Curlew River - Benjamin Britten
Cu Benjamin Britten
- 14 stycznia 2007, niedziela» 16:00
- 6 stycznia 2007, sobota» 16:00
- 27 października 2006, piątek» 19:15
- 12 listopada 2005, sobota» 19:15
- 8 listopada 2005, wtorek» 19:15
- 5 listopada 2005, sobota» 19:15
cykl TERYTORIA
Sala Kameralna
Cykl Terytoria prezentuje XX- i XXI-wieczne dzieła – operowe, baletowe, pieśniowe – nieobecne w polskich teatrach.
Pierwszą premierą jest Curlew River Benjamina Brittena w koprodukcji z Frankfurt Oper.
Na początku lat 60. Britten odwiedził Japonię. W Tokio oglądał spektakl teatru nō – Sumidigawa (Rzeka Sumida) według tekstu Juro Motomasy z 1430 roku. Nie był zachwycony. Po kilkunastu dniach, tuż przed zaplanowanym odlotem do Europy, zdecydował się powtórnie obejrzeć to widowisko. Wyszedł bardzo poruszony.
"Całe to zdarzenie – wspominał Britten po latach – przemówiło do mnie niezwykle silnie: prosta, poruszająca historia, ekonomia stylu, intensywne spowolnienie akcji, nadzwyczajna zdolność wykonawców do sprawowania pełnej kontroli nad swą cielesnością, piękne kostiumy, mieszanina pomrukiwania, mowy i śpiewu, które wraz z trzema instrumentami tworzą zadziwiającą oprawę muzyczną – wszystko to złożyło się na zupełnie nowe, »operowe« doświadczenie".
Po powrocie Britten, wraz ze swoim współpracownikiem Williamem Plomerem, zaczął pracę nad tryptykiem przypowieści religijnych ("a parable for church performance") przeznaczonych do wykonania w angielskich kościołach. W 1964 roku całość została ukończona. Curlew River powstało jako pierwsze, kolejne części to The Prodigal Son oraz The Burning Fiery Furnace.
Libretto Curlew River oparte zostało na wspomnianej sztuce Motomasy. To fascynujące i piękne misterium o nawróceniu, w którym łączą się tradycje japońskiego teatru nō z myślą chrześcijańskiego Zachodu, elementy angielskiego dramatu liturgicznego i europejskiej opery. Muzyka Brittena jest jak rytuał. Spektakl Axela Weidauera to czysta modlitwa.
Do kościoła wchodzą mnisi intonując wieczorny hymn. Zaczynają przedstawienie. Oto przewoźnik wiezie pielgrzymów do słynącego z cudów grobowca. Dołącza do nich szalona kobieta, która wierzy, że w tym grobie pochowany został jej syn – rok wcześniej uprowadzony i zamordowany. Słychać dziecięcy głos...
Główną partię - Szalonej (Madwoman) - Britten napisał na głos tenorowy. Pisał ją z myślą o swoim przyjacielu, wielkim śpiewaku Peterze Pearsie. Tym samym sięgnął też do tradycji teatru nō, gdzie kobiety nie miały prawa występować, choć żeńskie role – a zwłaszcza role szalonych kobiet – należały do najwyżej cenionych. Partię Madwoman śpiewa więc mężczyzna w masce przynależnej szalonym kobietom.
Muzyka Curlew River jest – jak pisał muzykolog Marcin Gmys – "dyskretna i powściągliwa, o czym świadczy już sam zestaw wykorzystywanych w spektaklach instrumentów, ograniczony do fletu (tzw. fue) oraz trzech różnej wielkości bębenków". Britten miał w pamięci muzykę towarzyszącą spektaklom nō oraz brzmienia indonezyjskich orkiestr gamelanu. Nie zapomniał też o tradycji muzyki Zachodu, dlatego obok fletu i perkusji słyszymy także niewielkich rozmiarów organy, kontrabas, altówkę, harfę oraz jeden z ulubionych instrumentów kompozytora – róg.
Curlew River jest pierwszą premierą TERYTORIÓW – nowego cyklu na Scenie Kameralnej. W dalszej kolejności zobaczymy spektakl według Zapiski tego, który zniknął Leoša Janáčka oraz Sonety Szekspira Pawła Mykietyna (styczeń), wieczór debiutów, na który złożą się balet Oli Gryki alpha Kryonia Xe według opowiadania Stanisława Lema oraz opera Dobromiły Jaskot Fedra (kwiecień), wreszcie Zagładę domu Usherów Phillipa Glassa (czerwiec). W Operze Narodowej musi być miejsce na poszukiwanie, na warsztat, na eksperyment, może także na prowokację czy skandal. Przecież to obowiązek sztuki, nasz obowiązek. Ale także przywilej. Opera Narodowa ma za zadanie otwierać pole wyobraźni, rozszerzać perspektywy, wyznaczać kierunki, wyzwalać nieznane skojarzenia. Takim miejscem jest właśnie cykl TERYTORIA. Tam usłyszymy dzieła, których jeszcze nie znamy albo do których tęsknimy; zobaczymy teatr, o jakim śnimy albo o którym boimy się nawet pomarzyć; wejdziemy w przestrzeń wielkiej literatury, która zamieniona na muzykę, taniec, śpiew, ruch nie pozwoli o sobie zapomnieć.
BOŻE MÓJ!
7 stycznia 2024 - 19:30jest więcej terminów
Teatr Polonia
ul. Marszałkowska 56 00-545 Warszawa Warszawa
9 202teatr
Kolędy i Pastorałki
7 stycznia 2024 - 18:00 | KUP-BILET | 129zł
Arena Ursynów
ul. Pileckiego 122 Warszawa
132 659teatr
OŻENEK
7 stycznia 2024 - 17:00jest więcej terminów
Och-Teatr
ul. Grójecka 65 05-077 Warszawa Warszawa
19 153teatr
Balet Dziadek do orzechów - familijny spektakl baletowy
7 stycznia 2024 - 11:00jest więcej terminów
Teatr Palladium
ul. Złota 9 Warszawa
364 693teatr
Najpiękniejsza muzyka włoska!
6 stycznia 2024 - 18:00jest więcej terminów
Teatr Palladium
ul. Złota 9 Warszawa
352 779teatr
Pinokio
6 stycznia 2024 - 11:00jest więcej terminów
Teatr Capitol
nie podano Warszawajest więcej miejsc
119 590teatr
ROYAL CHAMBER ORCHESTRA
5 stycznia 2024 - 19:00
Scena Relax
Złota 8 Warszawa
49 971teatr
MY WAY - monolog Krystyny Jandy
5 stycznia 2024 - 19:30jest więcej terminów
Teatr Polonia
ul. Marszałkowska 56 00-545 Warszawa Warszawa
12 513teatr
VIENNA CHAMBER ORCHESTRA
5 stycznia 2024 - 19:00
Scena Relax
Złota 8 Warszawa
100 750teatr
Między łóżkami
5 stycznia 2024 - 19:00jest więcej terminów
Teatr Palladium
Złota 9 Warszawajest więcej miejsc
1 886 555teatr
Marlena.Ostatni koncert
4 stycznia 2024 - 19:00jest więcej terminów
Teatr Polski im. Arnolda Szyfmana
ul. Kazimierza Karasia 2 00-327 Warszawa tel. 22 826 92 76, bilety@teatrpolski.waw.pl Warszawa
7 631teatr
Koncert Wiedeński z Gwiazdami 2024
4 stycznia 2024 - 19:00jest więcej terminów
Teatr Palladium
ul. Złota 9 Warszawa
152 246teatr
Koncert noworoczny
4 stycznia 2024 - 19:00
Scena Relax
Złota 8 Warszawa
45 701teatr
Kim jest pan Schmitt?
3 stycznia 2024 - 19:00jest więcej terminów
Teatr Współczesny
ul. Mokotowska 13 00-640 Warszawa Warszawa
3 294teatr
OSIEM KOBIET
3 stycznia 2024 - 19:30jest więcej terminów
Och-Teatr
ul. Grójecka 65 05-077 Warszawa Warszawa
9 182teatr
Magiczne Show Gwiazd Światowej Iluzji
3 stycznia 2024 - 19:00
Scena Relax
Złota 8 Warszawa
6 902teatr
Trasa: 10 lat w Stand-upie
3 stycznia 2024 - 21:00jest więcej terminów
Teatr Muzyczny ROMA
ul. Nowogrodzka 49 Warszawa
20 126teatr