Giovanni
- 13 stycznia 2008, niedziela» 19:00
- 12 stycznia 2008, sobota» 18:00
- 11 stycznia 2008, piątek» 19:00
- 10 stycznia 2008, czwartek» 20:00
- 15 września 2007, sobota» 19:00
- 14 września 2007, piątek» 19:00
- 13 września 2007, czwartek» 19:00
na podstawie Don Giovanniego Wolfganga A. Mozarta / Lorenza da Ponte i Don Juana Moliera
miejsce: spektakl odbywa się w budynku SGGW, ul. Rakowiecka 26/30, aula im. Prof. Dr. Antoniego Kleszczyckiego
reżyseria, adaptacja tekstu i adaptacja muzyczna: Grzegorz Jarzyna
opracowanie i konsultacje muzyczne: Jacek Grudzień
scenografia: Magdalena Maciejewska
kostiumy: Wojciech Dziedzic
światło: Jacqueline Sobiszewski
projekcje: Bartek Macias
ruch sceniczny: Maćko Prusak
dźwięk i tło muzyczne: Piotr Domiński
współautor adaptacji tekstu: Piotr Gruszczyński
charakteryzacja: Olga Nejbauer
stylizacja fryzur: Paweł Kaleta
obsada:
Roma Gąsiorowska, Agata Buzek, Danuta Stenka, Andrzej Chyra, Cezary Kosiński, Eryk Lubos, Remigiusz Łukomski, Zygmunt Malanowicz, Tomasz Tyndyk, Stanisław Sparażyński oraz Jan Drawnel, Piotr Głowacki, Jakub Snochowski
kwartet:
Violetta Szopa-Tomczyk, Małgorzata Feldgebel, Artur Łuczak, Justyna Rekść-Raubo
Przedstawienie Giovanni w reżyserii Grzegorza Jarzyny jest znakomitą próbą współczesnego teatru polskiego. Reżyser oparł sztukę na Don Giovannim Mozarta i Don Juanie Moliera, ale potraktował ją jak swoją własność. Krytykom nie mieści się to w głowie.
Giovanni to przedstawienie tak szczególne, że zapewne będzie je można obejrzeć w nadchodzącym roku na festiwalach teatralnych Europy. Aby spektakl właściwie ocenić, trzeba znać dobrze jego źródła: zarówno Don Giovanniego Mozarta do libretta Lorenza da Ponte, jak i dramat Don Juan Moliera, na którym da Ponte się oparł. W realizacji Jarzyny słychać nagrane specjalnie na jej potrzeby arie operowe oraz inne utwory Mozarta w opracowaniu dla grającego na scenie kwartetu smyczkowego i zespołów jazzowych. W sztuce wykorzystano też swobodną adaptację tekstu Moliera, aby stworzyć dzieło mówiące nie tylko o bohaterze pełnym nienasyconych żądz, ale także o hedonistycznym, dekadenckim społeczeństwie, w którym żyje. Spór między zwolennikami i przeciwnikami przedstawienia ogniskuje się wokół granic tego, co dopuszczalne: czy reżyserowi wolno traktować dzieło Mozarta jak swoją własność? Dlaczego nie oparł się na samym Molierze? Jarzyna wykorzystuje operę po to, by rozbić jej sztuczność. Niekiedy pozwala zabrzmieć całym utworom tak, jak zostały skomponowane. Sporządzono jednak nagrania, a śpiewacy wykonują swoje partie z przesadną operową manierą (zaś aktorzy na scenie wykonują jedynie gesty i poruszają ustami). Zajście w operze reprezentuje świat moralności, który toczy walkę z rozpasanym Giovannim, próbując narzucić mu swoje konwenanse. (...)
Możliwe, że Giovanni łamie ogólnie przyjęte zasady moralne, czyni to jednak w społeczeństwie, które sztukę tego rodzaju przyjmuje życzliwie – nawet jeśli się do tego nie przyznaje, woląc się stroić w szacowne, operowe szaty. Lecz i Giovanniemu brzydną dekadenckie rozkosze. Sceny ohydnego obżarstwa nie powstydziłby się Hanoch Levin. Posąg zamordowanego ojca, w który wcielił się śpiewak operowy, wykonuje swoją arię na żywo, a nie z playbacku, jak poprzednio. Naraz muzyka Mozarta, reprezentująca wcześniej sztuczną, konwencjonalną obyczajowość, nabiera cech prawdy, która gromi świat wyzbyty moralności, porządku, prawa, a nawet poczucia zadowolenia. Sztuka ta jest znakomitą próbą (istnieją też, niestety, gorsze) współczesnego teatru polskiego, w którym reżyser odgrywa główną rolę i wolno mu zrobić wszystko.
Michael Handelzalts, Haaretz Newspaper
W spektaklu wykorzystano nagranie w wykonaniu: Orkiestry Teatru Wielkiego – Opery Narodowej pod dyrekcją Łukasza Borowicza oraz solistów: Izabeli Kłosińskiej, Katarzyny Trylnik, Agaty Zubel, Rafała Bartmińskiego, Wojciecha Gierlacha, Adama Kruszewskiego, Piotra Nowackiego
premiery 21 i 22 września 2006
spektakl trwa 2 godz. 20 min (1 przerwa)
bilety:
60 zł, 45 zł, 25 zł
Ewa Beata Ossowska - Koncert chopinowski / Chopin concert
17 marca 2024 - 18:30jest więcej terminów
The best of Chopin live concerts
ul. Dziekania 1 00-279 Warszawa Warszawa
14 160teatr
Kwiaty zła
17 marca 2024 - 19:00jest więcej terminów
Teatr Akt
Łaziebna 9 04-316 Warszawa Warszawa
3 442teatr
Wzrusz Moje Serce
17 marca 2024 - 17:00jest więcej terminów
Teatr Ateneum
nie podano Warszawa
5 072teatr
Licencja na lirykę - recital Jacka Bończyka
17 marca 2024 - 19:15jest więcej terminów
Teatr Ateneum
nie podano Warszawa
4 794teatr
Familijny spektakl baletowy
17 marca 2024 - 12:00/15
Teatr Palladium
ul. Złota 9 Warszawa
197 701teatr
Nastia
17 marca 2024 - 18:00jest więcej terminów
Teatr Powszechny
ul. Jana Zamoyskiego 20 03-801 Warszawa Warszawa
5 971teatr
Uciekinierki
17 marca 2024 - 18:00jest więcej terminów
Teatr Ateneum
nie podano Warszawa
35 929teatr
Balet Jezioro Łabędzie
17 marca 2024 - 12:00/15jest więcej terminów
Teatr Palladium
Złota 9 Warszawajest więcej miejsc
544 732teatr
PETARDA II Termin
16 marca 2024 - 17:00
Dom Kultury Stokłosy
Wacława Lachmana 5 Warszawa
7 342teatr
Gdybym cię nie poznał
16 marca 2024 - 19:00jest więcej terminów
Teatr Współczesny
ul. Mokotowska 13 00-640 Warszawa Warszawa
3 267teatr
Razem czy osobno?
16 marca 2024 - 19:30jest więcej terminów
Teatr Capitol
nie podano Warszawa
8 213teatr
Piosenkarze, łyżwiarze figurowi i akrobaci w jedynym takim koncercie na lodzie!
16 marca 2024 - 18:00
Arena Ursynów
ul. Pileckiego 122 Warszawa
69 136teatr
Rewizor
16 marca 2024 - 19:00jest więcej terminów
Spektaklove - Mała Warszawa
ul. Otwocka 14 Warszawa
3 059teatr
bajka improwizowana (nie tylko) dla dzieci
16 marca 2024 - 11:15
Dom Sztuki
ul. Wiolinowa 14 Warszawa
113 552teatr
Dajcie mi Tenora!
16 marca 2024 - 19:00jest więcej terminów
Teatr Capitol
nie podano Warszawa
20 673teatr
Hrabina Pączek - recital Joanny Kołaczkowskiej
15 marca 2024 - 17:30/20
Scena Relax
Złota 8 Warszawa
247 114teatr
Tomasz Jachimek
14 marca 2024 - 19:30
Falcon Klub Bilardowy
Myśliborska 114 Warszawa
6 962teatr