GIOVANNI
Giovanni,<b fot. Stefan Okołowicz
- 15 września 2007, sobota» 19:00
- 14 września 2007, piątek» 19:00
- 13 września 2007, czwartek» 19:00
- 19 stycznia 2007, piątek» 21:15
- 18 stycznia 2007, czwartek» 21:15
- 22 października 2006, niedziela» 19:15
- 21 października 2006, sobota» 19:15
- 20 października 2006, piątek» 19:15
- 4 października 2006, środa» 19:15
- 3 października 2006, wtorek» 19:15
- 1 października 2006, niedziela» 19:15
- 22 września 2006, piątek» 19:15
- 21 września 2006, czwartek» 19:15
reż. Grzegorz Jarzyna
Reżyseria, adaptacja tekstu i adaptacja muzyczna: Grzegorz Jarzyna
Adaptacja muzyczna: Jacek Grudzień
Scenografia: Magdalena Maciejewska
Kostiumy: Wojciech Dziedzic
Światło: Jacqueline Sobiszewski
Projekcje: Bartek Macias Ruch sceniczny: Maćko Prusak
Dźwięk i tło muzyczne: Piotr Domiński
Obsada:
- Giovanni - Andrzej Chyra
- Leporello - Cezary Kosiński
- Donna Anna - Danuta Stenka
- Donna Elvira - Maja Ostaszewska
- Komandor - Remigiusz Łukomski (bas)
- Zerlina - Roma Gąsiorowska
- Masetto - Eryk Lubos
- Ottavio - Tomasz Tyndyk
- Ojciec - Zygmunt Malanowicz
- Dyrektor opery - Stanisław Sparażyński
- Jan Drawnel
- Piotr Głowacki
- Piotr Rogucki
Kwartet:
- Violetta Szopa-Tomczyk – I skrzypce
- Małgorzata Feldgebel – II skrzypce
- Artur Łuczak - altówka
- Justyna Rekść-Raubo - wiolonczela
Punktem wyjścia przedstawienia jest Don Giovanni Mozarta, dzieło Moliera, a przede wszystkim sam mit Don Juana, tak silnie zakorzeniony w naszej kulturze.
Spektakl prowadzi dyskusję z mitem i z operą, nazywaną często operą wszech czasów. Jarzyna bada, kim jest Don Giovanni dzisiaj, na ile mit zachował swoją siłę, analizuje różne rodzaje miłosnego uzależnienia, reprezentowanego przez trzy bohaterki spektaklu: Annę, Elwirę i Zerlinę. Wprowadza też w swoje teatralne poszukiwania kategorie pustki i rozczarowania, które okazują się ważnym, choć destrukcyjnym, motorem działania Giovanniego.
Przedstawienie ma niezwykłą formę teatralną, gdyż jest spotkaniem z operą w wykonaniu aktorów. Intencją Jarzyny jest próba odczytania opery w kategoriach teatru.
Grzegorz Jarzyna o Giovannim:
*Interesuje mnie międzygatunkowa przestrzeń języka teatru, myślę, że to będzie trwało przez najbliższych kilka lat. Łączenie gatunków. (...) Gdy robiłem Cosi fan tutte [w Teatrze Wielkim w Poznaniu], celem moim był teatr w operze. Jak daleko można się posunąć w przypadku śpiewaków z opowiadaniem historii? Ciągle mnie drażni w operze to, że nie opowiada się historii, że wszystko jest sztuczne. Opera przecież wzięła się z teatru, ale teatr wziął się z dytyrambu, muzyki, ruchu. Pomyślałem sobie, że skoro świat operowy tak strasznie boli to, iż niszczy im się ich świat, to łatwiej i bardziej interesująco będzie dla mnie (dla widzów też, mam nadzieję), zaprosić operę do teatru. Pracować z aktorami jak ze śpiewakami. W Cosi... interesowało mnie, by ze śpiewaków operowych zrobić aktorów, ćwiczenia zmierzały do tego, żeby opowiedzieć historię, jak w teatrze. Tu będzie trochę inaczej. Myślę, że efekt będzie ciekawy, bardziej radykalny. (...)
Trzy lata temu podczas wakacji napisałem scenariusz tej antyopery, przed Zaryzykuj wszystko Miałem robić Don Giovanniego w Niemczech. Na szczęście plan się rozbił. Za dużo gwiazd wziąłem, okazało się, że nie da się połączyć aktorów Thomasa Ostermeiera i Franka Castorfa. Byłoby to budowanie na piasku. Teraz dojrzałem do przekonania, że najlepsza obsada dla tego projektu to zespół TR. W Niemczech bardzo fascynowało mnie to, że aktorzy są tacy formalni, właściwie posługują się techniką Meyerholda. (...) Ich technika to też forma, zdałem sobie sprawę, że opery nie da się rozbijać za pomocą formy, ale za pomocą emocji, tego samego, co rozbija teatr, czyli prawdy.
Podczas prób w Poznaniu miałem takie momenty, kiedy wydawało mi się, że nie wrócę już do teatru, tak byłem zakręcony, na próbach miałem łzy w oczach. Jak artyści opery zaczynają śpiewać, znajdują się w innym wymiarze, są medium, ich ciało stworzone jest do bycia medium. To jest niesamowite. Mam nadzieję, że uda się połączyć ich energię z energią emocjonalną, płynącą z opowiadania historii poszczególnych losów ludzkich. To nie są tylko instrumenty do śpiewania, ale prawdziwi ludzie, którzy przeżywają upadki, wzloty… Czy to się uda? Nie wiem. Pięćdziesiąt na pięćdziesiąt – ale nawet w takim wymiarze jest to już ciekawe.*
Z Grzegorzem Jarzyną rozmawiała Maryla Zielińska, Didaskalia
W spektaklu wykorzystano nagranie w wykonaniu: Orkiestry Teatru Wielkiego – Opery Narodowej pod dyrekcją Łukasza Borowicza
SOLIŚCI:
Giovanni - Adam Kruszewski
Leporello - Wojciech Gierlach
Miejsce: Sala Kameralna Teatru Wielkiego
Giovanni,<b fot. Stefan Okołowicz
Marlena.Ostatni koncert
4 stycznia 2024 - 19:00jest więcej terminów
Teatr Polski im. Arnolda Szyfmana
ul. Kazimierza Karasia 2 00-327 Warszawa tel. 22 826 92 76, bilety@teatrpolski.waw.pl Warszawa
8 458teatr
Koncert Wiedeński z Gwiazdami 2024
4 stycznia 2024 - 19:00jest więcej terminów
Teatr Palladium
ul. Złota 9 Warszawa
166 944teatr
Koncert noworoczny
4 stycznia 2024 - 19:00
Scena Relax
Złota 8 Warszawa
49 945teatr
Kim jest pan Schmitt?
3 stycznia 2024 - 19:00jest więcej terminów
Teatr Współczesny
ul. Mokotowska 13 00-640 Warszawa Warszawa
4 105teatr
OSIEM KOBIET
3 stycznia 2024 - 19:30jest więcej terminów
Och-Teatr
ul. Grójecka 65 05-077 Warszawa Warszawa
10 017teatr
Magiczne Show Gwiazd Światowej Iluzji
3 stycznia 2024 - 19:00
Scena Relax
Złota 8 Warszawa
7 723teatr
Trasa: 10 lat w Stand-upie
3 stycznia 2024 - 21:00jest więcej terminów
Teatr Muzyczny ROMA
ul. Nowogrodzka 49 Warszawa
21 467teatr
Trasa 10 lat w Stand-upie
3 stycznia 2024 - 18:00jest więcej terminów
Teatr Muzyczny ROMA
ul. Nowogrodzka 49 Warszawajest więcej miejsc
218 638teatr
Osiem kobiet
3 stycznia 2024 - 19:30jest więcej terminów
Och-Teatr
ul. Grójecka 65 05-077 Warszawa Warszawa
11 708teatr
Szkło kontaktowe live and touch
3 stycznia 2024 - 19:30jest więcej terminów
Teatr 6. piętro
PKiN, Pl. Defilad 1 (wejście od ul. Marszałkowskiej) 00 - 901 Warszawa Warszawa
6 620teatr
Grand Royal Orchestra | Soliści | Ballet
2 stycznia 2024 - 19:00
Scena Relax
Złota 8 Warszawa
13 356teatr
Tango, WIECZÓR SYLWESTROWY
31 grudnia 2023 - 19:00
Teatr Polski im. Arnolda Szyfmana
Karasia 2 Warszawa
6 471teatr
"Komedia odlotowa, czyli lumbago" - Retro Sylwester 2023 / 2024
31 grudnia 2023 - 17:30/21
Teatr Capitol
ul. Marszałkowska 115 Warszawa
7 102teatr
OŻENEK - SPEKTAKL SYLWESTROWY
31 grudnia 2023 - 18:00/21
Och-Teatr
ul. Grójecka 65 05-077 Warszawa Warszawa
7 064teatr
NA RAUSZU - SPEKTAKL SYLWESTROWY
31 grudnia 2023 - 17:00/20
Teatr Polonia
ul. Marszałkowska 56 00-545 Warszawa Warszawa
6 382teatr
GUSTAWOWI HOLOUBKOWI NA STULECIE URODZIN WIECZÓR LIRYCZNY
31 grudnia 2023 - 18:00/20jest więcej terminów
Teatr Ateneum
nie podano Warszawa
3 367teatr
"Prezent urodzinowy" - Retro Sylwester 2023 / 2024
31 grudnia 2023 - 18:00/21
Teatr Capitol - Scena mniejsza
ul. Marszałkowska 115 Warszawa
6 967teatr