koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
TpL repertuarMuzyczne Opowieści EuropyCO JEST GRANE - kwiecień 2024 -nr 359BANKSY
zmodyfikowano  11 lat temu

NNENNA FREELON

CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 21 633 wyświetleń od 18 września 2007

Warszawa » Pl. Defilad 1 » NA MAPIE

  • 8 października 2007, poniedziałek
    » 20:00

Grammy Awards Jazz Lady

Gdyby miarą uznania i popularności były tylko przyznawane wokalistce prestiżowe nagrody, to z pewnością Nnenna Freelon należy do rekordzistek: sześciokrotne nominacje do Grammy Awards, najważniejsza dla wokalistyki jazzowej „Ella Award”, laur „Billie Holiday Award” przyznawany przez Academie Du Jazz oraz nobilitująca wszystkie śpiewaczki - słynna „Soul Train Award ” pozwalająca określać wokalistkę mianem „ Lady of Soul ”.

Nnenna Freelon należy do wąskiej grupy nowoczesnych wokalistek jazzu, które ( podobnie, jak np. Dianne Schuur, Vanessa Rubin czy Dianne Reeves ) niezwykle konsekwentnie realizują swoją muzykę. Mimo, że nie uczestniczą zbyt nachalnie w jazzowym businessie, to każdy ich koncert i nagranie uważnie omawiane jest przez krytyków i oklaskiwane przez publiczność.

Nnenna Freelon swój kunszt wokalny opierała początkowo wzorując się na brzmieniu grup wokalnych (takich, jak np. The Stylistics czy The Spinners); później, gdy warsztat wokalny był już znamienity, coraz częściej utożsamiała swój śpiew ze stylistyką feelingu legendarnej bluesmanki Odetty, afrykańskiego swingu Miriam Makeby, czy wielkich wokalistek jazzu: Niny Simone, Abbey Lincoln, Elli Fitzgerald i Sarahy Vaughan.

Jako dyplomowana wokalistka (absolwentka prestiżowego Simmons College w Bostonie) zrezygnowała jednak na kilka sezonów z kariery estradowej (pracowała nawet w administracji bostońskiego szpitala), ale okazjonalnie zapraszana bywała do współpracy z zespołami wybitnych jazzmanów Billy’ego Taylora, Yusefa Lateefa i Toshiko Akiyoshi. W 1990 w czasie jej recitalu na Southern Arts Federation Forum w Atlancie spotkała Ellisa Marsalisa, który zauroczony śpiewem artystki zarekomendował ją słynnemu producentowi Columbia Records, George’owi Butlerowi (który wciągał do swojej „ trzódki Young Lions ” nowych, młodych jazzmanów). W tej ekskluzywnej grupie – obok Brandforda Marsalisa, Harry’ego Connicka i Wyntona Marsalisa znalazła się także wokalistka – Nnenna Freelon!

Praca dla Columbia Records pod bacznym okiem producenta Butlera zaowocowała wielkim wydarzeniem artystycznym: albumem „Heritage” zrealizowanych z tak doborowymi jazzmanami, jak pianista Kenny Barron i basista Christian McBridge. Sukces debiutanckiego albumu stał sę natychmiast przepustką do wielkiego, jazzowego świata. Producenci nowojorskiego koncertu Ray’a Charlesa, George’a Bensona i Ala Jarreau zabiegali o udział N. Freelon jako równorzędnej gwiazdy wieczoru.

Mając na koncie kilka bestsellerowych płyt oraz liczne koncerty w prestiżowych salach koncertowych Ameryki i Europy jest dzisiaj niekwestionowaną i najważniejszą wokalistką współczesnego jazzu, a jej koncerty stały się znaczącymi epizodami w historii muzyki rozrywkowej.

Sama Nnenna Freelon jest ikoną wokalnego jazzu i artystką bodaj najczęściej w USA nagradzaną i podziwianą; kiedy w 2001 roku z sześcioma nominacjami sięgała po prestiżowe Grammy Award publiczność zgromadzona w Staples Center w Los Angeles zgotowała zaskoczonej artystce owacje na stojąco. Mając na uwadze, że na sali zgromadził się blisko 20-tysieczny, elitarny świat amerykańskiego show-biznesu, gest ten był niezwykle wymowny.

Kilka lat później kolejna nominacja Grammy ( „ Best Jazz Vocal Performance ” ) za album „ Blueprint of a Lady ” gruntowała już tylko pozycję wokalistki na jazzowym firmamencie i uruchamiała lawinę nagród ( Eubie Blake Award), wyróżnień ( np. Soul Train Award) oraz niekończących się zachwytów.

Jedyny w Europie, koncert w warszawskiej Sali Kongresowej jest dla artystki kolejnym, artystycznym wyzwaniem.

Skład zespołu:

  • Nnenna Freelon - vocal
  • Brandon McCune - piano, keyboards
  • Alfred Wayne Batchelor – double bass and electric bass
  • Kinah Boto Ayah - drums
  • Beverly Botsford - percussion

Wybrana dyskografia:

Nnenna Freelon ( 1992), Heritage ( 1993), Listen ( 1994), Shaking Free (1996), Voyage ( 1998), Soulcall ( 2000), Tales of Wonder (2002), Church – Songs of Soul and Inspiration ( 2003), Live ( 2003), Blueprint of a Lady - Sketches of Billie Holiday ( 2005)

Dodatkowe informacje:

"www.jazz.pl"http://www.jazz.pl

"www.nnenna.com"http://www.nnenna.com

bilety:

130 zł - VIP ( parter)100 zł - amfiteatr60 zł - balkony, dostawki

zmodyfikowano  11 lat temu
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ