GIOVANNI
Giovanni,<b fot. Stefan Okołowicz
- 15 września 2007, sobota» 19:00
- 14 września 2007, piątek» 19:00
- 13 września 2007, czwartek» 19:00
- 19 stycznia 2007, piątek» 21:15
- 18 stycznia 2007, czwartek» 21:15
- 22 października 2006, niedziela» 19:15
- 21 października 2006, sobota» 19:15
- 20 października 2006, piątek» 19:15
- 4 października 2006, środa» 19:15
- 3 października 2006, wtorek» 19:15
- 1 października 2006, niedziela» 19:15
- 22 września 2006, piątek» 19:15
- 21 września 2006, czwartek» 19:15
reż. Grzegorz Jarzyna
Reżyseria, adaptacja tekstu i adaptacja muzyczna: Grzegorz Jarzyna
Adaptacja muzyczna: Jacek Grudzień
Scenografia: Magdalena Maciejewska
Kostiumy: Wojciech Dziedzic
Światło: Jacqueline Sobiszewski
Projekcje: Bartek Macias Ruch sceniczny: Maćko Prusak
Dźwięk i tło muzyczne: Piotr Domiński
Obsada:
- Giovanni - Andrzej Chyra
- Leporello - Cezary Kosiński
- Donna Anna - Danuta Stenka
- Donna Elvira - Maja Ostaszewska
- Komandor - Remigiusz Łukomski (bas)
- Zerlina - Roma Gąsiorowska
- Masetto - Eryk Lubos
- Ottavio - Tomasz Tyndyk
- Ojciec - Zygmunt Malanowicz
- Dyrektor opery - Stanisław Sparażyński
- Jan Drawnel
- Piotr Głowacki
- Piotr Rogucki
Kwartet:
- Violetta Szopa-Tomczyk – I skrzypce
- Małgorzata Feldgebel – II skrzypce
- Artur Łuczak - altówka
- Justyna Rekść-Raubo - wiolonczela
Punktem wyjścia przedstawienia jest Don Giovanni Mozarta, dzieło Moliera, a przede wszystkim sam mit Don Juana, tak silnie zakorzeniony w naszej kulturze.
Spektakl prowadzi dyskusję z mitem i z operą, nazywaną często operą wszech czasów. Jarzyna bada, kim jest Don Giovanni dzisiaj, na ile mit zachował swoją siłę, analizuje różne rodzaje miłosnego uzależnienia, reprezentowanego przez trzy bohaterki spektaklu: Annę, Elwirę i Zerlinę. Wprowadza też w swoje teatralne poszukiwania kategorie pustki i rozczarowania, które okazują się ważnym, choć destrukcyjnym, motorem działania Giovanniego.
Przedstawienie ma niezwykłą formę teatralną, gdyż jest spotkaniem z operą w wykonaniu aktorów. Intencją Jarzyny jest próba odczytania opery w kategoriach teatru.
Grzegorz Jarzyna o Giovannim:
*Interesuje mnie międzygatunkowa przestrzeń języka teatru, myślę, że to będzie trwało przez najbliższych kilka lat. Łączenie gatunków. (...) Gdy robiłem Cosi fan tutte [w Teatrze Wielkim w Poznaniu], celem moim był teatr w operze. Jak daleko można się posunąć w przypadku śpiewaków z opowiadaniem historii? Ciągle mnie drażni w operze to, że nie opowiada się historii, że wszystko jest sztuczne. Opera przecież wzięła się z teatru, ale teatr wziął się z dytyrambu, muzyki, ruchu. Pomyślałem sobie, że skoro świat operowy tak strasznie boli to, iż niszczy im się ich świat, to łatwiej i bardziej interesująco będzie dla mnie (dla widzów też, mam nadzieję), zaprosić operę do teatru. Pracować z aktorami jak ze śpiewakami. W Cosi... interesowało mnie, by ze śpiewaków operowych zrobić aktorów, ćwiczenia zmierzały do tego, żeby opowiedzieć historię, jak w teatrze. Tu będzie trochę inaczej. Myślę, że efekt będzie ciekawy, bardziej radykalny. (...)
Trzy lata temu podczas wakacji napisałem scenariusz tej antyopery, przed Zaryzykuj wszystko Miałem robić Don Giovanniego w Niemczech. Na szczęście plan się rozbił. Za dużo gwiazd wziąłem, okazało się, że nie da się połączyć aktorów Thomasa Ostermeiera i Franka Castorfa. Byłoby to budowanie na piasku. Teraz dojrzałem do przekonania, że najlepsza obsada dla tego projektu to zespół TR. W Niemczech bardzo fascynowało mnie to, że aktorzy są tacy formalni, właściwie posługują się techniką Meyerholda. (...) Ich technika to też forma, zdałem sobie sprawę, że opery nie da się rozbijać za pomocą formy, ale za pomocą emocji, tego samego, co rozbija teatr, czyli prawdy.
Podczas prób w Poznaniu miałem takie momenty, kiedy wydawało mi się, że nie wrócę już do teatru, tak byłem zakręcony, na próbach miałem łzy w oczach. Jak artyści opery zaczynają śpiewać, znajdują się w innym wymiarze, są medium, ich ciało stworzone jest do bycia medium. To jest niesamowite. Mam nadzieję, że uda się połączyć ich energię z energią emocjonalną, płynącą z opowiadania historii poszczególnych losów ludzkich. To nie są tylko instrumenty do śpiewania, ale prawdziwi ludzie, którzy przeżywają upadki, wzloty… Czy to się uda? Nie wiem. Pięćdziesiąt na pięćdziesiąt – ale nawet w takim wymiarze jest to już ciekawe.*
Z Grzegorzem Jarzyną rozmawiała Maryla Zielińska, Didaskalia
W spektaklu wykorzystano nagranie w wykonaniu: Orkiestry Teatru Wielkiego – Opery Narodowej pod dyrekcją Łukasza Borowicza
SOLIŚCI:
Giovanni - Adam Kruszewski
Leporello - Wojciech Gierlach
Miejsce: Sala Kameralna Teatru Wielkiego
Giovanni,<b fot. Stefan Okołowicz
KOLOR I MROK - Marianna Oklejak – kolaże i skrawki
18 kwietnia 2024 - 17:00jest więcej terminów
Muzeum Archidiecezji Warszawskiej
ul. Dziekania 1 00-279 Warszawa Warszawa
6 513teatr
Kryminał improwizowany
18 kwietnia 2024 - 19:30
Teatr Komedii Impro w Łodzi - Scena Warszawska
nie podano Warszawa
7 012teatr
Rozdzielmy się – Impro Horror Story
18 kwietnia 2024 - 19:00jest więcej terminów
Resort Komedii
ul. Bielańska 1 00-086 Warszawa Warszawa
6 005teatr
„Lekcja Teatru – Warsztaty Inspiracyjne On-Line” „Auto-promocja” – czyli, jak mówić o swojej pracy twórczej tak, aby inni ją doceniali
18 kwietnia 2024 - 18:00
Teatr Polski w Warszawie - miejsca nienumerowane
Karasia 2 Warszawa
13 081teatr
Viva Sabat
18 kwietnia 2024 - 19:30jest więcej terminów
Teatr Sabat
ul. Foksal 16 00-372 Warszawa Warszawa
14 145teatr
Metoda na wnuczka
18 kwietnia 2024 - 19:00jest więcej terminów
Teatr Kamienica
aleja Solidarności 93 00-144 Warszawa Warszawa
31 781teatr
Maciej Maleńczuk - Klauzula sumienia
18 kwietnia 2024 - 19:00jest więcej terminów
Scena Relax
Złota 8 Warszawa
1 591 237teatr
Ale numer - Tajemnica 16. piętra - spektakl komediowy PREMIERA
17 kwietnia 2024 - 19:00
Scena Relax
Złota 8 Warszawa
7 250teatr
Prime Time
17 kwietnia 2024 - 12:00jest więcej terminów
Teatr Polski im. Arnolda Szyfmana
ul. Kazimierza Karasia 2 00-327 Warszawa tel. 22 826 92 76, bilety@teatrpolski.waw.pl Warszawa
10 847teatr
Prezent urodzinowy
17 kwietnia 2024 - 19:00jest więcej terminów
Teatr Capitol
nie podano Warszawa
21 694teatr
The Rocket Man, a tribute to Sir Elton John
17 kwietnia 2024 - 19:00jest więcej terminów
Klub Progresja
ul. Fort Wola 22 Warszawajest więcej miejsc
686 478teatr
Przyjazne dusze
16 kwietnia 2024 - 19:30
Teatr Capitol
nie podano Warszawa
2 787teatr
Halo, tu Bielicka! Czyli być jak Hanka
16 kwietnia 2024 - 19:00jest więcej terminów
Teatr Kamienica
aleja Solidarności 93 00-144 Warszawa Warszawa
3 927teatr
Najlepsze hity MJ w doskonalej Symfonicznej oprawie
16 kwietnia 2024 - 19:30jest więcej terminów
Teatr Palladium
ul. Złota 9 Warszawa
16 809teatr
E-wykład dr J. Pietrzaka: Spacer UNESCO. Rosenborg i Amalienborg – symbole potęgi monarchii duńskiej
27 marca 2024 - 10:00
Muzeum Warszawy - VOD
Rynek Starego Miasta 28-42 00-272 Warszawa Warszawa
1 640teatr
Horizons a 21st Century Odyssey
15 kwietnia 2024 - 19:00
Arena Ursynów
ul. Pileckiego 122 Warszawa
26 584teatr
KANYE LIVE IN AUSCHWITZ
14 kwietnia 2024 - 18:00jest więcej terminów
Dom Kultury KADR
ul. P. Gintrowskiego 32 Warszawa
14 344teatr