koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
CO JEST GRANE - kwiecień 2024 -nr 359TpL repertuarAMKL 75 lat
zmodyfikowano  11 lat temu

Festiwal Warszawski. Skrzyżowanie Kultur

CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 923 wyświetleń od 30 sierpnia 2007

Warszawa » Pl. Politechniki 1 » NA MAPIE

  • od: 10 września 2007, poniedziałek
    do: 16 września 2007, niedziela

Soccorso Clown; Les Colporteurs

Podczas tegorocznego Festiwalu wystąpią zespoły teatralne, które nawiązują w swoich przedstawieniach do tradycji cyrkowych. Obydwa goszczą w naszym kraju po raz pierwszy.

Zaprezentowane podczas Festiwalu przedstawienia w sposób perfekcyjny łączą cechy teatru i cyrku, nawiązują do obydwu gatunków tworzą nowy, niezwykle wyrazisty efektowny i bardzo bogaty treściowo przekaz.

W potocznym rozumieniu przedstawienia cyrkowego nie może zabraknąć żonglera, linoskoczka, woltyżera, połykacza ognia czy innego artysty cyrkowego, który wykonuje swój „numer”, swoją etiudę.

Współczesny cyrk dąży do budowania z tych mini spektakli spójnej całości. Częstokroć przy pisaniu scenariusza uwzględnia się możliwości aktorskie występujących artystów, organizuje się przesłuchania, castingi do roli. Oczekuje się określonych umiejętności cyrkowych lub określonych predyspozycji fizycznych do wykonania opisanych w scenariuszu zadań cyrkowo- aktorskich.

Cyrkowość przedstawień podkreśla, więc fakt, że odbywają się one w namiocie, ich bohaterami są linoskoczkowie, klauni. Aktorzy wykorzystują akcesoria typowo cyrkowe-liny, trampoliny, często towarzyszy im zespół muzyczny akompaniujący poszczególnym „numerom”.

W klasycznym przedstawieniu cyrkowym oderwane od siebie etiudy nie stanowią jedności akcji. Inaczej jest podczas przedstawień prezentowanych przez grupy, które wystąpią na naszym Festiwalu. W końcowym rozrachunku nabudowanie wrażeń staje się kluczem do rozszyfrowania celu, powodu powstania przedstawienia. Ten zabieg dramaturgiczny nie jest obcy współczesnemu cyrkowi, ale wywodzi się z teatru. Chęć zbudowania atmosfery, która ma zmusić widza do odpowiedzi na pytania skąd jesteśmy i dokąd zmierzamy. I tu po raz pojawiają się cechy teatru tradycyjnego, którego jednym z kanonów jest opowiadanie historii, pobudzenie do refleksji. Jest to jedna z najsilniejszych cech teatralnych zaproszonych przez nas cyrków. Spektakl, jako całość posiada akcje o określonej dramaturgii, muzyka i światło wykorzystywane podczas przedstawienia podporządkowane są opowiadanej historii, stanowią jej uzupełnienie, budują cały przekaz.

Cyrk ewoluuje w stronę teatru, a reżyser w teatrze dramatycznym częstokroć oczekuje od aktora cyrkowych umiejętności. To przenikanie się tych obydwu dziedzin sztuki jest bardzo interesujące, a prezentowane na Festiwalu przedstawienia niezwykle ciekawe - stwierdza kurator modułu teatralnego Dariusz Jarosiński.

Soccorso Clown, spektakl "Strange Games" Namiot teatralny przed PKiN (Park Świętokrzyski) 10, 11, 12 września 2007, godz. 20.00

Les Colporteurs, spektakl "Lina pod śniegiem" Namiot na Polu Mokotowskim (Metro Politechnika) 14, 15, 16 września 2007, godz. 20.00

bilety:

10 zł

zmodyfikowano  11 lat temu
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ