Giganci z Gór
- 17 kwietnia 2007, wtorek» 19:00
- 16 kwietnia 2007, poniedziałek» 19:00
Giganci z Gór
Ostatnie dzieło L. Pirandella
- reżyseria: Przemysław Wasilkowski
„[…] W głębi teatru tkwi Ktoś Inny, wielu Innych, tkwi zagadka kogoś, kto jest do nas podobny, ale jest od nas różny, jest nam najbliższy, ale nam obcy, najbardziej własny, ale od nas oddzielony – słowem, w głębi tkwi zagadka nieprzejrzystości jednego człowieka dla drugiego, nas dla nas samych, tkwi ciemność faktu, że Ktoś Inny tylko odzwierciedla to nieznane „Ja”, właściwe każdemu z nas, a to „Ja” nie ukazuje się nigdy inaczej, jak tylko w masce, per speculum – jak w zwierciadle.” Nicola Chiaromonte.
W przypadku naszej realizacji scenicznej sztuki Pirandella, słowa Chiaromonte są znaczącym drogowskazem. Najprościej rzecz biorąc, nasza praca będzie poszukiwaniem tego Innego. Wielu Innych. Giganci z gór napisani przez autora jako mit, są znakomitym do tego materiałem. Kotron i jego dziwaczna „rodzina”, Ilza i jej trupa, kim są naprawdę? Czy tylko tymi postaciami, które z pozoru jawią nam się jako znane i przewidywalne. Może to tylko pozory, a cała prawda odkrywa się dopiero w momencie spotkania tych dwóch różnych światów.
„Spotkanie” jest także ważnym słowem, które prowadzi nas przez kolejne próby Gigantów. Tylko w spotkaniu, w tej głębokiej relacji jaka wytwarza się pomiędzy ludźmi w momentach wyjątkowej aktywności duszy, tylko wtedy mamy delikatne przeczucie kim naprawdę jesteśmy. Ta wiedza najczęściej nas zaskakuje i wybija z utartych torów naszej codziennej egzystencji.
Tekst Pirandella staje się dla nas zatem rodzajem pomostu, specjalnej Zony, w której owo Spotkanie może się dokonać. To jest dla nas najważniejsze. Ryzykowne wyzwanie rokujące jednak nadzieje na spełnienie zamierzenia. W efekcie rezygnujemy z wielu propozycji formalnych wynikających z ducha czasu, w którym sztuka powstawała. To naturalne i konieczne. Pomijamy także wyraźne wpływy dell arte, które są nam mimo całej sympatii i atencji, dalekie. Chcemy być wierni filozofii Pirandella, który budując sytuacje meta teatralną sprawia, że teatr przestaje być iluzją, a staje się realnym światem przedstawianym. Zatem młodzi, polscy aktorzy zakładają maski Pirandella, aby odkryć kim jest Kotron, Ilza, Chrom…, dla nich tu i teraz, w Polsce Anno Domini 2006. Kiedy ten etap ubierania kostiumu dobiegnie szczęśliwie końca, będziemy cierpliwie czekać czy ujawni się ten Inny, ci Inni, dla nas, a także dla widzów. Czy objawi się ta wielka magia Teatru, o którą tak mocno walczą postaci Pirandella. Czujemy, że ten Mit jest najlepszym ku temu materiałem, musimy tylko dać mu nowe życie.
Istnieją jeszcze inne powody dla których zdecydowaliśmy się na ten a nie inny tekst. Powody czysto zawodowe. Współczesny świat, a zatem i Teatr, podąża nową drogą, jeszcze nam nieznaną, a jednak intuicyjnie przeczuwaną i osobliwie ciekawą. Wydaje nam się, że jedynym instrumentem, który może nam pomóc w odkrywaniu tych nowych kierunków jest ciało aktora. Ciało jako instrument, tak jak mikroskop w pracy laboratoryjnej. Ciało aktora jako czuły instrument ze swoją intuicją, witalnością, możliwością przemiany. Przeczuwamy, że dzisiejsza sztuka aktorska idzie w tym właśnie kierunku, w kierunku intuicji i specyficznej gry – zabawy, jak dzieci. Odważnie podążamy tą drogą, a otuchy dodaje nam sam Pirandello, wkładając w usta swoich postaci słowa następujące:” […]Jeżeli pan tak mówi, to pan nie jest z tego fachu. Gdyby pan był pierwszy dałby się pan zaczarować. Po tym właśnie poznaje się, czy ktoś jest z tego fachu, czy nie. Niech pan uczy się od dzieci, powiedziałem to już panu, od dzieci, które bawią się, ale wierzą i przeżywają zabawę jako prawdę!”
W trakcie naszych prób staramy się być jak dzieci i szukać tych ukrytych skarbów ukrytych przez Pirandella. Nie możemy być znowu dziećmi, to jasne, ale możemy być jak dzieci, a nasze ciała ciągle pamiętają to „jak”. Pracujemy zatem, aby te narzędzia były nam posłuszne i wydolne, aby mogły stać się tymi Innymi. Mogę nieskromnie stwierdzić, że w tej dziedzinie moja wiedza jest wystarczająca i solidna. Pięcioletnia praktyka aktorska u boku jednego z największych twórców teatralnych ubiegłego stulecia, daje mi takie prawo. Sądzę, że doświadczenia pracy Jerzego Grotowskiego, dotyczące rozpoznania tajników ciała aktora, są dla naszych zmagań najlepszym zapleczem. Jako reżyser spektaklu jestem przekonany, że twórcze intuicje Pirandella na polu nowoczesnej struktury dramatycznej i Jerzego Grotowskiego w dziedzinie rzemiosła aktorskiego, idą ze sobą w parze i w dziwny sposób biją z tego samego źródła. Zatem wybór Gigantów nie był przypadkowy. Jest to nasza przemyślana i konsekwentna decyzja, a gdzie nas ona zaprowadzi, czas pokaże.
Przemysław Wasilkowski.
bilety:
10zł ulgowy, 15zł normalny
Giganci z Gór
Giganci z Gór
Monolog wewnętrzny, reż. Wojtek Ziemilski
14 września 2024 - 19:00jest więcej terminów
Komuna Warszawa
ul. Emilii Plater 31 Warszawa
1 644teatr
Między obrazami. Malarstwo Beaty Stankiewicz
14 września 2024 - 15:00jest więcej terminów
Muzeum Archidiecezji Warszawskiej
ul. Dziekania 1 00-279 Warszawa Warszawa
6 912teatr
"50 i co?" - ROCKOWY - GADANY STAND UP MUZYCZNY
14 września 2024 - 20:00jest więcej terminów
Spektaklove - Mała Warszawa
ul. Otwocka 14 Warszawa
1 629teatr
Stacja Muzeum - Wystawa stała i wystawy czasowe
14 września 2024 - 18:00jest więcej terminów
Stacja Muzeum
ul. Towarowa 3 00-811 Warszawa Warszawa
18 765teatr
O czym myślą mężczyźni, kiedy mówią, że myślą o niczym – spektakl impro
14 września 2024 - 19:00jest więcej terminów
Klub Komediowy
nie podano Warszawa
4 552teatr
Friends
14 września 2024 - 11:00jest więcej terminów
Teatr Capitol
nie podano Warszawa
7 027teatr
Prywatna Klinika
14 września 2024 - 16:00/19jest więcej terminów
Scena Relax
ul. Złota 8 Warszawa
1 260 570teatr
Tresowany mężczyzna - Teatr Kamienica
14 września 2024 - 19:00jest więcej terminów
Teatr Kamienica - Scena Emiliana
al. Solidarności 93 Warszawajest więcej miejsc
160 782teatr
FOTOPLASTYKON W WIEŻY- CZY UWIERZYSZ? warsztaty dźwiękowe
13 września 2024 - 18:00
Marecki Ośrodek Kultury im. Tadeusza Lużyńskiego
Fabryczna 2, 05-270 Marki Warszawa
1 188teatr
Porwanie - komedia Artura Barcisia
13 września 2024 - 17:30/20
Terminal Kultury Gocław
ul. Jana Nowaka-Jeziorańskiego 24 Warszawa
93 513teatr
Wybuchowe hity zespołu Rammstein z wielowymiarowym brzmieniem Orkiestry Symfonicznej
13 września 2024 - 19:30
Klub Progresja
ul. Fort Wola 22 Warszawa
49 554teatr
Maria Skurjat-Silva - Koncert chopinowski / Chopin concert
13 września 2024 - 18:30jest więcej terminów
The best of Chopin live concerts
ul. Dziekania 1 00-279 Warszawa Warszawa
2 149teatr
ZAPISKI Z WYGNANIA
13 września 2024 - 12:00/19jest więcej terminów
Teatr Polonia
ul. Marszałkowska 56 00-545 Warszawa Warszawa
14 610teatr
BIAŁA BLUZKA
12 września 2024 - 19:30
Och-Teatr
ul. Grójecka 65 05-077 Warszawa Warszawa
2 075teatr
SKOLIM - Król Latino
10 września 2024 - 19:00
Amfiteatr Bemowo
ul. Władysława Raginisa Warszawa
255 470teatr
Cezary Jurkiewicz - Testy nowego materiału (III termin)
9 września 2024 - 19:00
club Boho22
ul. Żurawia 22 Warszawa
5 609teatr
To tylko botoks - czyli zastrzyk uśmiechu
9 września 2024 - 19:00
Scena Relax
Złota 8 Warszawa
97 223teatr