koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
Wrocławianka roku GalaARTYSTA BEZ GRANIC PAFAWAGCO JEST GRANE - LISTOPAD 2024 - nr 365
zmodyfikowano  12 lat temu  »  

Maria Stangret

CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 24 215 wyświetleń od 30 października 2007
  • od: 29 października 2007, poniedziałek
    do: 16 listopada 2007, piątek

Hommage á Danił Lider

Maria Stangret

studiowała malarstwo w Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie

współpracowniczką i aktorką w Teatrze Cricot 2 Tadeusza Kantora.

Jest członkiem Stowarzyszenia Artystycznego Grupa Krakowska.

Zadebiutowała indywidualną wystawą w sztokholmskiej Galerii Brinken w 1962 roku.

Pokazywała swoje prace na wielu ekspozycjach indywidualnych w kraju i zagranicą, m.in. w Muzeum Narodowym w Krakowie, warszawskiej Zachęcie, Galerii Krzysztofory, Galerii Starmach, Galerii 86, Galerii Muzalewska, Kunsthalle w Baden-Baden, Galerie de France w Paryżu, Galerie d’Arts Contemporains w Orleanie oraz zbiorowych jak np. Presences Polonaises w Centre Georges Pompidou w Paryżu czy Dialog w Moderna Museet w Sztokholmie.

Związana z Galerią Foksal od początku jej istnienia, prezentowała tu regularnie swoje obrazy na wystawach indywidualnych i zbiorowych, a także brała udział w organizowanych w ramach Foksalu happeningach i akcjach artystycznych. Mieszka i pracuje w Krakowie oraz w Hucisku – domu wzniesionym według projektu Tadeusza Kantora z przeznaczeniem na muzeum malarskiej twórczości obojga artystów.

Na przełomie lat 50. i 60. uprawiała malarstwo inspirowane doświadczeniami informelu.

W latach 60. wykonała cykl dzieł pt. Pejzaże kontynentalne prowadzących do zakwestionowania możliwości malarstwa. Następstwem tych działań był szereg prac parakonceptualnych powstałych w latach 70. (Szachy, Tablice, Gra w klasy).

Szczególne miejsce w jej twórczości zajmują kompozycje malarsko- rzeźbiarskie tworzone w hołdzie postaciom ze świata sztuki, literatury, historii ( dedykowane np. Tadeuszowi Kantorowi, Sergiuszowi Jesieninowi, Annie Frank), kreowane od lat 80.

Obrazy sztalugowe z motywami pejzażowymi są w nich zestawiane z charakterystycznymi elementami: zwiniętych kartek szkolnego zeszytu, pniami drzew, liśćmi.

W roku 2002 staraniem Galerii 86 ukazała się „powieść bez końca” pt. Pamiętnik dziadka, którą artystka pisała metodą automatycznego zapisu od 1962 roku.

Hommage á Danił Lider jest pracą anektująca całą przestrzeń galerii, która zrealizowana była tylko raz wcześniej – w krakowskiej galerii Starmachów w 2005 roku.

W 2004 r. Maria Stangret uczestniczyła w otwarciu swojej ekspozycji monograficznej w Narodowym Muzeum Sztuki Ukrainy w Kijowie. Przebywając na Ukrainie miała okazję poznać działalność Daniła Lidera.

Danił Lider (1917-2002) studiował w ASP w Leningradzie.

W 1941r., gdy wybuchła wojna niemiecko – radziecka, został zesłany za Ural z uwagi na swe niemieckie pochodzenie.

Dopiero po śmierci Stalina mógł wrócić na studia, które ukończył w 1956 r.

Od lat 60. pracował jako scenograf w kijowskich teatrach, a od 1975 r. kierował Katedrą Kompozycji Kijowskiego Instytutu Sztuk Pięknych.

Spośród dzieł ukraińskiego artysty, zainspirowała Marię Stangret historia projektu dekoracji, do propagandowej sztuki Witaj Prypeć, w którym, w 1974 r.

Lider przewidywał katastrofę elektrowni atomowej w Czarnobylu oraz aranżacja wystawy pt. Nasz Sad na Międzynarodowe Quadriennale Scenografii w Pradze z końca lat 80.

Jak pisała Anna Baranowa:

**„Hommages Marii Stangret-Kantor mają najczęściej formę synkretyczną.
Artystka wychodząc od własnych predylekcji formalnych, próbuje stopić je z elementami formy i treści odnoszącymi się do osób, którym prace te są dedykowane.

Maria Stangret-Kantor z upodobaniem stosuje postmodernistyczną technikę bricolage’u, ale osiągnięta całość sprawia wrażenie jednorodne, dzięki temu, że wszystkie elementy zespolone są jednoczącym uczuciem – empatii, podziwu, tęsknoty i żalu. Tak też jest w przypadku Hommage á Danił Lider.”**

bilety:

Wstęp wolny

autor:
zmodyfikowano  12 lat temu  »  
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ