NO PRINCE, YES PRINCE
NO PRINCE YES PRINCE
- 11 lutego 2007, niedziela» 20:00
- 10 lutego 2007, sobota» 20:00
- 9 lutego 2007, piątek» 20:00
- 21 stycznia 2007, niedziela» 20:00
- 19 stycznia 2007, piątek» 20:00
- 18 stycznia 2007, czwartek» 20:00
- 3 grudnia 2006, niedziela» 20:00
Na motywach H. W. Szekspira
PREMIERA "NO PRINCE YES PRINCE" - na motywach "Hamleta" Wiliama Szekspira w reżyserii wybitnego rosyjskiego choreografa Saszy Pepelyaeva.
- scenariusz, choreografia i reżyseria: Sasza Pepelyaev
- występują: Daria Jędra, Magda Jędra, Anita Wach
premiera: 3 grudnia 2006 g. 20.00
Teatr Tańca dowodzi, że ruch jest bardziej sugestywny niż słowa.
Najnowszy spektakl Teatru Wytwórnia “NO PRINCE YES PRINCE' - na motywach
Hamleta
Wiliama Szekspira w reżyserii wybitnego rosyjskiego choreografa
Saszy Pepelyaeva - wydobywa prawdę o nas samych.
Od początku swojego istnienia Teatr Wytwórnia oprócz współczesnej dramaturgii promuje także teatr tańca. Ambicją Darii Jędry, choreografa TW i założycielki Studia Denaturat przy Teatrze, jest nade wszystko oswoić widzów z ruchem i tańcem współczesnym. Dlatego zaprosiła do współpracy znanego rosyjskiego choreografa, który na deskach Teatru Wytwórnia na nowo opowie, zdawałoby się znaną, historię Ofelii.
Daria Jędra, choreograf Teatru Wytwórnia:
'Alexander Pepelyaev jest bardzo ciekawą osobowością rosyjskiej sceny tańca. Jego spektakle są barwne, dynamiczne i intrygujące - w bardzo subtelny sposób ocierają się o rosyjską klasykę. Pomyślałam, że to ciekawe połączenie: z jednej strony bardzo współcześnie, a z drugiej, tak po rosyjsku – odrobinę sentymentalnie. Napisałam do Sashy pytając, czy nie znalazłby trochę czasu i ochoty na pracę w Polsce, z naszymi tancerzami. Okazało się, że jego grafik był już wtedy ustalony do 2007 roku. Byłam rozczarowana, bo chciałam urozmaicić nasz polski rynek, zaprezentować coraz większej grupie zwolenników tego rodzaju teatru ciekawy spektakl. Nie dlatego, że rodzime nie są ciekawe, ale po prostu ciągle jest ich mało! Polskich choreografów można policzyć niemalże na palcach jednej ręki...
Jednak po paru miesiącach otrzymałam od Sashy maila, w którym napisał, że projekt w Finlandii został odwołany i ma dla nas prawie 6 tygodni. Mało –
pomyślałam, ale zaryzykuję! Do projektu chciałam zaprosić kobiety i mężczyzn, ale nie udało się. Wszyscy panowie, a nie ma ich wielu, byli w tym czasie zajęci. Może dobrze się stało; zostałyśmy we trzy: Anita
Wach, Magda Jędra i ja. Przedstawienie miało być oparte na rosyjskiej
literaturze. Pierwsze próby nie zdradzały żadnego kierunku. Wiele
improwizacji aktorskich, zadań, abstrakcyjnych tematów. Wspólne badanie:
Sasha - nas, my – jego. Było ciężko. On nieugięty, my też. Na szczęście przyszedł dzień, w którym poczuliśmy, że znaleźliśmy
wspólny język i mamy o czym rozmawiać. Potem było już tylko lepiej,
więcej rozluźnienia i radości z pracy. Pewnego dnia okazało się, że jesteśmy Ofeliami. Wszystkie trzy - jedną Ofelią. Cały spektakl oparty
jest właśnie na wątku ukochanej Hamleta, która zawsze jest obecna, ale zawsze - trochę z boku. Przed nami jeszcze dużo prób. Same jesteśmy
ciekawe ostatecznego kształtu spektaklu NO PRINCE, YES PRINCE
, który dla
widzów - mam nadzieję - też będzie niespodzianką.'
Sasza Pepelyaev choreograf spektaklu 'NO PRINCE, YES PRINCE':
'Uważa się, że taniec dzieje się tu i teraz. Obecnie jesteśmy przyzwyczajeni do nagrywania tańca na video i w takim przypadku taniec wykonywany jest gdzieś i kiedyś. Fascynuje mnie pomysł, by spróbować skomponować taniec, który nie może zdarzyć się wcale – nigdzie i nigdy oprócz jednego, jedynego spektaklu. Nawet jeśli się go nagra i później odtworzy, to nie otrzyma się rzeczywistego obrazu tego, co naprawdę się wydarzyło podczas występu.
Tak więc NO PRINCE, YES PRINCE
jest spektaklem o tańcu i interakcji
między tancerkami. Spektaklem, w którym wykorzystuje się wiele rozmaitych
sztuczek technicznych (projekcje, specjalne oprogramowanie itd). Prócz tego
tancerki będą stwarzać i przeżywać sytuacje, w których współdziałają
z samymi sobą nagranymi z przeszłości i z obrazami antycypującymi
wydarzenia.
Prince
wziął się w tytule od księcia Hamleta, a właściwie nie od niego, a od jego ukochanej. Tak się składa, że Hamlet zajmuje mnie od paru
lat, pojawiając się od czasu do czasu w rozmaitych sztukach i miejscach.
Ofelia jest niemal cały czas w cieniu i fakt ten zgadza się z moim
wyobrażeniem o spektaklu NO PRINCE, YES PRINCE
. To coś ważnego czy nawet
rozstrzygającego, co dzieje się w drugiej kolejności, kiedy sens opowieści
można jedynie odgadywać z pewnych śladów i wskazówek.
Główna struktura przedstawienia nie opiera się na video art
, jak się zwykło o tym myśleć, lecz na czymś wręcz przeciwnym – to oddzielenie
sztuki od video i wszczepianie obróbki cyfrowej w ludzkie (bardzo fizycznie
ludzkie) działanie i ruch.'
Biogramy twórców:
Sasha (Alexander) Pepelyaev (ur. 1961) – reżyser i choreograf, absolwent Uniwersytetu Moskiewskiego i Moskiewskiego Instytutu Teatralnego. Od 1994 roku jest reżyserem i liderem grupy tańca współczesnego Kinetic, z którą stworzył serię przedstawień eksperymentalnych. Jego spektakle prezentowane były na licznych festiwalach w Rosji, Europie, Stanach Zjednoczonych i Izraelu, pokazywane przez krajowe i międzynarodowe stacje telewizyjne. Za innowacyjne podejście do teatru tańca był nagradzany na wielu festiwalach w Rosji, Estonii, Francji i Stanach Zjednoczonych. Od 1998 roku uczy i prowadzi warsztaty w różnych centrach teatru i tańca w Rosji, Holandii, Szwecji, Danii, Finlandii, Estonii, Niemczech, Kenii, Tanzanii, Stanach Zjednoczonych i na Litwie.
NAGRODY:
I Nagroda za reżyserię i wykonanie Zamza Dances
na Festiwalu New
Movement
w Wołgogradzie (1994), Dwie III Nagrody za choreografię do "From
Thursday to Friday" oraz "List of illusions" na Międzynarodowym Konkursie
Choreografii Współczesnej w Witebsku (1996), Nagroda specjalna krytyków
Innowacje
za choreografię do 'Zum Zum Zum" na Międzynarodowym Konkursie
Choreografii Współczesnej w Witebsku (1997), Prix d'Auteur za choreografię
do "The View of Russian Grave from Germany" Rencontres Choregraphique
Internationales de Seine-Saint-Denis (1998), III Nagroda za choreografię do "QU'EST-CE QU'UNE ULVE?" na Międzynarodowym Konkursie Choreografii
Współczesnej w Witebsku (1999), Nagroda za najlepszą choreografię
współczesną za duet "Daxophonia" na konkursie baletowym ARABESQUE w Perm
(2000), Theatrefestival DRAAMA 2003 (Estonia) - nominacja za rozszerzanie
granic teatru i tańca, Doroczna Nagroda Teatralna 2003 (Estonia), Philip
Morris's Dance Prize - Artysta Roku 2003, Nowojorska nagroda The Bessies jako
choreograf i twórca (2004)
PRZEDSTAWIENIA:
z The Kinetic Theatre:
"SCHOOL FOR FOOLS" - 6 wersji 1993-1996
"TIME IS RUNNING" 1994
"ZAMZA DANCES" 1994
"TEA FOR TWO" 1995
"FROM THURSDAY TO FRIDAY" 1995 "THAT'S ME" 1996
"HOFFMANN, HOFFMANN" 1996
"LIST OF ILLUSIONS" 1996
"MOUTH-SILENCE" 1997
"THE VIEW OF THE RUSSIAN GRAVE FROM GERMANY" 1997
"ZUM ZUM ZUM" 1998
"ONE SECOND HAND" 1999
"QU'EST-CE QU'UNE ULVE?" 1999
“NOT THERE' 2000
“THERE, WHERE JASMINE NEVER STOPS BLOSSOMING' 2001
“YASTOBOY' (“ICHBINBEIDIR') - 2 wersje 2001, 2002
“THE CHOOE NEST' 2002
“SWAN LAKE'
“NAILS' 2003
“MIXED DOUBLES' - koprodukcja z festiwalem TSEH (Moskwa) oraz ADF (Stany Zjednoczone) 2004
pozostałe produkcje:
"THE VIOLATORS OF DISORDERS" Jekaterynburg, 1998
"THE KAZOTT'S DIVINATION" Ufa, 1998
"KODANIKUD" Tallin, 1998
"ZAKETOY" Jekaterynburg, 2000
"RULE NUMBER ONE - NEVER!" Arnhem, 2000
"GLIMA" Malmo, 2000
"DIFFERENT HEADS" Kopenhaga, 2000
“HEAD DOWN FLYER' Turku, 2001
“AMALGAMA' Jekaterynburg, 2001
“THE FALL OF HOLY MILK BOX TOWER' Helsinki, 2001
“FOG DWELLERS' Stany Zjednoczone, 2002
“SWAN LAKE' Tallin, 2003
“2 BE CONTAINER' Helsinki, 2003
“LA SOIREE' Turku, 2003
“3 3I3TER3' Tallin, 2004
“MARIA STUART' Mestola Theatre Company, Finlandia, 2004
“MY SMALL COLLECTION OF SHADOWS ON YESTERDAY’ SANDS' Dar-es-Salaam, 2005
“IDIOTS ACCORDING TO DOSTOEVSKY' Helsinki, 2005
“PAPIER MACHE' Finlandia, 2005
Daria Jędra:
Choreograf w Teatrze Wytwórnia. Założycielka Studia Denaturat, autorka warsztatów Move It oraz zamkniętego projektu laboratorium obraz/dźwięk/ruch. Studiowała technikę tańca contemporary u Melissy Monteros - kanadyjskiego pedagoga tańca oraz improwizację u Maikki Hauru w Finlandii. Wieloletnia tancerka Gdańskiego Teatru Tańca, brała udział w wielu projektach, między innymi z Davidą Monk, Paulą Ross, Maikki Hauru. Od 2000 roku realizuje własne produkcje. Na deskach Teatru Wytwórnia można ją oglądać w spektaklu Zum beispiel, którego jest reżyserem i choreografem.
Magdalena Jędra:
Tancerka. Pracowała w Gdańskim Teatrze Tańca, Jo Alter Dance Company, współpracowała z Rafałem Dziemidokiem, Edytą Kozak, Leszkiem Badylem. Brała udział w wielu projektach polskich i zagranicznych. Jest założycielką Plastique dod - multimedialnej grupy, która działa w obszarze tańca, dźwięku i obrazu i Good Girl Killer – grupy artystów z Trójmiasta podejmujących działania artystyczne, które formalnie i ideowo zacierają granice pomiędzy sztukami, nie czyniąc rozgraniczenia na kulturę "wysoką" i "popularną", korzystając z wynalazków technologii i z sentymentem odwołują się do przeszłości.
Anita Wach:
Tancerka współpracująca z warszawskim Teatrem Bretoncaffe. Współautorka choreografii do spektakli SLAM.in i SLAM.out Teatru Bretoncaffe. W latach 1998-2003 tancerka Śląskiego Teatru Tańca (udział m.in. w spektaklach Jacka Lumińskiego). Stypendystka Pro Helvetii (projekt improwizacyjny z Thomasem Hauretem) oraz rezydentka Centrum Choreograficznego Zollwarein w Essen (jesień 2005). W 2004 roku wspólnie z innymi artystami wzięła udział w multidyscyplinarnym projekcie prezentowanym w Berlinie i Wrocławiu. Była rezydentką Starych Browarów (Solo projekt), gdzie zadebiutowała jako choreograf spektaklem "Inch 1,5". Studiowała pedagogikę i filozofię. Uczyła tańca współczesnego w Polsce, USA i Wielkiej Brytanii.
NO PRINCE YES PRINCE
No Prince Yes Prince - zdjęcie z próby
No Prince Yes Prince - plakat
Serca na odwyku - Cezary Żak, Katarzyna Żak, Hanna Śleszyńska, Michał Piela
23 maja 2024 - 19:00 | KUP-BILET | 150.00/80.00złjest więcej terminów
Scena Relax
ul. Złota 8 Warszawajest więcej miejsc
596 314teatr
DZIEWCZYNA Z POCIĄGU
22 maja 2024 - 19:30 | KUP-BILETjest więcej terminów
Och-Teatr
ul. Grójecka 65 05-077 Warszawa Warszawa
8 594teatr
Dziewczyna z pociągu
22 maja 2024 - 19:30 | KUP-BILET | 120złjest więcej terminów
Och-Teatr
ul. Grójecka 65 05-077 Warszawa Warszawa
5 025teatr
Chciałbym się mylić - termin 4
22 maja 2024 - 19:00 | KUP-BILET | 69zł
Terminal Kultury Gocław
ul. Jana Nowaka-Jeziorańskiego 24 Warszawa
8 572teatr
Lekko nie będzie
22 maja 2024 - 19:30 | KUP-BILETjest więcej terminów
Teatr Kamienica
aleja Solidarności 93 00-144 Warszawa Warszawa
4 521teatr
DZIEWCZYNA Z POCIĄGU
22 maja 2024 - 19:30 | KUP-BILETjest więcej terminów
Och-Teatr
ul. Grójecka 65 05-077 Warszawa Warszawa
24 709teatr
Dinozaur Pimpuś, co kocha śpiewać
22 maja 2024 - 10:00 | KUP-BILETjest więcej terminów
Spektaklove - Mała Warszawa
ul. Otwocka 14 Warszawa
5 817teatr
Na pierwszy rzut oka
22 maja 2024 - 19:30 | KUP-BILET | 120złjest więcej terminów
Teatr Polonia
ul. Marszałkowska 56 00-545 Warszawa Warszawa
6 594teatr
#kopciuszek
22 maja 2024 - 10:00 | KUP-BILET | 95złjest więcej terminów
Teatr Capitol
nie podano Warszawa
11 363teatr
Superprodukcja czyli kręcimy Krzyżaków
22 maja 2024 - 19:00 | KUP-BILET | 90złjest więcej terminów
Scena Relax
Złota 8 Warszawa
453 484teatr
Powiedzmy miłość
22 maja 2024 - 19:00 | KUP-BILET | 120złjest więcej terminów
Teatr Komedia
ul. Słowackiego 19a Warszawa
29 944teatr
Charków, Charków
21 maja 2024 - 19:00 | KUP-BILETjest więcej terminów
Teatr Polski im. Arnolda Szyfmana
ul. Kazimierza Karasia 2 00-327 Warszawa tel. 22 826 92 76, bilety@teatrpolski.waw.pl Warszawa
22 330teatr
Tango
21 maja 2024 - 19:00 | KUP-BILETjest więcej terminów
Teatr Polski im. Arnolda Szyfmana
Karasia 2 Warszawa
27 947teatr
Brzechwa 2020
21 maja 2024 - 10:00 | KUP-BILET | 95złjest więcej terminów
Teatr Capitol
nie podano Warszawa
3 769teatr
Bożyszcze Kobiet
21 maja 2024 - 19:00jest więcej terminów
Teatr Capitol
nie podano Warszawa
20 379teatr
Najlepszy spektakl komediowy
21 maja 2024 - 19:00jest więcej terminów
Scena Relax
Złota 8 Warszawa
214 717teatr
Wanna Archimedesa
20 maja 2024 - 10:00jest więcej terminów
Teatr Capitol
nie podano Warszawa
5 389teatr