Polski im. Arnolda Szyfmana
ul. Kazimierza Karasia 2 00-327 Warszawa tel. 22 826 92 76, bilety@teatrpolski.waw.pl Warszawa
27 288teatr
Gwiazda - Warszawa, Paryż, Las Vegas
22 listopada 2024 - 19:30jest więcej terminów
Teatr Sabat
Foksal 16 Warszawa
50 282teatr
Garnizon Sztuki - miejsce pozytywnych emocji
21 listopada 2024 - 19:00jest więcej terminów
Garnizon Sztuki
Marii Konopnickiej 6 Warszawa
2 201teatr
LEKCJA TEATRU ONLINE Otwartym tekstem – czyli o sile otwartej komunikacji w pracy teatralnej,
21 listopada 2024 - 18:18
Teatr Polski w Warszawie - miejsca nienumerowane
Karasia 2 Warszawa
3 008teatr
Universal Ascension 24 Tour
21 listopada 2024 - 20:00
Klub Hybrydy
Złota 7/9 Warszawa
15 345teatr
Andrzej Sikorowski z zespołem - 50 lat na estradzie
21 listopada 2024 - 19:00
Scena Relax
Złota 8 Warszawa
69 290teatr
Viva Sabat - Teatr Sabat
21 listopada 2024 - 19:30jest więcej terminów
Teatr Sabat
Foksal 16 Warszawa
3 979teatr
Motyle są wolne
21 listopada 2024 - 19:00jest więcej terminów
Teatr IMKA
ul. Kocjana 3 Warszawa
22 612teatr
Maciej Brudzewski w nowym programie "Co ludzie powiedzą"
20 listopada 2024 - 19:00jest więcej terminów
Dom Kultury Świt
ul. Wysockiego 11 Warszawajest więcej miejsc
167 692teatr
NA RAUSZU
20 listopada 2024 - 19:30jest więcej terminów
Teatr Polonia
ul. Marszałkowska 56 00-545 Warszawa Warszawa
9 673teatr
Koncert Wiedeński "W Krainie Czardasza"
20 listopada 2024 - 19:00
Scena Relax
Złota 8 Warszawa
71 192teatr
Awantura w Chioggi
20 listopada 2024 - 12:00/19jest więcej terminów
Teatr Polski im. Arnolda Szyfmana
Karasia 2 Warszawa
6 416teatr
Oficjalna premiera najnowszego spektaklu w reż. Artura Barcisia!
19 listopada 2024 - 19:00
Scena Teatralna Mała Warszawa
ul. Otwocka 14 Warszawa
1 824teatr
5-lecie 10 Tenorów
19 listopada 2024 - 19:00
Scena Relax
Złota 8 Warszawa
230 131teatr
III TERMIN! Warszawa: Ryszard Mazur - "Włoski Gruzin"
18 listopada 2024 - 20:00
Centrum Zarządzania Światem
Stefana Okrzei 26 Warszawa
1 558teatr