koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
BANKSYCO JEST GRANE - kwiecień 2024 -nr 359Muzyczne Opowieści EuropyTpL repertuar
zmodyfikowano  11 lat temu

W hiszpańskim kręgu

CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 17 742 wyświetleń od 6 marca 2008
  • 6 kwietnia 2008, niedziela
    » 18:00

Wykonawcy:

  • JADWIGA RAPPÉ
  • Magdalena Makowska
  • Mariusz Rutkowski

Program:

Manuel de Falla
Polo na skrzypce i fortepian

Federico Garciá Lorca En el cafe de chinitas / W kawiarence małych Chinek
Las Morillas de Jaen / Mauretanki z Jaen

Nana de Sevilla / Kołysanka z Sewilli

Anda Jaleo / Anda Jaleo

Pablo de Sarasate
Kaprys baskijski op.24 na skrzypce i fortepian

Hugo Wolf
Pieśni z "Albumu hiszpańskiego II"

Klinge, klinge mein Pandero / Dźwięcz, dźwięcz, mój pandero nr 1

In dem Schatten meiner Locken / W cieniu moich loków nr 2

Moegen alle boesen Zungen / Niech gadają złe języki! nr 13

Alle gingen, Herz, zur Ruh / Wszystko idzie na spoczynek nr 21

Bedeckt mich mit Blumen / Przykryjcie mnie kwieciem nr 26

Enrique Granados
Taniec hiszański nr 5

Taniec hiszpański nr 6 na skrzypce i fortepian

Dymitr Szostakowicz
Pieśni hiszpańskie

Proszczaj, Grienada / Żegnaj, Granado

Zwiezdoczki / Gwiazdeczki

Pierwaja wstriecza / Pierwsze spotkanie

Ronda / Ronda

Ziernookaja / Czarnooka

Son / Sen

Isaac Albéniz
Cadiz na skrzypce i fortepian

Manuel de Falla
Taniec hiszpański z,,La vida breve" na skrzypce i fortepian

Siete canzones populares españolas / Siedem ludowych pieśni hiszpańskich

El paño moruno / Szal mauretański

Seguidilla murciana / Segidija z Murcji

Asturias / Asturias

Jota /Chota

Nana / Kołysanka

Canción / Piosenka

Polo / Polo

JADWIGA RAPPÉ alt
Jedna z najwybitniejszych śpiewaczek polskich. Absolwentka Wydziału Filologii Słowiańskiej Uniwersytetu Warszawskiego. Uczennica prof. Zofii Brégy oraz absolwentka Akademii Muzycznej we Wrocławiu w klasie prof. Jerzego Artysza.

Laureatka I nagrody na Międzynarodowym Konkursie Bachowskim w Lipsku i zdobywczyni Złotego Medalu na Festiwalu Młodych Solistów w Bordeaux.

Jadwiga Rappé jest śpiewaczką oratoryjno-kantatową, wykonującą utwory różnych epok muzycznych, od baroku do współczesności (m.in. monumentalne dzieła K. Pendereckiego, A. Schnittke, W. Kilara). Dysponuje ogromnym repertuarem pieśniarskim, prezentując kilkanaście zróżnicowanych stylistycznie programów recitalowych.

Występuje z koncertami w najsłynniejszych salach koncertowych Europy, Ameryki Płn. i Azji, współpracując z dyrygentami tej miary, co R. Chailly, Sir C. Davies, N. Harnoncourt, K. Nagano, A. Jordan, M. Janowski, K. Penderecki i A. Wit.

Artystka brała udział i jest nadal zapraszana na Salzburger Festspiele, Brucknerfest Linz, Wien Modern, Musiksommer Leipzig, Warszawska Jesień czy Wratislavia Cantans. Obecnie jest bardzo często zapraszana do wykonań muzyki G. Mahlera, którego wszystkie partie, pisane na głos altowy, ma w repertuarze. Bierze też udział w prawykonaniach dzieł współczesnych (np. „Siedem Bram Jerozolimy”, K. Pendereckiego w Jerozolimie w 1997 r. pod dyr. L. Maazela, czy „Missa pro pace” W. Kilara w Filharmonii Narodowej w Warszawie pod dyr. K. Korda w roku 2001), a także w prawykonaniach utworów, powstałych z myślą o jej oryginalnym altowym głosie (utwory J. Łuciuka, P. Mossa i K. Baculewskiego). W repertuarze Jadwigi Rappé są również partie altowe w operach Glucka, Haendla, Ponchiellego, Verdiego i R. Straussa.

Jej wielkim sukcesem stała się partia bogini Erdy w tetralogii „Pierścień Nibelunga” R. Wagnera. Artystka kreowała ją podczas produkcji premierowych w Deutsche Oper Berlin, Covent Garden, Operze Królewskiej w Brukseli, na Festiwalu w Orange, w Wiener Staatsoper, w Operze we Frankfurcie n/Menem, w Grand Theatre w Genewie i wielu innych. Dokonała też nagrania tej partii dla EMI pod dyr. B. Haitinka.

Dyskografia artystki obejmuje 40 płyt kompaktowych, głównie dla firm: BMG Music, Teldec, Erato, Denon, Orfeo, Philips, Decca, Chandoz, CD-Accords, Naxos i Dux. Wiele płyt, nagranych z jej udziałem uzyskało wyróżnienia międzynarodowe, 6 z płyt nagranych w Polsce uzyskało nagrody Fryderyka, a dalszych 5 było mianowanych do tej nagrody.

„Requiem Polskie” K. Pendereckiego, nagrane z udziałem Artystki dla firmy „Naxos” zostało nominowane do nagrody „Grammy2005”.

Jadwiga Rappé jest często zapraszana do udziału w jury konkursów wokalnych w kraju i zagranicą, prowadzi kursy mistrzowskie. Jest profesorem Akademii Muzycznej im. F. Chopina w Warszawie, a także prowadzi klasę śpiewu solowego w Zespole Szkół Muzycznych im. F. Chopina przy ul. Bednarskiej w Warszawie. Od marca 2006 jest prezesem zarządu Towarzystwa im. Witolda Lutosławskiego.

Magdalena Makowska urodziła się w Warszawie. Na skrzypcach gra od szóstego roku życia. Jest wychowanką Mirosława Ławrynowicza, w którego klasie uczyła się w PLM im. Z. Brzewskiego w Warszawie, a następnie w Akademii Muzycznej im. F. Chopina. Studia ukończyła w 2006 roku pod opieką R. Lasockiego i A. Gębskiego, otrzymując najwyższe wyróżnienie przyznawane absolwentom uczelni - medal Magna cum Laude. Od 2005 roku związana jest też z berlińskim Universitaet der Kuenste, gdzie obecnie odbywa studia podyplomowe w klasie skrzypiec Tomasza Tomaszewskiego. Wraz z kwartetem Quarrel, którego jest współzałożycielką, odbyła też dwuletnie studia w European Chamber Music Academy, a obecnie pracuje pod kierunkiem członków kwartetu Artemis oraz Hatto Beyerle.
Magdalena Makowska jest laureatką pierwszych nagród na ogólnopolskich konkursach skrzypcowych im. G. Bacewicz we Wrocławiu oraz im. A. Januszajtis w Gdańsku. W roku 2001 zdobyła I Nagrodę oraz nagrodę specjalną na Międzynarodowym Konkursie Skrzypcowym w Kloster Schoental, a w 2004 - III Nagrodę oraz liczne nagrody pozaregulaminowe na Międzynarodowym Konkursie im. Tadeusza Wrońskiego na Skrzypce Solo w Warszawie.

W latach 1994 - 2001 Magdalena Makowska była stypendystką Krajowego Funduszu na Rzecz Dzieci, dwukrotnie została też wyróżniona stypendium Ministra Kultury, a w roku 2007 znalazła się wśród stypendystów Programu "Młoda Polska".

Istotną częścią działalności artystycznej młodej skrzypaczki jest muzyka kameralna. Jako prymariuszka powstałego w 1998 roku kwartetu Quarrel Magdalena Makowska zdobyła I nagrody na konkursach muzyki kameralnej Heerlen (2001) oraz Sondershausen (2002), została nagrodzona stypendium Juettingów, jak również brała udział w prestiżowych festiwalach, m.in. w Colmar, Kuhmo, Schleswig-Holstein, Bolzano, Sapporo i Nowym Jorku.

Magdalena Makowska koncertowała jako solistka z takimi orkiestrami jak Sinfonia Varsovia, Polska Orkiestra Radiowa, Warszawska Orkiestra Kameralna czy Orkiestra Filharmonii Narodowej w Warszawie. Współpracowała też z wieloma znakomitymi muzykami, m.in. Jadwigą Rappe, Aliną Mleczko, Maciejem Grzybowskim, Antonim Lichomanowem, Rafałem Kwiatkowskim, Pawłem Mykietynem, Jaschą Nemtsovem, Pawłem Ursteinem i Markiem Pijarowskim. Dokonała nagrań dla Polskiego Radia, TVP, telewizji Mezzo oraz szwajcarskiej firmy płytowej Gallo.

Mariusz Rutkowski
Studiował w Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie (fortepian – prof. J. Romaniuk, prof. M. Szralber, kameralistyka – prof. M. Notowska).

Laureat Nagrody Polskiego Radia im. J. Lefelda dla najlepszego pianisty- kameralisty Konkursu Wokalnego im. I. J. Paderewskiego w Bydgoszczy (1999), Nagrody dla najlepszego pianisty oraz dwie nagrody specjalne na konkursie im. St. Moniuszki w Łodzi (2000), Nagrody dla panisty na Konkursie Wokalnym w Dusznikach Zdroju (2000), Nagrody dla najlepszego pianisty na IV Międzynarodowym Konkursie Wokalnym im. St. Moniuszki w Warszawie (2001) i in.

Artysta wiele koncertuje w kraju i za granicą, uczestniczy także w renomowanych festiwalach i kursach muzycznych. Współpracuje z Teatrem Wielkim – Operą Narodową w Warszawie i Teatrem Wielkim im. Stanisława Moniuszki w Poznaniu. Występuje z wybitnymi wykonawcami, m.in. Jadwigą Rappé, Jadwigą Kotnowską, Mają Nosowską, Stefanią Toczyską, Urszulą Kryger, Jadwigą Teresą Stępień, Wandą Polańską, Jerzym Artyszem, Bogdanem Paprockim, Leonardem Andrzejem Mrozem, Adamem Kuszewskim, Jerzym Knetigiem, Adamem Zdunikowskim, Włodzimierzem Zalewskim, Iriną Zakyan, Jarosławem Brękiem, Marią Mitrosz, Katarzyną Trylnik, Anną Radziejewską, Hubertem Wildem, Carolin Masur i in.

Jako wykładowca warszawskiej Akademii Muzycznej przez wiele lat współpracował z prof. Haliną Słonicką – wielką polską śpiewaczką, wybitnym pedagogiem.

Dokonał wielu nagrań dla radia i telewizji, nagrań płytowych (DUX, Polskie Radio, Acte Prealable).

zmodyfikowano  11 lat temu
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ