koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
KLIMT Wrocław
zmodyfikowano  12 lat temu

NIEPOKOJE WYCHOWANKA TOERLESSA

CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 26 366 wyświetleń od 28 listopada 2007
  • 21 grudnia 2007, piątek
    » 19:30
  • 20 grudnia 2007, czwartek
    » 19:30

Robert Musil

premiera: 17 czerwca 2007

reżyseria Kuba Kowalski

scenografia i kostiumy Katarzyna Stochalska

muzyka Michał Górczyński

reżyseria światła: Damian Pawella

inspicjent Barbara Zając

występują:

  • Katarzyna Figura
  • Jolanta Olszewska
  • Marcin Bosak
  • Jakub Snochowski
  • Paweł Tomaszewski
  • Marcin Tyrol

Szkoła kadetów z czasów Austro-Węgier powraca jako miejsce, gdzie rozgrywają się dramaty współczesnych, młodych ludzi; Jakub Kowalski poprzez klasyczną powieść Roberta Musila pokazuje kształtowanie się tożsamości młodego człowieka.

Musil opisał świat, w którym podstawą relacji między młodymi ludźmi jest rywalizacja. To świat ciągłej walki i wyścigu, kultu siły i braku poszanowania dla inności. Budujemy swoją pozycję zawsze względem tego Innego, słabszego i wzgardzonego. Niepokoje... wyraźnie pokazują. jak normatywna większość "produkuje" Innego. Basini jest dla Reitinga i Beineberga niezbędny, żeby odgrywać swój rytuał siły, żeby zachować hierarchię i porządek wewnątrz mikrospołeczności jaką jest grupa nastolatków. Nienawidzą go i gardzą nim, bo jego istnienie nieustannie przypomina im o swojej własnej, głęboko ukrywanej słabości. Pożądają go, bo bez władzy nad nim byliby nikim w ustanowionym przez siebie porządku. Gloryfikacja siły, głęboko zakorzeniona w naszej zachodniej kulturze, objawia się szczególnie wyraźnie w wybuchach przemocy wśród młodzieży, tak częstych ostatnio w Polsce i na świecie. Dyskryminacja odmieńców to też temat boleśnie aktualny. Znamy w Polsce różne odmiany ksenofobii, najbardziej spektakularne są zapewne antysemityzm i homofobia. Dramat głównego bohatera powieści jest dramatem tożsamości. Dorastający Toerless zadaje sobie fundamentalne pytanie: kim jestem? W starszych kolegach szuka dla siebie wzorców do naśladowania, jednak największą fascynację budzi w nim ofiara Basini. Odrzucony, wzgardzony i pozbawiany godności osobistej Basini jest zaprzeczeniem panującego w mikrospołeczności chłopców ideału męskości. Ten nie-męski wzorzec działa na Toerlessa magnetycznie. Kuba Kowalski

Kuba Kowalski urodził się w 1981 roku w Warszawie. Studiował sinologię na Uniwersytecie Warszawskim i w National Taiwan Normal University w Taipei na Tajwanie, oraz reżyserię teatralną w krakowskiej PWST im. L. Solskiego. Był m.in. asystentem Bogdana Hussakowskiego, a także Krystiana Lupy. W 2005 roku wyreżyserował w ramach projektu K.O.3 krótką operę współczesną "Ich bin" Rita Detleva Glanerta w Hebbel-Theater w Berlinie.

zmodyfikowano  12 lat temu
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ