koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
CO JEST GRANE - listopad 2024 - nr 365Wrocławianka roku Gala
zmodyfikowano  12 lat temu

STUDIO LITERACKIE

CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 1 090 wyświetleń od 1 stycznia 2007

INKWIZYTORZY SĄ ZMĘCZENI

Dyskusja wokół książki António Lobo Antunesa Podręcznik dla inkwizytorów. Goście: José Carlos Dias (Instytut Camõesa w Lizbonie, lektor UW), Adam Krzemiński (Polityka), tłumaczenie - Bożena Papis (Instytut Studiów Iberyjskich i Iberoamerykańskich UW). Fragmenty książki przeczyta Andrzej Mastalerz. Spotkanie połączone będzie z pokazem slajdów ze spektaklu Bal Pod Orłem nawiązującym do tematyki książki Podręcznik dla inkwizytorów.

O książce 'Podręcznik dla inkwizytorów': Zapominamy wszystko, zapominamy na zawsze – mówi stary żołnierz o przeszło czterdziestoletnich rządach portugalskiego dyktatora Antónia de Oliveiry Salazara. Ale zapomnieć nie można, i dlatego właśnie powstał Podręcznik dla inkwizytorów, misterny kolaż wątków, których oś stanowi historia rodziny wysokiego dostojnika w salazarowskim rządzie. Pojedyncze głosy ministrów, weterynarzy, gospodyń domowych i pracowników socjalnych stopniowo splatają się w przejmującą, gęstą od znaczeń opowieść o społeczeństwie czasów przełomu. Dyktatura co prawda upadła, wszystkie tajemnice, emocje i napięcia zostały obnażone, jednak ci, którzy żyli w jej cieniu, nadal noszą piętno przemocy, paranoi i strachu.

Ta jak dotychczas najbardziej mroczna powieść Antunesa zmusza czytelnika do wędrówki przez pozbawiony wszelkiej nadziei i miłości pejzaż, malowany z czystą radością pisania, z wyczuleniem na detale materialne i psychologiczne, pełen żywych postaci, opowiadających nam o swych bolączkach i pragnieniach. Times Literary Supplement

António Lobo Antunes (ur. 1942), z zawodu lekarz psychiatra, jest jednym z najczęściej tłumaczonych na świecie pisarzy portugalskich, laureatem wielu nagród. Był rywalem José Saramaga do literackiej Nagrody Nobla. W 2002 roku nakładem wydawnictwa W.A.B. ukazała się jego powieść Karawele wracają.

Andrzej Mastalerz - urodził się 27 października 1964 roku w Chorzowie. W 1986 roku ukończył Studium Aktorskie Teatru Lalek przy Teatrze Dzieci Zagłębia w Będzinie, a potem dostał się do Szkoły Teatralnej we Wrocławiu. W latach 1990-1998 grał w Teatrze im. Stefana Jaracza w Łodzi, od 1998 roku jest w zespole warszawskiego Teatru Studio. Wystąpił w blisko 30 sztukach oraz oraz 25 spektaklach Teatru Telewizji. Za postać Paszy w filmie Andrzeja Barańskiego "Nad rzeką, której nie ma" otrzymał nominację do nagrody w kategorii roli drugoplanowej na FPFF w Gdyni w 1991 roku. Jego najsłynniejsze kreacje pochodzą z filmów: Wojaczek, Syzyfowe prace, Pułkownik Kwiatkowski, Człowiek z..., Europa, Europa, Marcowe migdały, Ostatni prom, Angelus. Od 1999 roku Andrzej Mastalerz jest aktorem warszawskiego Teatru Studio, w którym można go było oglądać w spektaklach min.: BamSanatorium pod klepsydrą Oskarasa Korsunovasa, Kubusiu P.Takiej balladzie Piotra Cieplaka, i Amadeusie, Bal Pod Orłem Zbigniewa Brzozy. Nagrody teatralne: Kalisz - XXXVI KST - Nagroda Główna (zespołowa) za rolę w spektaklu Zbrodnia z premedytacją Gombrowicza w Teatrze im. Jaracza w Łodzi.

BAL POD ORŁEM Przedstawienie o PRL-u. Z pamiętającego przedwojenne czasy lokalu, po ostatniej zabawie wychodzą żołnierze sowieccy. Wkrótce pojawią się tu nowi ludzie, napływający z miast i wsi... Mijają lata: czterdzieste, pięćdziesiąte, sześćdziesiąte... Wraz z bohaterami z różnych środowisk przeżywamy codzienne – i niecodzienne – zdarzenia, odnajdujemy smak i styl kolejnych epok, aż do zmierzchu i upadku systemu. Bohaterami Balu... są przeważnie ludzie młodzi – ale już poddani rozmaitym presjom, ciśnieniom politycznym i obyczajowym. To oni, wraz z całym społeczeństwem przechodzą kolejne przemiany, z właściwą młodemu wiekowi chłonnością. Zmianom obyczaju towarzyszy muzyka, i ta oficjalna, i zakazany jazz, grany i tańczony potajemnie w klubie. Scenariusz i reżyseria Zbigniew Brzoza.

zmodyfikowano  12 lat temu
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ